Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies opbouw met Powertap G3 naaf

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 28 mar 2024 10:02

Ik heb een Powertap wiel, waar ik een nieuwe velg wil inspaken. Het gaat om een powertap G3 naaf. Momenteel is er een DT Swiss R460 velg ingespaakt (non-disc) met 28 DT comp spaken. Een aantal spaakgaten zijn uitgescheurd.

Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf. Hierdoor ligt de spaakspanning verhouding links/rechts op ongeveer 46%. De spaken aan de aandrijfzijde staan op het maximum van 120 kgf. Hierdoor zijn de spaakgaten dus gaan uitscheuren. Aan de niet-aandrijfzijde haal ik amper 55 kgf. En doordat de spaakgaten aan het uitscheuren zijn, staan sommige spaken nog veel lager.

Graag zou ik advies hebben over de te gebruiken velg en spaken.

Zelf had ik 2 opties in gedachte:

1. Een asymmetrische velg. Met 3 mm offset kom ik uit op L/R spaakspanning verhouding van 59%. Helaas vind ik niet veel aanbod qua asymmetrische non-disc velgen. DT Swiss RR 411 is eigenlijk de enige optie, maar ik lees dat dit een vrij slappe velg is. Hoe zijn de ervaringen hier mee? Nog suggesties voor andere opties waar ik naar zou kunnen kijken?

2. Opnieuw DT Swiss R460, maar met dunnere spaken aan de niet-aandrijfzijde (bijvoorbeeld DT Rev). De DT Swiss R460 zou wat stijver zijn dan de RR 411 en is ook wat goedkoper. Voordeel is ook dat ik de spaken aan de aandrijfzijde dan kan hergebruiken. Met 30 euro voor de velg en 15 euro voor de spaken ben ik dan klaar. Hier gaat mijn voorkeur naar uit. Maar geeft dit een voldoende sterk wiel?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 28 mar 2024 11:01

Forumgenoot Philippos heeft voor mij een heel mooi setje gespaakt met de RR411 velg. Ik heb geen klachten over de stijfheid van deze velg (82 kg, 24-spaaks voor, 28 achter). Ik heb sowieso geen klachten over deze wielen... :winkthumb:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mar 2024 11:20

edwin01 heeft aan de DS achterin dikkere spaken dan aan de NDS. Dan zit je met optie 2 op de goede weg.

Iets prijziger maar wel stijver dan beide DT opties is de Duke RoadRunner 23 en de RoadRunner 30. Beide asymmetrisch verkrijgbaar voor het achterwiel. Deze zijn 19.5mm breed intern itt de DT's (18mm)

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 28 mar 2024 12:16

Goed om te weten. Wat maakt het grootste verschil in dit geval? De asymmetrische velg of de dunnere NDS spaken?

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 mar 2024 12:19

Door asymmetrische velgen krijg je vooral wat minder ongelijke spaakspanning.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mar 2024 13:28

Dikkere spaken aan de DS geven en iets stijver achterwiel.
Asymmetrische velgen zorgen er voor, zoals Pino ook zegt, dat de "slappe" kant iets meer spanning krijgt.

Een iets stijver achterwiel door dikkere spaken aan DS is overigens niet altijd een vereiste. Als je vooral aan de spaakspanning wilt werken is de velg belangrijker.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 29 mar 2024 14:32

way2go schreef: 28 mar 2024 10:02 Ik heb een Powertap wiel, waar ik een nieuwe velg wil inspaken. Het gaat om een powertap G3 naaf. Momenteel is er een DT Swiss R460 velg ingespaakt (non-disc) met 28 DT comp spaken. Een aantal spaakgaten zijn uitgescheurd.

Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf. Hierdoor ligt de spaakspanning verhouding links/rechts op ongeveer 46%. De spaken aan de aandrijfzijde staan op het maximum van 120 kgf. Hierdoor zijn de spaakgaten dus gaan uitscheuren. Aan de niet-aandrijfzijde haal ik amper 55 kgf. En doordat de spaakgaten aan het uitscheuren zijn, staan sommige spaken nog veel lager.

Graag zou ik advies hebben over de te gebruiken velg en spaken.

Zelf had ik 2 opties in gedachte:

1. Een asymmetrische velg. Met 3 mm offset kom ik uit op L/R spaakspanning verhouding van 59%. Helaas vind ik niet veel aanbod qua asymmetrische non-disc velgen. DT Swiss RR 411 is eigenlijk de enige optie, maar ik lees dat dit een vrij slappe velg is. Hoe zijn de ervaringen hier mee? Nog suggesties voor andere opties waar ik naar zou kunnen kijken?

2. Opnieuw DT Swiss R460, maar met dunnere spaken aan de niet-aandrijfzijde (bijvoorbeeld DT Rev). De DT Swiss R460 zou wat stijver zijn dan de RR 411 en is ook wat goedkoper. Voordeel is ook dat ik de spaken aan de aandrijfzijde dan kan hergebruiken. Met 30 euro voor de velg en 15 euro voor de spaken ben ik dan klaar. Hier gaat mijn voorkeur naar uit. Maar geeft dit een voldoende sterk wiel?
"Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf." -> Dit suggereert dat dit iets specifieks voor die naaf is maar bij andere flensnaven zal die verhouding niet veel anders zijn.

De spaakgaten zijn niet uitgescheurd door de spaakspanning maar door de te zwakke velg in combinatie met, vermoedelijk, jouw hoger dan gemiddelde lichaamsgewicht.

Je moet het niet zoeken in dunnere spaken of een asymmetrische velg maar in een sterkere velg, bijvoorbeeld de RR511 van DT Swiss.

Groet,

Hans

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 29 mar 2024 20:07

Ik weet niet of de geometrie van de powertap g3 naaf nou heel veel anders is dan andere naven, maar ik kan wel stellen dat ik zelden een wiel in mijn handen heb gehad met zo'n slechte spaakspanning verdeling links/rechts.

Ik heb het wiel tweedehands overgenomen. De oude eigenaar was niet heel zwaar (ik schat 75 kg) en zelf weeg ik nog minder. Zou je dan nog steeds de oplossing zoeken in een sterkere velg?

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 29 mar 2024 20:28

DS radiaal elbows out en NDS 3X of 2X inspaken.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 mar 2024 20:38

way2go schreef: 29 mar 2024 20:07 Ik weet niet of de geometrie van de powertap g3 naaf nou heel veel anders is dan andere naven, maar ik kan wel stellen dat ik zelden een wiel in mijn handen heb gehad met zo'n slechte spaakspanning verdeling links/rechts.
Uit nieuwsgierigheid, zijn de spaken uitgescheurd aan de NDS of aan de DS? En weet je welke kant eerst uitgescheurd is? 55kgf is wel heel weinig, maar nu er al spaken uitgescheurd zijn is het wel heel moeilijk om nog iets zinnig over de spanning te zeggen.

De geometrie van een Powertap G3 is niet zo verschillend van een 105 5800 naaf. Zie https://www.kstoerz.com/freespoke/hub/522 en https://www.kstoerz.com/freespoke/hub/313

Ik zou voor een asymmetrische velg gaan.

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 29 mar 2024 23:21

Uitgescheurd aan de DS zijde. Neig zelf ook naar een asymmetrische velg (RR 411) als beste oplossing.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 30 mar 2024 09:45

way2go schreef: 29 mar 2024 20:07 Ik weet niet of de geometrie van de powertap g3 naaf nou heel veel anders is dan andere naven, maar ik kan wel stellen dat ik zelden een wiel in mijn handen heb gehad met zo'n slechte spaakspanning verdeling links/rechts.

Ik heb het wiel tweedehands overgenomen. De oude eigenaar was niet heel zwaar (ik schat 75 kg) en zelf weeg ik nog minder. Zou je dan nog steeds de oplossing zoeken in een sterkere velg?
Nee, dan zou ik eerder geneigd zijn om te denken dat de spaakspanning toch te hoog was want zo'n velg 28 gts in combinatie met een rijdersgewicht van 75 kilo moet voldoende zijn. Wel is bekend dat die R460 gemaakt is van aluminium van iets mindere kwaliteit. Daarom is die ook goedkoper.

Plaats reactie