Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op balhoofd komt steeds terug

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 mar 2024 00:35

Die stuurpen die loskomt van de voorvork ; kan een probleem zijn, maar zelf nog niet meegemaakt.

Hoe de vorm is van de topcap (komt die wat onder de spacer door?)kan ik nog altijd niet goed zien.
Op je eerste foto zie ik wat krassen op de onderkant van de topcap (of lijkt zo?).
Eventueel komen die van de topcap die tegen de expander aanduwt
Volgend voorstel; doe rijkelijk rode lipstick bovenaan de expander; monteer alles; demonteren terug en kijk na of er lipstick op de topcap zit.

En als je idd lipstick ziet, gok ik dat je met de gedeelde info nu weet wat de oplossing is...

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 07 mar 2024 21:41

Afbeelding

Hierbij nog een foto van de onderkant.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 mar 2024 21:47

En deed je de lipstiktest?

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 08 mar 2024 08:27

Ik heb wel eens gehad dat de vervangende Enduro lagers, ondanks dezelfde “maatvoering” (binnendiameter, buitendiameter, hoek, hoogte), toch een fractie lager bleken te zijn dan de origineel gemonteerde lagers in het geïntegreerde balhoofd. Was tiende van millimeterwerk, met het oog niet waarneembaar. Hierdoor kon de voorspanning met de topcap wel ingesteld worden, maar niet behouden blijven tijdens rijden (met alle krachten die dan op balhoofd komen).
Het is definitief opgelost met het plaatsen van een paar shims onder de topcap. Dit zijn de shims:

https://www.bike-discount.de/de/fsa-dis ... sh-comment

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2024 23:19

Monteerde je al eens met lipstick?

Ik ben wel benieuwd hoe dit probleem opgelost geraakt ;-)

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 16 mar 2024 09:28

Ik heb geen lipstick maar zal het met iets vergelijkbaars proberen. En de shims zijn alvast besteld, want dit klinkt erg herkenbaar. Nu het weer beter wordt zal ik deze fiets minder gaan gebruiken, maar ik wil toch graag van het probleem af zijn :)

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 mar 2024 19:08

Je kan ook gewoon een extra spacer, of een hogere spacer, onder die topcap steken, die heeft elke fietsenmaker liggen, dan moet je geen 10 spacers van 0,25mm bestellen.

martinobongo2 schreef: 08 mar 2024 08:27 Hierdoor kon de voorspanning met de topcap wel ingesteld worden, maar niet behouden blijven tijdens rijden (met alle krachten die dan op balhoofd komen).
Ik weet niet wat jullie met die stuurpennen doen, maar ofwel staat die vast, zoals de bedoeling is, ofwel staat die niet vast, en dan doe je het fout.

De topcap dient alleen om de initiële voorspanning te geven, niet om tijdens het rijden nog iets op te vangen. Als de stuurpen vast staat kan je de topcap zonder verdere gevolgen verwijderen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 mar 2024 21:03

Aerodynamik schreef: 16 mar 2024 09:28 ... En de shims zijn alvast besteld, want dit klinkt erg herkenbaar. ...
Toch iets verduidelijken: De shims zijn niet altijd de uiteindelijke oplossing. Die zijn in de eerste plaats een oplossing voor als de stofkap tegen je frame aanschuurt. Maar dat zou je moeten zien als schuurschade op je frame.
Door extra shims te plaatsen ga je opening tussen stofkap en frame verhogen. Met als gevolg dat je extra vuil op je bovenste lagers krijgt....

Met de shimes komt opbouw van spacers wel hoger en dat lost een probleem van de topcap die op de expander duwt ook op. Maar dus eventueel met als nadeel dat er extra vuil op je lagers komt.
Je moet dus begrijpen wat het probleem is;
- stofkap tegen frame los je op met de shims; maar je zou dat moeten merken als schuurschade op je frame.
- topcap die tegen expander aanduwt kan je oplossen met de shims met met eerder gemeld nadeel; best oplossing is een hogere spacer... (en dat probleem kan je contact controleren met wat lipstick*-of eender wat een afdruk nalaat).

Walter

*lipstick kost 2 euro in het kruidvat. In mijn geval heb ik mijn vrouw bekend een kantje te hebben dat ze nog niet kende; dat verwerkte ze makkelijker dan dat ik toegaf weer iets voor de fietsen gekocht te hebben.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mar 2024 20:34

https://www.youtube.com/watch?v=PTbRqmhtwGI

een voorbeeld van een slecht afgesteld balhoofd en zijn oplossing

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 apr 2024 22:06

Het lijkt er op alsof de shims hun werk hebben gedaan. De 'goedweerfiets' krijgt nu weer de voorkeur, maar ik kon de Koga twee weken geleden toch (en tot dusver zonder nieuwe problemen) inzetten op de Toscaanse wegen :)

Dank iedereen tot dusver! Mocht het weer helemaal misgaan hoop ik weer bij jullie terecht te kunnen.

Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 apr 2024 23:10

succes en geniet terug van de goedweer fiets ;-). Je hebt nu niet opvallend veel speling gekregen tss stofcap en frame?

Plaats reactie