Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mar 2024 15:07

Koelen (zsm dat lichaam in rust) hoort eigenlijk nog voor dat rijtje. hydrateren en koolhydraten combineer je al.

Er zijn nu ook weer aartikelen dat 30 minuten voor je slaap eiwitten nuttigen helpt.
Maar dan ga je weer tegen de regel in dat je 2 a 3 uur voor je slaap niets moet nemen, zodat je ook echt slaapt en niet de helft van je lichaam 😉

Ik moest er ook even aan wennen, nam ook graag wat vast normaal voedsel onderweg.
Maar puur suiker werkt gewoon beter. Een snelle jelle is het normaalste wat ik neem. Dat vind ik fijner dan die hoge concentraties uit je drinken te halen.

Alhoewel het nu heel goed gaat met mijn maag, merk ik nu wel goed wat wel en niet wordt opgenomen. Hoe warmer hoe minder suiker ik aan de drank toevoeg.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 mar 2024 16:12

Hoe krijg je dan je suikers binnen als het warmer wordt of bedoel je dat je dan meer drinkt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mar 2024 17:51

Ja klopt vanaf een graad of 20 gaat er bij mij vaak 750ml per uur in. Dan wil ik het niet zo heel zoet.
Eten kan je dan wat beter timen.

Ik eet erbij. Heb ik altijd al vrij goed gekund. Ik ben op mijn achttiende begonnen. Toen ik veel at.
Dus vanaf het begin gaan eten op de fiets. Nooit mee gestopt altijd wel wat mee en elk uur een hapje.

Ik was mijn tijd ver voorruit, jammer dat ik voor de rest geen talent heb :D

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 mar 2024 20:29

Ik kan op zich ook prima eten maar bij echt lange zware ritten >5 uur krijg ik niet voldoende naar binnnen dus nu aan het experimenteren met iets ander. Verwacht niet te veel resultaat eigenlijk maar het houd je iig bezig.

Deze manier geeft me in ieder geval de mogelijkheid om op een betaalbare manier de maag te trainen

CharlieP
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42

CharlieP 20 mar 2024 20:38

Ben ergens wel blij om te lezen dat meerdere fietsers problemen hebben met eten onderweg. Op zich kan ik best eten onderweg, maar heb na de rit dan wel last van de darmen. Een snelle jelle gaat prima, maar tijdens langere ritten >3 uur heb ik toch behoefte aan meer.
Laatst de Teide beklommen (2200hm in 35km) met één reepje, een bidon met isotone en een hand met suiker toegevoegd en een zak winegum-achtig spul. Dat ging boven verwachting goed. Dus wat hierboven staat over alleen suikers lijkt bij mij ook beter te werken dan reepjes en koeken. Alleen wordt je zo flauw van al dat zoete spul... Als iemand een idee heeft om een zak chips mee te nemen op de fiets :) houd ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 21 mar 2024 21:18

Ik herken me hier niet echt in. Ik heb geen probleem met eten en drinken.
Op warme dagen en ritjes van 3-4-5 uur twee bidons van 750 ml met Decathlon poeder/drank. Daarnaast dikwijls nog stoppen bij een shop voor cola/fanta en wat extra water. Aangevuld met een gelletje of drie en tussenin nog een energy bar. Nadien een recovery shake.

Ik bekijk eigenlijk niet wat er in zit.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mar 2024 18:18

Hier heb je heel wat nuttige informatie over voeding en sporten: https://radio1.be/programmagids/weetikveel
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie