Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mar 2024 11:53

bartdr schreef: 29 mar 2024 10:18
pino schreef: 29 mar 2024 09:45 Je moet nu een vermogende materiaalgekke vader (vaak oud-wielrenner) hebben om bij de jeugd niet voor lul te staan met je materiaal.
En dan zeuren om een 10 euro goedkoper shirtje.
Dit is inderdaad een probleem. Ik hoor vaker en vaker dat er gereden wordt op (bijna) topmodellen, ook bij de jeugd. Heb je dan nog eens een brokkenpiloot als kind, dan kan je letterlijk gaan werken voor de hobby van je kind.
Geen idee of je bij de jeugd er niet aan te pas komt op een fiets van 2500-3000euro? Zelfs dat is veel om elk jaar te vervangen.
De verschillen in talent, echte leeftijd, sterkte zijn bij de jeugd nog steeds veel bepalender dan het materiaal. Alleen is het psychologisch wel een groot issue. De rennertjes maken elkaar gek met het nieuwste speeltje en hebben nog niet het vermogen om daar doorheen te kijken. Papa's die plaatsvervangend willen presterend gooien dan ook nog olie op het vuur.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mar 2024 12:05

pino schreef: 29 mar 2024 11:53
bartdr schreef: 29 mar 2024 10:18
pino schreef: 29 mar 2024 09:45 Je moet nu een vermogende materiaalgekke vader (vaak oud-wielrenner) hebben om bij de jeugd niet voor lul te staan met je materiaal.
En dan zeuren om een 10 euro goedkoper shirtje.
Dit is inderdaad een probleem. Ik hoor vaker en vaker dat er gereden wordt op (bijna) topmodellen, ook bij de jeugd. Heb je dan nog eens een brokkenpiloot als kind, dan kan je letterlijk gaan werken voor de hobby van je kind.
Geen idee of je bij de jeugd er niet aan te pas komt op een fiets van 2500-3000euro? Zelfs dat is veel om elk jaar te vervangen.
De verschillen in talent, echte leeftijd, sterkte zijn bij de jeugd nog steeds veel bepalender dan het materiaal. Alleen is het psychologisch wel een groot issue. De rennertjes maken elkaar gek met het nieuwste speeltje en hebben nog niet het vermogen om daar doorheen te kijken. Papa's die plaatsvervangend willen presterend gooien dan ook nog olie op het vuur.
Maar dat was 20 jaar geleden ook al zo, de vaders die heel erg druk zijn met hun zoons. Waar ook bijna alles kan qua materiaal. En dat zal nooit veranderen.
Maar ook wat je zegt, best veel van de jongens die bij de junioren heel goed presteren zie je bij de beloften niet meer terug. Ze waren vaak verder met hun lichamelijke ontwikkeling. (Of trainden al zo veel dat er geen schepje meer bovenop kon, onder toeziend oog van papa. Maar papa is niet altijd de schuldige).

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4523
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 mar 2024 14:09

klopt, fanatieke mama's heb je ook.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 29 mar 2024 14:34

Philipsen geen ronde van Vlaanderen en alles op Roubaix (via scheldeprijs). Is dat dan om niet dat gewicht van die koers te moeten helpen dragen in kader van Van Der Poel?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mar 2024 23:25

Denk eerder spreiding van de kansen. Na de tuimelperte afgelopen week worden de kaarten weer opnieuw geschud.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 30 mar 2024 00:09

bartdr schreef: 29 mar 2024 14:34 Philipsen geen ronde van Vlaanderen en alles op Roubaix (via scheldeprijs). Is dat dan om niet dat gewicht van die koers te moeten helpen dragen in kader van Van Der Poel?
Ik heb het gevoel dat men Philipsen opoffert om een knecht, die echt nuttig werk kan verrichten, meer in de gelderen te hebben..
Na een 25tal verwoede pogingen is het me eindelijk gelukt terug te kunnen posten. Mijn mailadres werd al die tijd afgewezen nu plots niet meer (gebeurde ook ook bij een neiuw registratie poging(en)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 30 mar 2024 11:50

ottorongo2 schreef: 30 mar 2024 00:09
bartdr schreef: 29 mar 2024 14:34 Philipsen geen ronde van Vlaanderen en alles op Roubaix (via scheldeprijs). Is dat dan om niet dat gewicht van die koers te moeten helpen dragen in kader van Van Der Poel?
Ik heb het gevoel dat men Philipsen opoffert om een knecht, die echt nuttig werk kan verrichten, meer in de gelderen te hebben..
Na een 25tal verwoede pogingen is het me eindelijk gelukt terug te kunnen posten. Mijn mailadres werd al die tijd afgewezen nu plots niet meer (gebeurde ook ook bij een neiuw registratie poging(en)
Dit denk ik ook. Philipsen maakt meer kans in Parijs-Roubaix. Nu heb je dan een extra kracht om te controleren en volgende week Philipsen extra. Ook als Van der Poel morgen valt heb je Philipsen volgende week achter de hand.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 30 mar 2024 13:50

dwangarbeider schreef: 28 mar 2024 22:02 En wat is dan beschermende kledij ? Ik denk niet dat een stofje dat schaafwonden min of meer kan voorkomen je eveneens beschermt tegen botbreuken als een half pelotonnetje aan 70km/u over je heen valt.
Het was echt een zware crash maar het wordt nu allemaal wel heel erg uitvergroot en gedramatiseerd. Je wil niet weten hoeveel valpartijen met gelijkaardige of zelfs nog ergere letsels gebeuren doorheen het hele wielerseizoen. Alleen wordt daar dan niet zo'n heisa over gemaakt omdat het niet live wordt uitgezonden en/of het de mindere goden betreft.
Geef je hier nu eigenlijk niet net aan dat het broodnodig is als het écht zo veel gebeurt?
Er is een belgische startup bezig met een airbag. Vergelijkbaar met de motorrijders.
Weegt weinig en zou bij WVA bv wel een verschil gemaakt hebben.

platformer
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10

platformer 30 mar 2024 14:14

Maar het werkt precies nog niet. En niemand gaat daarmee willen rijden als het +20 graden is...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2024 15:41

Dat is het hele punt, dat moet je echt gaan verplichten.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 mar 2024 17:13

bartdr schreef: 29 mar 2024 10:39 Wat is de fout dan net? Te dicht op het wiel van Benoot rijden? 't is gewoon domme pech, iets wat 1000keer goed gaat en dan een keer mis.
Ik denk niet dat de schuld 100% bij de renners moet liggen. Ploegorder kan ook zijn "dat is een gekende plek om te vallen, aub doe daar veilig want met hard vallen gaan we zeker niet winnen".

Capiot heb ik ook hard over gefronst. Je weet dat je daar niks kan gaan doen behalve een dag pijn lijden. Wat is de meerwaarde dan? Gaat zoiets niet in tegen 1 of ander algemeen arbeidsreglement?
Het is gewoon oerdom dat je heel je voorseizoen winstkansen in heel belangrijke wedstrijden opoffert om voor 2 monumenten je winstkansen te verhogen en je dan 4 dagen voor de RVV op een gekend heikel punt gaat risico's nemen door in een goede positie aan de Kanarieberg te willen beginnen. Een berg die nota bene wschlk geen cruciale rol zal spelen in een wedstrijd die middelmatig scoort qua belangrijkheid. Ook niet slim van Benoot om gaan recht te staan aan die snelheid met je kopman in je wiel. Het is toch geweten dat je op het ogenblik dat je rechtveert een fractie van een seconde wat van je snelheid verliest?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mar 2024 18:40

platformer schreef: 30 mar 2024 14:14 Maar het werkt precies nog niet. En niemand gaat daarmee willen rijden als het +20 graden is...
"niemand gaat met een helm oprijden als het 2t graden is"
"niemand gaat bergop met een helm op rijden, want de snelheid is toch beperkt"
"als de finish toch bovenop een berg is, hoeft die helm de slotklim niet op 't hoofd te zitten."

Nou, ondertussen rijden we toch al een aantal jaren overal met zo'n helm op :winkthumb:

Overigens een keer een hippe bikepacker tegen gekomen op een camping, die had dus een airbag ipv een helm. Crashreplacement was inbegrepen (want 1 malig te gebruiken en nogal prijzig). Ding bestaat al zeker sinds 2017. Warm? In het geval van die bikepacker was het ter vervanging van de helm, dus hij claimde dat het juist luchtiger was. Ik was niet zo overtuigd, en voor koersen moet het niet ter vervanging van een helm zijn, maar hej de techniek an sich is er gewoon.
https://www.beastybike.nl/aibags-voor-f ... 84EALw_wcB
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie