Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 mar 2024 18:54

Ik weet dat de glazen aardig wat kosten, dat heb ik al gezien bij onze optronische afdeling.
De speciale kijkers liggen nagenoeg altijd in een kluis.
De spiegels/glazen van de periscopen zijn helemaal superduur.
Dus heel veel plezier met de aankoop.

Dan gelijk een vraagje over kijkers;
Wat is een leuke/goede compactkijker in de prijsklasse tot €200,-?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3163
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 mar 2024 19:07

Een set trillingsdempers voor de WTW-installatie. Een motor maakte nogal lawaai. Voor het eerst die WTW helemaal open gehad. Dat mag dus wel vaker. Was niet heel erg netjes in dat ding, om het netjes uit te drukken. Maar ik was bang dat de motor kapot zou zijn. Die kost toch een 300 euro.... Gelukkig met hulp van Ventishop wat tips gekregen en nu gezien dat het alleen de trillingsdempers zijn a 40 euro incl. verzenden. Dus, via deze weg een warme douche voor de Ventishop.eu!
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16124
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mar 2024 20:10

jwkeij schreef: 14 mar 2024 13:16 ......
@Lcsmet Als je iets persé zou willen en je spaart er goed voor, waarom niet?
............
Je hebt helemaal gelijk hoor, mijn post was enkel positief bedoeld.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1715
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 14 mar 2024 21:05

Snap ik! Ik probéér mijn andere liefde tentoon te stellen aan alle mede forummers hier, haha.

@theo: Het ligt er aan wat je er mee wílt. En dan welke compromis je daarmee wilt sluiten.
Wil je ‘m áltijd op zak kunnen steken tijdens het wandelen: kleine kijker. Maar die zijn vaak minder lichtsterk.

Wil je een grotere kijker, dan steek je die niet zo maar weg. Als je een 42er meeneemt is je doel duidelijk. Kijken. Niet al wandelend kijken.

Zelf een Bynolyt TX 8x42 van het Vogelinformatiecentrum Texel als ‘instapper’ maar die is het dubbele.

Steek je licht eens op bij de Vogelbescherming in Zeist! Hebben een eigen lijn kijkers (Origineel van Kite Optics) Vooral zelf kijken. En genieten van het proces.
- Wat wil ik ermee doen?
- welke compromis zou ik willen sluiten?
- Wat is mijn budget?
Verder zijn merken als Bynolyt en Opticron uitstekende merken voor instap en middenklasse.
WiND 56 - 2020

pino
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 mar 2024 22:29

Ik meen dat mijn vriendin op een kijkerprobeerdag was geweest om e.e.a. te "testen". Sterk persoonlijk wat voor jou het beste is.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 mar 2024 07:23

Ik heb de oude kijker van mijn vader altijd mee op vakantie.
Als we dan aan de wandel gaan, gaat deze in de rugzak.
Maar eigenlijk wil ik iets wat in de jas-/broekzak past.
Het hoeft ook geen kwaliteit te zijn maar ook geen "Action" materiaal.
Vandaar mijn vraag.
Als ik bij de Bever binnen loop zie ik altijd genoeg liggen maar als ik dan een beetje gekeken heb dan durf ik eigenlijk niet de keus te maken omdat ik dan niet weet hoe deze kijkers het doen in het 'echie'. ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38123
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2024 08:20

Als je iets kleins wil voor een net prijsje: Zeiss Terra ED pocket of als het echt een kijkertje voor erbij is kun je naar bijv een Vortex Diamondback kijken. Ik heb deze ook in handen gehad, wat mooi stevig kijkertje. Maar net als bij fietsen in de instapklasse is het wel zo dat elke 100,- duurder ook vrijwel direct een betere kijker oplevert. Die Zeiss is wel een fijne kijker
Less is bore

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1715
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 15 mar 2024 08:55

De door Daniel genoemde Terra ED (8x25) heb ik ook een aantal maanden in bruikleen gehad. Echt een fijn ding om overal mee naar toe te nemen en zo op zak te steken. Die is alleen wel wat duurder, maar dat zie je ('haha') er wel meteen aan af.

Vortex maakt ook prima kijkers. Het enige wat mij tegen de borst stuit is dat zij zich openlijk richten op de jacht. Maar voor de prijs prima spullen.

Bever (vooral die in Houten) is een mooie zaak. Maar ga een keer naar een speciaalzaak. Klinkt suf voor 200,-, maar is echt de moeite waard.
- Vogelinfocentrum Texel - De Cocksdorp
- Vogelbescherming - Zeist
- House of Outdoor - Maarssen
- Foto Rooijmans - Budel

Naast de optiek van de kijker, speelt ook de ergonomie een belangrijke rol.
Voorbeeldje met mijn Swarovski NL Pure: Ik had ook voor een Leica Noctovid kunnen gaan (absolute topmodel) maar deze vind ik gewoon niet mooi. Ook de Swarovski EL in m'n handen gehad, maar daar lag het zwaartepunt weer meer naar voren. Die lag dan weer niet zo lekker in de hand én ook deze vind ik niet zo zo wat uiterlijk betreft. Maar deze zaken haal je niet van internet of uit de brochure.
Dus ga lekker testen. Het is net zoals bij zadels: persoonlijk, dus testen.
WiND 56 - 2020

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4424
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 mar 2024 21:21

Soms moet je geluk hebben. Wij hebben ongeveer 10 jaar geleden een kijker bij de ANWB gekocht, redelijk goedkoop, maar die heeft wel een hele scherpe beelden. Zelfs professionals zijn verbaasd over deze kijker.

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 16 mar 2024 01:29

Ik denk een jaar of 10 geleden een Bynolyt Buzzard gekocht. Kostte een paar euro, maar zo geweldig. Je ziet echt de kleuren, niet alleen maar grauw en grijs. En die Swarovski van jwkey, daar gaat hij heel veel plezier aan beleven. Zeker weten. Je moet wel een liefhebber zijn om zo'n kijker te kopen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mar 2024 20:15

Afbeelding

Een titanium brigandine van Lemberg Armor. Eindelijk het harnas compleet!

Ik had eigenlijk voor gehard staal gekozen maar ze hadden een foutje gemaakt in de werkplaats. Ik mocht kiezen tussen een andere of zonder kosten deze krijgen opgestuurd. Dan maar wat minder historisch correct maar wel 3kg lichter en geen liter balistol per jaar er doorheen.

Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 mar 2024 20:36

Deze gaat om het bovenlichaam? Met textiel aan binnen en/of buitenkant?
3 kg lichter, hoeveel weegt dat nu?

P.S. een brigand is een boef. Is dit bedoeld vóór of tegen boeven?
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie