Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 18 mar 2024 11:54

Jans schreef: 18 mar 2024 10:51 Zo gewelddadig vind ik de gemiddelde Europeaan niet.
Ik denk niet dat de Europeaan een uitzondering is. De aard van de (Europese) mens zal in 100 jaar niet significant veranderd zijn. Een geweldseruptie heeft ook niet zo zeer te maken met de gewelddadigheid van het volk, maar met de omstandigheden waarin het volk zich bevindt. Sluimerende onvrede, een zondebok, een gevoel van nationale of etnische trots, een directe aanleiding en je zou zo maar weer oorlogje kunnen spelen in Europa.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2024 14:51

klaastuin schreef: 18 mar 2024 10:29
Lcsmet schreef: 18 mar 2024 09:21
klaastuin schreef: 17 mar 2024 22:37 Met deze uitslag kunnen we niet om de PVV heen, maar dat mag van mij met de grootst mogelijke tegenzin. Samenwerking met de PVV betekent normalisering van extreem-rechts gedachtengoed, zeker als dat een kritiekloze samenwerking is.
Is wat er nu voorligt wel zo extreem?
...........
Heb je al even gekeken naar de voorstellen van de Europese regering, of je dat allemaal zo normaal moet vinden.
Je betaalt nu gemeentelijke, gewestelijke, provinciale en federale belastingen.
Als het van Europa afhangt komt daar een Europese belasting bovenop waar de burger helemaal al niet meer van weet waar die voor gebruikt gaan worden.
Whataboutism
Voor mij is het de normalisering voor wat een belangrijk deel van de bevolking vindt serieus nemen.
Wat uiteindelijk voor ligt is helemaal niet extreem en je mag je er van uitgaan dat dit de problemen in Nederland betreffende woonbeleid/migratie niet gaat oplossen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 18 mar 2024 15:11

Lcsmet schreef: 18 mar 2024 14:51
klaastuin schreef: 18 mar 2024 10:29
Lcsmet schreef: 18 mar 2024 09:21
Is wat er nu voorligt wel zo extreem?
...........
Heb je al even gekeken naar de voorstellen van de Europese regering, of je dat allemaal zo normaal moet vinden.
Je betaalt nu gemeentelijke, gewestelijke, provinciale en federale belastingen.
Als het van Europa afhangt komt daar een Europese belasting bovenop waar de burger helemaal al niet meer van weet waar die voor gebruikt gaan worden.
Whataboutism
Voor mij is het de normalisering voor wat een belangrijk deel van de bevolking vindt serieus nemen.
Wat uiteindelijk voor ligt is helemaal niet extreem en je mag je er van uitgaan dat dit de problemen in Nederland betreffende woonbeleid/migratie niet gaat oplossen.
Er ligt momenteel volgens mij nog helemaal niks en als er wel een regeerakkoord dan mag ik hopen dat de extreem-rechtse ideeën van Wilders daar niet in zitten. Anders zijn die andere partijen echt geen knip voor de neus waard. Ik hoop ook dat ze goede afspraken maken om die ideeën vooral in de vrieskast te houden.

Of de problemen in NL met een eventueel regeerakkoord opgelost worden is de vraag, maar met het verkiezingsprogramma van Wilders gaat dat zeker niet lukken. Problemen los je niet op met sprookjes.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2024 15:35

Dat de anderen dan "geen knip voor de neus waard zijn" is jouw waardeoordeel, als er een samenwerking komt is dat het spel van de democratie.
Of bedoel ja dat als rechts wint en er rechtse oplossingen komen dat niet de juiste democratie is?
Soms worden sprookjes waarheid. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 18 mar 2024 15:48

Je leest voor het gemak even heen over het feit dat ik het over de extreem-rechtse ideeën van Wilders had? Of zijn die ideeën in de koelkast al zodanig genormaliseerd dat we ze onder gewoon rechts scharen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2024 16:13

klaastuin schreef: 18 mar 2024 15:48 Je leest voor het gemak even heen over het feit dat ik het over de extreem-rechtse ideeën van Wilders had? Of zijn die ideeën in de koelkast al zodanig genormaliseerd dat we ze onder gewoon rechts scharen?
Ik ben er bang voor dat dit zo is. Veel extreem rechtse ideeën zijn helaas genormaliseerd en worden inmiddels fatsoenlijk gevonden. Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar hoe snel dit is gegaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2024 16:20

Je kan sommige ideeën al heel snel als extreem benoemen.
Ik noem het liever realistisch rechts of gezond verstand.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 18 mar 2024 16:35

Ja, fascistisch en racistisch klinkt zo lelijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2024 16:41

Een volledige godsdienst verbieden kan ik niet anders benoemen dan fascistisch of racistisch.
Doet niets af aan de overige punten die ik wel snap en soms onderschrijf, maar puur vanwege dit soort dingen is Geertje wat mij betreft wel af.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2024 16:45

Babaloose schreef: 18 mar 2024 16:35 Ja, fascistisch en racistisch klinkt zo lelijk.
Die begrippen worden dan weer veel te snel gebruikt zodat de echte inhoud ervan helemaal uitgehold word.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2024 17:04

Het verbieden van een religie, het verminderen van een bepaalde bevolkingsgroep en het invoeren van "administratieve detentie" (vastzetten zonder wettig en overtuigend bewijs) voor personen die een gevaar voor de staat kunnen zijn...
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 mar 2024 17:20

Wilders heeft de afgelopen jaren gewoon een hele grote schare volgers opgebouwd met populistisch gelul. En of je dat nu sprookes, facisme, rasisme etc noemt, het zal. Het heeft hem een dikke winst in de verkiezingen opgeleverd, en ik weet vrij zeker dat bij nieuwe verkiezingen hij nog groter wordt.

Ik zal never op hem stemmen. Maar hij heeft wel enorm veel water bij de wijn gedaan en afstand genomen van de grootste pijnpunten. Inclusief het premierschap, waarvan hij hopelijk zelf al lang gesnapt heeft dat hij nooit premier kan zijn voor Nederland.

Maar verder mag het wat mij betreft nu wel gewoon gaan gebeuren met de 4 partijen. En met de PVV als leidende partij. Slechter dan wat we gehad hebben kan niet en alles beter dan TimmerFrans.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie