Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervangen hydraulische leidingen

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 12 apr 2024 20:40

Hoi,

Bij het plaatsten van een nieuw stuur merkte ik dat er een druppeltje olie aan mijn remleiding voor hing. Bij nadere inspectie merkte ik een klein gaatje/beschadiging waar er remolie uitloopt en ja mijn voorrem werkt iets minder goed. Mijn achterrem is al een hele tijd wat slap en onontluchtbaar dus vervang ik die best ook. (Sram force hydro r)

Nu ik ben zelf wel handig maar voor remleidingen moet ik dan remleidingen + knipper + olie etc kopen dus laat ik het misschien wel gewoon vervangen bij een fietsenmaker in de buurt. Rest de vraag hoeveel zou dit mij ongeveer mogen kosten?Of raden jullie toch aan het materiaal te kopen en het even zelf te doen.


Groeten en geniet van het zonnige weer morgen. Ik ga terug op de Wahoo :oops: :oops:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27604
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 apr 2024 21:17

Dat hangt er helemaal vanaf. Lopen de kabels deels intern of zelfs helemaal intern (ook door het stuur).

In dat laatste geval ben alleen al aan arbeidsloon 100-120 euro kwijt. En daar komt het materiaal nog bij.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2269
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 apr 2024 21:43

Dit is prima zelf te doen en het gereedschap heb je in no time terugverdiend.

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 12 apr 2024 21:48

havana schreef: 12 apr 2024 21:17 Dat hangt er helemaal vanaf. Lopen de kabels deels intern of zelfs helemaal intern (ook door het stuur).

In dat laatste geval ben alleen al aan arbeidsloon 100-120 euro kwijt. En daar komt het materiaal nog bij.
Leidingen lopen enkel door het frame.

Weet iemand waar ik best mijn leidingen voor Sram incl nippels koop? Op beide zuigers zit al een koppeling die kan blijven zitten. Normaal bestel ik op Mantel maar de SRAM leidingen blijken niet zo rijkelijk te zijn

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 apr 2024 22:59

Bike24 in Duitsland heeft veel op voorraad. Ik heb er ook pas geleden rem spullen voor SRAM besteld.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 apr 2024 08:44

Kijk even goed welke je nodig hebt. De oudere met de banjo of gewoon losse leiding en 2x olijf aansluiting.

Wordt mij niet duidelijk hoeveel sleutel ervaring je hebt. Kunnen hier wel roepen dat het makkelijk is, maar dat is natuurlijk wel een beetje gevaarlijk. Ik vind een lader voor een elektrische auto monteren ook heel makkelijk. Maar je moet het wel zien zitten.

ALs je pech hebt moet het hele bracket eruit. Ook dat hoeft geen probleem te zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16049
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 apr 2024 09:34

Sram gebruikt Dot olie.
Op zich is dat niet erg maar dan moet je na het ontluchten je fiets erg goed reinigen dat er nergens olie achterblijft op het frame want Dot olie is redelijk agressief.

Als je het één keer zelf doet, heb je de ontluchting set er al uit en hou je behalve de kennis ook nog geld over.

En met beleid is dat heel goed te doen, plaats wel ook nieuwe dichtingen (olijven) op je leidingen.
- Kabels doorvoeren door deze aan je oude kabels te bevestigen
- Leiding
- Olijven
- Inserts
- Ontluchting set
- Goede kniptang/mes
- Torx sleutel
Hier een filmpje van Sram om je remmen te bleeden
=> https://www.youtube.com/watch?v=wJI5SEI ... l=SRAMTECH
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27604
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 apr 2024 12:58

Woefdram schreef: 12 apr 2024 21:43 Dit is prima zelf te doen en het gereedschap heb je in no time terugverdiend.
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Voor iemand die handig, ja. Voor iemand die een beetje handig is of onhandig: nee.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 apr 2024 13:04

Deze week voor het eerst een set SRAM remmen gedaan. Nieuwe leidingen vanaf de caliper gemonteerd, en ontlucht met een ontluchtingset van Amazon . Door het gebruik van 2 spuiten werkt dit in mijn ogen beter dan het Shimano systeem waarbij je het slangetje bij de caliper aansluit zonder vast te draaien. Nu was ik met 5 minuten klaar ( per rem ) en dan hebben we het over een totaal nieuw leeg systeem.

https://www.amazon.nl/dp/B07GVH2BXM?ref ... tails&th=1
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie