Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies soort fiets

KillianP
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2024 11:26

KillianP 18 mar 2024 11:41

Hi Allemaal,

Ik ben de afgelopen jaren een beetje zoekende naar welk soort fiets voor mij geschikt is en hoop dit forum mij een beetje door het doolhof kan helpen.

Drie jaar geleden ben ik begonnen met een Cube Agree racefiets maar ik kwam er al snel achter dat een spier/zenuw in mijn bil zorgde voor rugpijn en tinteling in de been. Ik heb het daarna beetje verwaarloosd maar sinds afgelopen jaar loop ik weer bij de fysio. Ik heb sindsdien nog een Felt f1x gekocht in de hoop minder last te krijgen maar ook hier schoot het weer in de rug/spier.

Inmiddels rij ik wel zo'n 60 km op een Elops van de Decathlon en heb ik weinig last van mijn rug. Maar voor mijn gevoel kan ik meer bereiken met een (betere?) fiets. Mijn voornaamste doel is om minimaal 100km te kunnen rijden. Ik hoop vooral dat ik lange stukken kan fietsen zonder last van mijn rug te krijgen.

Welk soort fiets zouden jullie hiervoor aanraden? Met als doel lange stukken en toch wel beetje snelheid te maken.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Crimby
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 18 mar 2024 11:48

Ik denk dat je vooral eerst eens een bikefit moet doen ;-) die analyseert je optimale houding en welke fiets er bij je past qua geometrie. Scheelt je veel klachten.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 18 mar 2024 11:55

100+ voor de bike-fit.
Als je al problemen hebt moet je niet zomaar op de bonnefooi een fiets kopen.
Een goede bike-fitter kan jou hier goed advies in geven.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 18 mar 2024 12:06

Heb je al aan je fysio (of huisarts) gevraagd waardoor het probleem ontstaat? Zo ja, en het probleem zit idd in de houding op je fiets, dan zeker bikefit-advies van Crimby en Theo V volgen. Beter in een keer een goede (maar misschien iets duurdere) fiets kopen, waar je jarenlang plezier van hebt, dan elk jaar een andere fiets kopen waar je niet lekker op fietst.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 18 mar 2024 12:09

Tintelingen en rugpijn lijken me een goeie reden om een (huis)arts te bezoeken…
En daarna een bikefitter. (En pas daarna een fiets kopen :) )
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 mar 2024 12:31

En zoek dan zeker een bikefitter, welke ook gelijk verschillende zadels uitprobeert.
Een goede fit, met het juiste zadel kan de klachten verhelpen. Als je daarnaast ook nog oefeningen van de fysio blijft uitvoeren, dan gaat dat nog beter.

KillianP
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2024 11:26

KillianP 18 mar 2024 12:37

De Bikefit gaan we dan zeker doen! Ondertussen al twee in de buurt gecontact om te kijken hoe ze dat doen zonder fiets. (meeste wat ik nu tegenkwam was meteen met fiets afstellen maar dat hoeft dan natuurlijk niet)

De klachten zijn al bekend bij de fysio en ben ik ook zeker mee bezig. Ik moet meer oefeningen doen voor mijn core. Hierdoor komen ook de tintelingen vooral als ik dus ver naar voren gebogen zit. Ik hoop in de toekomst dat dit helemaal weg is en dan ook naar een race fiets te kunnen maar daarom voor nu nog opzoek naar een andere optie maar dus eerst de bikefit!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2024 13:11

Die Elops lijkt een soort van stadsfiets te zijn. Als je op de alle sportieve fietsen rugpijn krijgt, dan gaat de fysio ver voor de bikefit. Eerst maat eens kijken of de klacht te behandelen is.
Zo niet, dan kun je het beste voor sportieve stadsfiets met derailleurversnelling gaan.

Wellicht dat iets als een Kona Sutra of Salsa Fargo een oplossing is. Veel hoger ga je het stuur niet krijgen dan dat.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2024 14:34

Helemaal eens met Ernie C.
Eerst kijken van waar de klachten komen en of die opgelost kunnen worden.
Het zou zo maar eens kunnen dat een racefiets niets voor jou is.

Vraag je even af met welke insteek je naar de bikefit zou gaan?
Ga je hem zeggen "als ik voorover zit krijg ik rugpijn"?
Ga je hem zeggen "als ik voorover zit krijg ik tintelingen in mijn been"?
Als het een serieuze bikefitter is stuurt die jou eerst naar de dokter/kine/fysio.
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 18 mar 2024 15:33

Idd eerst proberen de problemen (zo goed als) helemaal op te lossen. En als je naar een bike fitter gaat zou ik er wel 1 nemen die ook een fysio achtergrond oid heeft. Want je kan theoretisch wel goed op de fiets gezet worden, maar in praktijk met specifieke klachten kan het dan nog flink tegen vallen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 mar 2024 17:01

En als de fysio niet echt werkt, zou ik toch eens een osteopaat bezoeken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2024 17:15

En 4 uur fietsen op de sportieve stadsfiets, is bij gelijke inspanning net zo goed voor je als op de racefiets. Je maakt alleen wat minder kilometers. Dat worden er dan misschien 75 ofzo.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie