Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Body met lagers moet vervangen worden

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 20 mar 2024 20:34

Voorlopig weet je alleen hoe jouw fietsenmaker, niet Shimano, ermee omgaat,
Meestal is Shimano behoorlijk coulant, maar e.e.a. zal wel afhangen van het verhaal van je fietsenmaker en de staat van je wiel.....

In het andere topic stond overigens wel een link naar een body die wel leverbaar was en zo te zien is dat nog steeds zo.

bruinja
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 12:33

bruinja 20 mar 2024 20:51

Ik heb het wiel nu afgegeven bij de FM en deze gaat hem nu opsturen naar Shimano. Laat hier wel weten hoe het afgelopen is.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 mar 2024 22:15

Okay. Ik dacht na een eerdere post dat dit al een gepasseerd station was.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 21 mar 2024 21:04

Mijn shifter is na 2 jaar en 3 maanden gewoon onder garantie vervangen door Shimano.
IK zou durven hopen op een goeie afloop ;)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3036
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 15:35

Er is een C36 wielset naar mij onderweg. En na aanleiding van een aantal opmerkingen en topics als deze heb ik het grote WWW maar eens afgespeurd. Wat ik zie is dat bij veel problemen een kunststof ring of spacer bijna helemaal in de kreukels ligt. Dat is nummer 11 op de tekening.

Dat ding is dus van kunststof en lijkt dus aardig aan slijtage onderhevig te zijn. Ik zie ook schade van invreten van bodies in de naaf zelf. Nu weet ik nog niet precies of de kunsstof ring dit moet voorkomen of niet maar die ring zit wel tussen beide metalen delen zo lijkt het.

Dus zou het schelen als de ring regelmatig wordt vervangen? Ik zie dat die ring voor een paar euro te koop is (en belangrijk - ook op voorraad in tegenstelling tot de body).

Ik ga het op mijn set maar eens in de gaten houden. Ik ga in ieder geval alvast een paar ringen bestellen. Voor die paar euro kun je daar geen buil aan vallen.
Screenshot 2024-03-27 153051.jpg
Screenshot 2024-03-27 153111.jpg
Ride bikes, not tanks!

bruinja
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 12:33

bruinja 23 apr 2024 16:50

Het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk toch een nieuw wiel gekregen van Shimano

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 24 apr 2024 12:48

bruinja schreef: 23 apr 2024 16:50 Het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk toch een nieuw wiel gekregen van Shimano
Maar nou krijg je op relatief korte termijn natuurlijk weer hetzelfde probleem.

Lijkt erop dat dit ontwerp onvoldoende getest is en te snel op de markt is gebracht.

Er kàn een andere naaf in. Vorig jaar kwam een klant bij mij met zijn Dura Ace achterwiel (niet dit type maar 1 type ouder of zo). De conussen en cups waren aangetast. Eerst nog geprobeerd om die te polijsten maar dat gaf geen bevredigend resultaat. Klant heeft nog geprobeerd om losse naaf bij Shimano te krijgen of op internet te vinden maar hij gaf het uiteindelijk op. Klant heeft toen internet afgeschuimd op zoek naar een passende 8/16 naaf (8 spaken remkant, 16 spaken bodykant). Dat bleek extreem moeilijk omdat men bij schijfremnaven normaliter niet de neiging heeft om aan de remschijfkant minder spaken te gaan gebruiken aangezien zo'n naaf aan die kant veel zwaarder belast wordt dan een gewone naaf zonder remschijf. Geluk bij een ongeluk was nog dat een 8/16 naaf nodig was en geen 7/14 naaf, die Shimano in het verleden ook heeft gebruikt en die helemaal onvindbaar is. Maar de klant vond uiteindelijk wat:

https://vi.aliexpress.com/item/10050051 ... Redirect=y

Ik had daar aanvankelijk mijn bedenkingen bij, maar ingebouwd en klant rijdt daar nu al zo'n 10 maanden naar tevredenheid mee rond. Deze naaf past ook in het type Dura Ace wiel dat jij hebt. Voor als je het helemaal zat bent.

Dit verhaal maakt tevens voor de zoveelste keer duidelijk dat 'systeemwielen'/'merkwielen' met niet algemeen gebruikte onderdelen veel problemen kunnen geven.

Groet,

Hans

Plaats reactie