Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Build: Waltly Titanium

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 01 mar 2024 23:18

Prachtige fiets!

Weet je wat het frame en de vork wegen?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4538
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 mar 2024 23:41

Erg geslaagd m’n complimenten,

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 07 mar 2024 21:04

Koen Soon schreef: 29 feb 2024 15:09 Moet nog even sparen en dan ga ik zelf mijn bestelproces bij waltly in. Wil volgend jaar winter aan het bouwen gaan. Vind dat je een erg mooie fiets hebt gebouwd Bas! Ik zou alleen zelf een kleinere diameter balhoofbuis nemen met zoals door jou al benoemd externe cups. Vind zelf de A30 van SERK cycling een erg mooi uitgangspunt om mijn build op te baseren. https://www.serk.cc/a30m/ Heb gelukkig nog even tijd om alle precies uit te zoeken. Is het eenvoudig om de fiets zelf op te bouwen of zou je daarvoor de hulp van de lokale FM inschakelen?
Ik ben zelf de lokale FM, dus daar heb ik geluk mee. Als je handig bent is het niet heel moeilijk. Het lastigste is om de kabels door het frame te trekken. Met name de DI2 kabels, omdat deze te flexibel zijn. En alles in de goede volgorde te doen zodat je de fiets niet on nodig weer uit elkaar hoeft te halen. Met het gereedschap van parktool is het goed te doen. Mijn frame had geen nabewerking nodig, maar dat is niet altijd het geval bij Waltly. Voor het tappen van je bottom bracket of glad maken van je balhoofd heb je wel specifiek en duur gereedschap nodig.

Wat betreft de balhoofdbuis. Ik heb er lang over na gedacht hoe ik het zou doen. De twee opties waren Chris King externe cups met een Enve stuur, of Deda DCR met de lagers intern. De reden waarom ik voor intern heb gekozen is dat ik bang ben dat de aluminium cups op het titanium frame in corroderen en na een aantal jaar niet meer los te krijgen zijn. Terwijl ik de lagers van het Deda systeem regelmarig gemakkelijk kan schoonmaken en in kan vetten. Daarnaast vond ik bij mijn Caad13 de balhoofdbuis altijd te dun, waardoor de fiets te slank was door hoe hoog deze was. Als er een middenweg was geweest met interne lagers maar een balhoofdbuis van +/- een halve cm dunner had ik dat gedaan. Maar dan wijk je af van de industrie standaard en dat wilde ik ook niet.

Ik wil je eventueel wel helpen, ik woon in regio Dordrecht.
Laatst gewijzigd door Basv.L. op 16 mar 2024 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 07 mar 2024 21:19

a_v schreef: 01 mar 2024 23:18 Prachtige fiets!

Weet je wat het frame en de vork wegen?
Nee, in heb het niet los gewogen. Van wat ik op forums heb gelezen moet je rekenen op 1,1-1,4 kg voor het frame, en +/-300 gram voor de voorvork.

Koen Soon
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 mar 2022 14:07

Koen Soon 12 mar 2024 17:02

Basv.L. schreef: 07 mar 2024 21:04
Koen Soon schreef: 29 feb 2024 15:09 Moet nog even sparen en dan ga ik zelf mijn bestelproces bij waltly in. Wil volgend jaar winter aan het bouwen gaan. Vind dat je een erg mooie fiets hebt gebouwd Bas! Ik zou alleen zelf een kleinere diameter balhoofbuis nemen met zoals door jou al benoemd externe cups. Vind zelf de A30 van SERK cycling een erg mooi uitgangspunt om mijn build op te baseren. https://www.serk.cc/a30m/ Heb gelukkig nog even tijd om alle precies uit te zoeken. Is het eenvoudig om de fiets zelf op te bouwen of zou je daarvoor de hulp van de lokale FM inschakelen?
Ik ben zelf de lokale FM, dus daar heb ik geluk mee. Als je handig bent is het niet heel moeilijk. Het lastigste is om de kabels door het frame te trekken. Met name de DI2 kabels, omdat deze te flexibel zijn. En alles in de goede volgorde te doen zodat je de fiets niet on nodig weer uit elkaar hoeft te halen. Met het gereedschap van parktool is het goed te doen. Mijn frame had geen nabewerking nodig, maar dat is niet altijd het geval bij Waltly. Voor het tappen van je bottom bracket of glad maken van je balhoofd heb je wel specifiek en duur gereedschap nodig.

Wat betreft de balhoofdbuis. Ik heb er lang over na gedacht hoe ik het zou doen. De twee opties waren Chris King externe cups met een Enve stuur, of Deda DCR met de lagers intern. De reden waarom ik voor intern heb gekozen is dat ik bang ben dat de aluminium cups op het titanium frame in corroderen en na een aantal jaar niet meer los te krijgen zijn. Terwijl ik de lagers van het Deda systeem regelmarig gemakkelijk kan schoonmaken en in kan vetten. Daarnaast vond ik bij mijn Caad13 de balhoofdbyis altijd te dun, waardoor de fiets te slank was door hoe hoog deze was. Als er een middenweg was geweest met interne lagers maar een balhoofdbuis van +/- een halve cm dunner had ik dat gedaan. Maar dan wijk je af van de industrie standaard en dat wilde ik ook niet.

Ik wil je eventueel wel helpen, ik woon in regio Dordrecht.
Ik heb je even een PB gedaan.

Drossie3
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2024 19:28

Drossie3 18 mar 2024 20:41

Coole fiets! Ik vind enkel de lengte van jouw crank vreemd: 170mm voor zo'n groot frame. Ik dacht dan steeds 175mm gekozen werd.

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 20 mar 2024 12:52

Drossie3 schreef: 18 mar 2024 20:41 Coole fiets! Ik vind enkel de lengte van jouw crank vreemd: 170mm voor zo'n groot frame. Ik dacht dan steeds 175mm gekozen werd.
Ik reed hiervoor altijd met 175mm, maar ik heb wat valschade op mijn rechterknie, dit resulteerde in pijn in de knieband tijdens en na het rijden. Toen ik een Koga reed met 170mm cranks, en het zadel op de zelfde + 5 mm voor de kortere cranks, had ik hier geen last meer van. Vandaar de keuze.

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 27 mar 2024 12:23

Wellicht een domme vraag, maar is er een verschil tussen:

https://www.waltlytitanium.com/: copyright onderaan de site op 2017, volgens een post op reddit geregistreerd in Arizona, maar wel ook vernoemd op dit instagram account.

en https://www.waltlyti.com/: copyright onderaan de site op 2022, geregistreerd in China, en wordt ook vermeld op de foto's op AliBaba voor waltly

?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 mar 2024 13:55

Het is allemaal hetzelfde alleen niet zo handig qua communicatie. Sumi is diegene die de aanvragen afhandelt.
Een email naar sales@waltlyti.com met jouw wensen is voldoende.

dominicelliott
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2024 03:20

dominicelliott 29 mar 2024 03:23

heel mooi!

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 31 mar 2024 13:19

Inmiddels bijna 1500 kilometer gereden zonder problemen. Nog steeds tevreden.
Bijlagen
IMG_20240317_142945.jpg

Plaats reactie