Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1414
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 apr 2024 14:16

Voor mij Pogacar > Van Der Poel > Van Aert.
Zowel Van Aert als Van Der Poel zie ik er wel 4 winnen, maar Ronde van Lombardije gaat realistisch gezien niet gebeuren. Daarbovenop schat ik de kansen van Van Der Poel net wat hoger in in LBL.
Pogacar kan zich wel "ombouwen" om PR te winnen, maar ik verwacht niet dat hij dat gaat doen zonder MSR gewonnen te hebben.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5458
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 02 apr 2024 14:26

Volgens mij is LBL het doel dit voorjaar van VdP.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1414
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 apr 2024 14:44

Nu maak je me wel nieuwsgierig?
Lijkt me sowieso een VDP ding om te gaan strijden tegen "goede vrienden" Pogacar en Evenepoel. Misschien zelfs gewoon om er kei hard koers te maken.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5716
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 apr 2024 14:47

JPAR schreef: 02 apr 2024 14:26 Volgens mij is LBL het doel dit voorjaar van VdP.
VDP kan winnen als hij la redoute overleeft. Daarom niet met de besten boven komen maar in een groepje die kan terugkomen? Enkele jaren was de kans groter toen de wedstrijdfinale iets makkelijker was.
Pogacar kan ook wel over kasseien rijden, dat heeft hij al bewezen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5716
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 apr 2024 14:52

ColumsbusMJ schreef: 02 apr 2024 14:13
fiedoo schreef: 02 apr 2024 14:03
ColumsbusMJ schreef: 02 apr 2024 13:57

Ik deel deze mening deels. Vier jaar geleden had ik het nog wel zien gebeuren, inmiddels niet meer. We zullen nooit weten hoe goed hij dit jaar was. Ik denk alleen dat hij op de korte stukjes niet explosief genoeg is en op de langere klimmen voorbij wordt gestreefd door Pogacar en Evenepoel.
Op zijn tourprestaties afgaande en in parijs-nice als knecht voor roglic en nog een paar heel heuvelachtige wedstrijden ergens (wk? Ol.spelen?) moet hij dat toch kunnen? Hij is toch een betere klimmer dan mathieu? In perfecte koersomstandigheden voor hem moet het kunnen!
Ik zie WvA bij elk monument op het podium staan, alleen zou hij voor mij bij geen enkele koers vooraf de topfavoriet zijn. Voor MvdP zie ik minder podiumplaatsen, maar is hij bij meer koersen de absolute favoriet. Ik ben een Nederlander en ben vast ook wat bevooroordeeld. Sinds vorig jaar is WvA voor mij niet meer zo erg buitencategorie als een aantal andere renners, net een niveautje eronder. Misschien dat hij volgend jaar een monument pakt en dan neem ik graag mijn woorden terug.
ik ben belg maar toch net iets meer supporter van mathieu dan van wout! ;) . Maar een rit winnen zoals die over 2x de ventoux en je er medevluchters (met klimcapaciteiten dacht ik toch) nog afkletsen dat zie ik mathieu toch nog niet doen ze. Evenzeer zoals hij reed in die rit in Parijs-Nice waar hij roglic bijna over toch wel zware hellingen naar de overwinning sleurde.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1414
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 apr 2024 15:02

Die P-N rit kan ik niet meer voor geest halen, maar Ventoux vind ik nog iets heel anders dan LBL of Lombardije. Maar goed, stel nu dat er iemand gek genoeg is om een hele dag te willen gaan brommeren met Van Aert op de wattages die Van Aert oplegt... dan gok ik ook wel dat Van Aert veel kan winnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12807
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2024 15:19

fiedoo schreef: 02 apr 2024 13:45
daniel1975 schreef: 02 apr 2024 12:28
wasbeer2006 schreef: 02 apr 2024 12:20 Toch zou ik het mooi vinden als VDP nog een keer echt die MTB titel pakt. WK of OS...... maar ik denk het niet.
Al zie ik hem ook zomaar na 2 weken tour afstappen en het toch proberen
Ik acht het niet mogelijk zonder degelijke technische voorbereiding. Het zou te zot voor woorden zijn als je op de technische stukken geen berg met tijd verliest tov de fulltime mtb-ers. MTB is wel ander niveau mondiaal dan bijv veldrijden.
daar gaan we nog eens een keer! Noem eens een topper in het MTB-en die op de weg domineert? Pidcock is ook al olympisch en WK geworden in het MTB-en (en 1 keer in het veldrijdenbij afwezigheid van wout en mathieu) maar wordt op minuten gereden in het veld en op de weg door mathieu en wout.
En waarop baseer jij je dan om het niveau van de rest in het veld te denigreren ? Toon Aerts zette zelf mathieu eens op de koppenberg op 3 minuten achterstand. Zondag de beklimming van de koppenberg bekeken tijdens de RVV?
En laten mathieu en wout dan ook renners zijn die in hun wegwedstrijden de rest tot meelopers degraderen, in een fietssport waarbij je het grote deel van een wedstrijd je in het wiel kunt nestelen. Ik denk dat zelfs maxim van gils uit de jeugdcategorieen van het veldrijden komt.
En nu mag jij eens motiveren waarom het niveau van het MTB hoger zou zijn dan het veldrijden. Baseer je je op nationaliteit? Rare parameter voor kwaliteit dan als dat zo is. Net of de dominantie van de NBA in de VS garant zou staan voor minder kwaliteit omdat dat land dominant is. MTB, een sport die trouwens het minst te vergelijken is met fietsen op de weg en in het veld ( te technisch).
Ik denk dat je de tekst van Daniel niet goed leest hij heeft het over technische voorbereiding en de techniek.
Niet inhoud.

Of het niveau anders/hoger is dan het veldrijden. Ik zie het als een andere dicipline, die je niet kan verglijken.
(ook in hele andere omstandigheden zeker qua weer) Over balken springen is echt iets anders dan een stijle afdaling over stenen en wortels.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38068
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2024 15:45

wasbeer2006 schreef: 02 apr 2024 15:19
Ik denk dat je de tekst van Daniel niet goed leest hij heeft het over technische voorbereiding en de techniek.
Niet inhoud.
.
knip
.
Over balken springen is echt iets anders dan een stijle afdaling over stenen en wortels.
Dit dus :winkthumb:

Een CX parcours kan elke renner wel aan, de een wat beter dan de ander.
Maar de huidige XC-tracks zijn echt wel serieuze hap, dat noemen wij als gewone stervelingen al bijna een halve downhill.
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 02 apr 2024 15:59

MTB is wel ander niveau mondiaal dan bijv veldrijden.

Ik denk dat Fiedoo reageert op bovenstaande.

Ik snap dat de stap van een wegwielrenner naar veldrijden makkelijker gemaakt is dan naar de MTB, maar of het niveau bij de één of de ander hoger ligt lijkt mij lastig te vergelijken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38068
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2024 16:10

ColumsbusMJ schreef: 02 apr 2024 15:59 MTB is wel ander niveau mondiaal dan bijv veldrijden.

Ik denk dat Fiedoo reageert op bovenstaande.
Dat is ook gewoon zo: het technische niveau van de wereldtop mtb is echt wel van een andere orde.
Less is bore

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5786
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 02 apr 2024 18:22

Natuurlijk is Pidcock net zo'n multitalent als van der Poel.
Maar ook hij heeft zich moeten voorbereiden voor zijn grote MTB-wedstrijden.
Als van der Poel Olympisch goud wil halen op de MTB zal hij zich zeker daar op moeten focussen.
En mocht hij daarbij ook de wegrit willen doen zal hij een evenwicht moeten vinden tussen deze twee.
Waarbij ik denk dat hij de wegrit gedeeltelijk op talent kan doen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38068
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2024 18:56

Ik denk dat het niveau dermate hoog is in beide disciplines dat je slechts één heel goed kunt doen.
Less is bore

Plaats reactie