Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Nieuwe cyclo dicht bij NL in de Eifel

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2024 10:09

Bij steeds meer granfondo's heb je ook een vliegende bevoorrading, zodat je ook kunt winnen als je geen ondersteuning hebt.

Ik ben zelf ook voor óf verbieden én handhaven óf gewoon toestaan. Het gedoogbeleid dat veel organisaties erop nahouden vind ik 3x niks.

Fotootje van de Tartu Rattaralli in Estland (ook een UCI event)

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mar 2024 10:12

TP85 schreef: 27 mar 2024 09:42 Het blijft gewoon lastig voor organisaties om dit soort dingen te reguleren en vooral te handhaven. Het werkt een oneerlijke strijd in de hand, ondanks dat het uiteindelijk voor ons recreanten nergens om gaat. Iedereen betaalt voor de bevoorradingen, maar door het wedstrijdelement voor een flink deel van de deelnemers (ondanks dat het natuurlijk maar voor de eer blijft, hooguit enkele echte granfondo toppers worden gesponsord qua materiaal etc.), worden er allerlei trucs uitgehaald. Afgelopen jaar tijdens Rad am Ring op de Nürburgring werden vooraf gevulde drinkbekers met water en/of energiedrank aangereikt op een licht oplopende strook, dat was ideaal. Voordeel wat ze daar hebben is dat mensen natuurlijk rondjes over het circuit rijden, maar zoiets zou voor degenen die voor zichzelf een goede tijd willen neerzetten al veel helpen. Zou ook kunnen in de vorm van gevulde 3RIDES bidon(s) tijdens de tocht, die je nu toch al achteraf in je goodiebag krijgt, waardoor degenen die dat willen maar kort hoeven te stoppen in plaats van 'lang' te wachten voordat de eigen bidon(s) bijgevuld kunnen worden.
Bij mijn ironman in 2015 stond elke 30 km een halve schoolklas/groep vrijwilligers bidons aan te rijken.., 750ml bidons voor 2/3 gevuld ongeveer. Duidelijk zone afvaldumping, dan sportdrank, dan water. Kon je dus prima al fietsende langs. Voordeel natuurlijk dat je bij de triathlon niet mag stayeren, dus nooit een peloton dat dicht op elkaar langs komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 27 mar 2024 10:28

Gewoon iedereen verplicht door elke bevoorrading laten gaan.
Als ik hier lees dat er mensen knechten meenemen, bevoorrading aangereikt krijgen, hiervoor betalen...
Los van een goede eindnotering verlies je hier gewoon een goed groepje door waar je perfect in thuishoort.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mar 2024 12:17

Voor iedere bevoorradingszone 2 min. bij tellen of aftrekken als je met tijdregistratie rijd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 mar 2024 12:36

Ook al gezien (en niet vooraan): deelnemers die (op het niet-verkeersvrije gedeelte van de route) gevolgd worden door een wagen... Te gek voor woorden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2024 12:36

Tegenwoordig is een helper op een e-MTB de norm. En dan lekker een plakbidonnetje krijgen op turbo...

In de granfondowereld wordt helaas nog veel meer valsgespeeld dan bij de profs... :roll:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 mar 2024 13:12

En dan de emtb ook gebruiken om iemand uit de wind te houden ?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mar 2024 14:03

havana schreef: 27 mar 2024 12:36 Tegenwoordig is een helper op een e-MTB de norm. En dan lekker een plakbidonnetje krijgen op turbo...

In de granfondowereld wordt helaas nog veel meer valsgespeeld dan bij de profs... :roll:
Afgelopen Marmotte zat er een belg in mijn groepje die onderaan de Alp werd opgewacht door zijn vrouw op een E-MTB en werd zo meegenomen de eerste bochten op, tot hij uit het zicht was...

Gelukkig zag ik hem een paar kilometer voor de top op de grond zitten/liggen met kramp. Heb hem even goed uitgelachten, stumper... :mrgreen:

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 27 mar 2024 14:11

Mijn knecht ga ik overigens alleen gebruiken om 1 bidon met water/sportvoeding voor me te dragen. Verder ben ik over het algemeen sneller dan hem op klimmetjes dus daar ga ik weinig aan hebben.. Dalen doe ik sowieso ook sneller. Enkel dalen zonder bochten kan hij sneller doordat hij 30kg zwaarder is :D Dus het is meer hopen dat hij 50km bij me kan blijven. Ik een nieuwe bidon kan aanpakken, en dan door. Ik vind dat niet echt valsspelen tov anderen die bevoorrading langs de weg hebben staan.

En wow! een meerijdende auto of elektrische fiets! Dat is wel echt heftig zeg! Vind ik erg ver gaan.

Ik zou ook voorstander zijn van bevoorrading die bidons uitdeelt zoals bij een hardloopwedstrijd. Zeker als er sportvoeding in zit is dat toch alleen maar fijn lijkt me voor het merk dat beschikbaar is tijdens het event. Iedereen gaat dan toch de maanden ervoor training met "jouw" voeding.

Ik heb er in elk geval veel zin in! Ben blij met de tip van havana eerder omtrent deze fondo. Het is uiteindelijk een leuk doel geworden waar ik toch 5-6 maanden hard voor heb getraind. De uitslag gaan we zien. Er doen over het algemeen relatief weinig vrouwen mee aan dit soort events (tenminste de 3 die ik in italie heb gereden dan), dus misschien dat er wel alleen maar hele goede vrouwen meedoen die zich allemaal willen kwalificeren, en dat ik geen schijn van kans maak. Misschien heb ik wel super goede benen, en rijd ik een top 10. Alles kan :D Nu nog even een maand de details uitwerken zodat ik niets aan het toeval overlaat.
Ik heb me zelfs voorgenomen om in de ochtend voor werk trainingen te gaan doen... zodat mn lichaam een beetje leert fietsen in de ochtend...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mar 2024 14:17

Succes in iedergeval. Ik ervaar de weg naar zo'n event toe (met alles erop en eraan) even leuk en leerzaam als het event zelf.

Wat betreft de voeding, dat zal voor iedereen anders zijn maar zelf verteer ik alles in de bidon wel. Ik heb de afgelopen Marmotte Maurten gebruikt en dat vooraf 1x gebruikt om te testen of de smaak wat was. Vrij chemisch smaakje, maar het beviel goed. Bovendien is het vooraf nooit goed te testen hoe jij er op reageert bij hitte, hoge inspanning en vermoeidheid na 4uren fietsen. Dat is heel anders dan in NL tijdens een training bij 15 graden.

Kunt is om een voedingsplan te maken (bijv elke 45min een gelletje naast de voeding in de bidon) en daar aan houden. Ook al gaat het je tegenstaan en heb je geen trek, gewoon naar binnen werken. Zo heb ik in de afdaling naar Bourg d'oisons nog 3-4 jellies a 25gram carbs naar binnen gewerkt. Dat soort dingen eten makkelijk weg tegen het einde, maar zijn wel van levensbelang om geen klop te krijgen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mar 2024 14:20

nijkie schreef: 27 mar 2024 12:17 Voor iedere bevoorradingszone 2 min. bij tellen of aftrekken als je met tijdregistratie rijd.
Ik vind dit eigenlijk wel een heel goed idee. Gewoon iedereen 2min x het aantal bevoorradingen. Dan heb je ook geen voordeel als je niet stopt omdat je een bidon krijgt aangereikt.

Bij de Marmotte had ik mijn stops zo gepland dat ik ze zoveel mogelijk in de geneutraliseerde stroken deed. Tijdens zo'n afdaling waar de tijd stil stond, heb ik een vrouw aangesproken bij een NL kenteken en van haar water gekregen. Hiervoor had ik nog een Maurten zakje bij me. :like:

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 27 mar 2024 14:28

Ik ben normaal ook totaal niet gevoelig voor voeding... ik ga wel harder op pure koolhydraten dan een broodje kroket... maar een pannenkoek met spek en kaas is voor mij geen enkel probleem tijdens het fietsen, en daarna nog even hard blokjes doen.. Ik gebruik thuis ook 4 merken gelletjes door elkaar en ik heb nog nooit 1 gel gehad die ik niet fijn vond.

maar...

vorig jaar bij de maratona dles dolomiti waren de reminders om te eten op mn wahoo zomaar gestopt (gebruik ik al jaren nooit problemen mee gehad...), op de passo giau dacht ik, ik heb zin om te eten. Toen wist ik opeens dat mn laatste voeding al bijna een uur geleden was... Toen dacht ik, mn buik weet echt niet of ik 3x 30 gram koolhydraten neem per uur, of nu in 1x 60... en straks nog 1x 30. Toch wel dus :( buikpijn! Zal inderdaad ook wel een combi zijn geweest van de inspanning en vermoeidheid. Ik heb boven op de giau een half uur gezeten en daarna rustig afgedaald en de laatste klim met 150 watt opgefietst. :shock: leermomentje.
Dit keer als ik een voedingsmoment mis ga ik het niet proberen in te halen tijdens een zware klim.

Plaats reactie