Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 18 mar 2024 10:30

Klopt, ik heb het ook over de 11sp versie.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 18 mar 2024 11:29

leon1 schreef: 18 mar 2024 07:09 Maar niet voor 12spd. Zover ik weet was een SRAM Eagle quick link de enige die werkte op een 12spd ketting.

11spd Campa reed ik ook met KMC missing links.
KMC missing link 12s is ook geschikt voor Campa 12s. Heb dit ook al geprobeerd en werkt gewoon. Op hun website zeggen ze ook dat dit kan:
Size
Compatibility : KMC, SHIMANO, SRAM MTB & CAMPAGNOLO 12 speed chains (not for any Flattop)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mar 2024 11:40

Ah, dat is dan nieuws voor mij. Ik weet van een tijd terug dat er een hele discussie gaande was hierover.

Hoe dan ook, de ketting zit erop en ik kan weer minimaal een jaar vooruit.

Ik heb toch die mooie Campa kettingpons liggen. Dus waarom ook niet gebruiken dan? Ding is zijn geld anders niet waard (als ie in de kast ligt te verstoffen). :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 20 mar 2024 18:42

Ik had een kraakje ergens.. ergens.
Dus alle boutjes aangedraaid, maar het euvel bleef.. Alles weer los; zadelpen schoongemaakt, schroefdraad pedalen schoongemaakt. Maar nog steeds een kraak.
Toen maar de bracket verwisseld en een crank zónder bladboutjes gemonteerd.

Daarna geen gekraak meer. Ik geef de bladboutjes de schuld.
WiND 56 - 2020

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 mar 2024 21:58

Als laten klussen ook telt: net 4 wielsets weer opgehaald bij forumgenoot Philippos, ze konden wel wat TLC gebruiken. Wat begon als een matig lopende as op 1 wiel, eindigde toch in alle sets (gravel, race) van mevr Woefdram en mijzelf na te laten lopen. Ze kunnen er nu weer even tegenaan, 4 nieuwe lagers.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 mar 2024 08:00

Gisteren maar de wielen van de woon-werkfiets omgewisseld. Van een setje met binnenbanden naar een tubeless set up. Niet dat dat nu niet lek kan gaan maar de kans erop is als het goed is een stuk kleiner. En als dan ben ik met plaatsen van een plug sneller onderweg dan een binnenbandje wisselen.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 mar 2024 22:38

Toevallig keek ik vandaag tijdens het afstellen van de derailleurs van mijn TCR ook even naar de afstelling van de TCR van mijn zoon. Toen viel mij meteen de slingerende cassette op. Een nieuwe Ultegra cassette. Tenminste, hij heeft er pas een rondje van 30/35km mee gereden. Laatst is er wel een andere wielset op gemonteerd.

Gelukkig lees je hier en daar wel eens iets en was ik dus wel op de hoogte van slingerende 12spd Shimano cassettes. Ook op de website van Better Shifting staat er een artikel hierover.

Uiteindelijk de geplakte ring aan de binnenkant van de grootste set kransen verwijderd en probleem opgelost. Derailleur ook meteen opnieuw afgesteld al was dat maar een correctie van 1 positie in de E-tube app.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 25 mar 2024 08:33

Ik vond het gisteren geen fietsweer. Gravelbike maar uit elkaar gehaald en klaargemaakt om te fungeren als woon-werk fiets vanaf volgende week. Daarbij zand uit alle hoeken en gaten gepoetst. Stuurlint eraf, nieuwe erop. Casette gewisseld, bandjes gewisseld. Fiets even flink gewassen en in de wax gezet. Bagagedragertje erop en gezet en ready to go. Nu nog wachten op mijn bestelling want bij het demonteren van de crankset ben ik een spacertje kwijtgeraakt.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 mar 2024 16:45

Iets langer geleden; na de “grote beurt” aan de gravelbike toch maar de remmen gebleed.
Daarna ineens problemen met piepende remblokken (nieuwe). Bij het inremmen al.
Alles nagekeken, schijven opnieuw schoongemaakt met alcohol, remblokken afgebrand, geschuurd etc. Opnieuw inremmen, weer gepiep.
Dit was dus een poging met non-Shimano blokken…..

Alles opnieuw gereinigd en daarna Shimano blokken gemonteerd. Remmen weer perfect.
Wijze les: ik blijf bij Shimano blokken!

Vandaag tussen de leuke klimmen van de Ronde door: nieuwe ketting gemonteerd op de JGuillem. Eerste (12-speed) ketting versleten, tot voorbij 0,5, in 2100 vooral herfstige kilometers.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 mar 2024 19:52

Wielen eruit, brakepads eruit. Fiets nog eventjes in de laatste hoekjes gepoetst. Gepoetst met Bike protector en daarna achterband vervangen. Remmen schoon gemaakt en fiets is weer als nieuw.
Alleen brakepads achter vervangen, bijna ter dikte van de veer. Naja 1-2 vlakke, droge ritten kan nog wel
Dogma F

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 31 mar 2024 20:49

Ik heb mijn fiets een extra verzet gegeven: van 10-speed naar 11-speed. Omdat de shifters het niet meer goed doen en ik 10-speed van shimano niet meer kon vinden. Nu 11-speed shifters, derailleurs, cassette en ketting. Was wel een gedoetje bij elkaar, maar het zit er nu allemaal op. Ook nieuw stuurlint, het oude was antiek. Nu heb ik shifters met alle kabels langs het stuur, en niet meer uit de zijkant stekende schakelkabels, dat vind ik wel mooier en handiger. Morgen een klein rondje proberen of alles goed zit en goed werkt.

De ketting had een quick-link erbij, ik was gewend een ketting met een breekpen te krijgen. Heb nu wel breekpennetjes besteld want volgens de gebruiksaanwijzing kun je zo'n quicklink maar één keer gebruiken.

Die plastic covers van de shifters vind ik wel ondingen. Als je zere duimen hebt door beginnende arthrose dan is het moeilijk die covers voldoende op te stropen. Maar het is gelukt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 apr 2024 07:54

Quicklinks kun je prima meerdere keren gebruiken hoor, hoef je niet bang voor te zijn.

Plaats reactie