Alles over vakanties op én met de fiets

Gravellen in Schotland

Bart_uut_Gr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:48

Bart_uut_Gr 21 feb 2024 14:10

Ja, ik heb er volop van genoten! Eerst was het verhaal dat de drukte is toegenomen door Brexit (door de val van het pond werde vakanties in het buitenland voor Britten een stuk duurder), maar ik heb het idee dat de achtereenvolgende hittegolven in traditionele vakantielanden op het vasteland een belangrijkere rol spelen. Maar er zijn nog steeds hele stukken waar je geen kip tegenkomt. De North Coast 500 is een trekker van jewelste, veel mensen huren een camper bij het vliegveld van Inverness, laden die vol met eten bij de SuperTesco daar en karren vervolgens de route rond. Hoteleigenaren en winkeliers langs de NC500 zijn vaak niet zo enthousiast...

Ik ben inderdaad met Arran begonnen, daarna Kintyre (Islay heb ik overgeslagen). Daarna via Oban naar Mull (heel mooi!!). Vervolgens over het vasteland naar Mallaig. Daar overgestoken naar Skye. Prachtig, maar op sommige stukken heel druk. Met name de weg tussen Broadford en Portree was minder geslaagd. De rondrit vanuit Uig over het noordelijke deel was dan weer geweldig. Overgestoken en een klein stukje Harris en een flink deel van Lewis gefietst. Heel veel wind en totaal verlaten, zoals je van de Buiten-Hebriden zou verwachten.

Vanaf Ullapool was bijna alles mooi. Ondanks de camperdrukte leer je vanzelf hoe je de passeerstroken het beste gebruikt. Alleen in de laatste etappe op weg naar Fort William bleek het onmogelijk een flink stuk drukke weg te vermijden.

Voro meer info kun je kijken op https://www.strava.com/athletes/41071794. Het gaat om de ritten van 14 juli t/m 29 juli 2023.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 feb 2024 14:00

Toffe tocht! Je daggemiddelden zijn wel een beetje hoog om met tent te doen.

In 2015 was Skye al heel druk, maar van de NC500 was gelukkig nog geen sprake. Wij hebben er een kleine maand over gedaan om met auto en tent en dagelijkse wandelingen van John O'Groats naar Skye af te zakken langs de noordwestkant. Ik herkende een aantal van de bergen (Canisp, Suilven) die jij gefotografeerd hebt, daar hebben we dus bovenop gestaan. Alles boven Ullapool was het toen heel rustig, maar dat zal nu dus helemaal anders zijn. Als ik met de fiets terug zou gaan, zou het met de MTB zijn om binnendoor te kunnen gaan, en die NC500 te vermijden...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 feb 2024 17:48

Iet wat mijnsinziens heel mooi bij het Schotse landschap past is de muziek van Loreena Mckennitt.

Je moet er van (leren) houden maar als je midden in zo’n mystiek landschap rondloopt of rijdt dan past het wel!
Eigenlijk meer Iers maar in essentie gewoon Keltisch

Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Bart_uut_Gr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:48

Bart_uut_Gr 25 feb 2024 20:32

@Enzzo: Ik had nog nooit van Loreena McKennit gehoord, maar de muziek in je clip past inderdaad goed!

@abdr: Met een tent zou ik zeker ook kortere etappes rijden. Mooi dat je in die noordwesthoek zoveel hebt gewandeld, dat moet inderdaad magnifiek zijn geweest! De NC500 heeft ongetwijfeld voor meer drukte gezorgd, maar het is zeker ook weer niet zo dat ik mensen af zou raden in dat stuk van Schotland te gaan fietsen. Het zou me wel een slecht idee lijken juist die route te gaan bikepacken, wat sommige mensen juist wel doen. Als je maar zo af en toe een stukje dat niet tot de route behoort fietst dan is het prima te doen. En ja, gravelen/MTBen in de hooglanden trekt mij ook. Ik geloof alleen niet dat ik nog een keer mazzel met midges in het hoogseizoen zou hebben, dus zou ik zoiets eerder voor eind mei o.i.d plannen. Dat combineert alleen niet zo goe dmet m'n werk...

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 feb 2024 08:26

Wat een goede reden Liege and Lief weer eens te beluisteren

https://youtu.be/1it7BP5PckI?si=Jh68USlyOBW34Uq0
Niet zijken maar reiden !

ND12
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 03 mar 2024 17:38

We hebben toch besloten het anders te doen. Ons plan is om volgend jaar ergens laat in het voorjaar een week naar Schotland te gaan gericht voor bikepacken. Voor deze zomer is de keuze op Zweden gevallen (ook goedkoper ;-))

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 mar 2024 18:14

Enzzo schreef: 22 feb 2024 17:48 Iet wat mijnsinziens heel mooi bij het Schotse landschap past is de muziek van Loreena Mckennitt.

Je moet er van (leren) houden maar als je midden in zo’n mystiek landschap rondloopt of rijdt dan past het wel!
Eigenlijk meer Iers maar in essentie gewoon Keltisch

Haar heb ik op m'n ipod en live gezien in Quimper
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 mar 2024 21:40

Nice! Ik live in Brussel.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

fred_15
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2024 11:44

fred_15 27 mar 2024 11:17

Mogelijks vind je hier wel een en ander: https://www.facebook.com/groups/ukgravelbikeclubroutes/

Plaats reactie