Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Focus

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 mar 2024 12:49

Quicklinks voor de ketting?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 08 mar 2024 12:59

rob74 schreef: 08 mar 2024 12:49 Quicklinks voor de ketting?
Bekentenis, was nog de oude 10 speed ketting die zonder quicklink in mekaar zat. De nieuwe 11sp ketting met quick link ligt nog in een bakje degreaser :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 10 mar 2024 09:33

Na enkele late avonden deze week na het werk, gisteren voormiddag de crosser afgewerkt en meteen een testritje gedaan. Enkele keren gestopt om derailleur kabel bij te stellen uiteraard.
Fiets rijdt verbazingwekkend goed, echt uitermate tevreden over. 1x11 is ideaal en na 4j di2 nog eens mechanisch schakelen valt beter mee als gedacht.

De cantilevers was het lastigste van de build. Binnenkabel die bij het buitenkomen op de bovenbuis tegen kabelgeleider schuurt, dus op zoek geweest naar kabelstoppers met uitstekende tuit. Ook een test case: Dynamic Slick Wax op de binnenkabel, was veel minder wrijving als zonder, benieuwd of dit zo blijft.
Het afstellen van zo cantilevers is (voor mij altans) een prutswerkje van een 3 kwartier per rem.

Remkracht van de cantilevers is wel echt niet top, misschien wordt het beter als de blokken wat afschuren en beter op de remrand zitten. Dus momenteel nog even zo bezien.
Mini v-brakes wil ik niet, want zoiets staat niet op een crosser imo.

Bijkomend probleem is: ik heb een road en cyclocross setup. Waarbij de cx setup wielen iets breder zijn en de remmen dus opnieuw moeten afgesteld worden. Wat is de beste oplossing hierin? Ik wil niet telkens de binnenkabel losmaken en opnieuw aanspannen, dat is me te veel werk...

Hierbij een plaatje van fiets in road setup, gewicht 8,65 kg zo.

Afbeelding

En de fiets in oorspronkelijke staat hieronder. Uiteindelijk balhoofdlagers en bottom bracket moeten vervangen. Stuur, stuurpen en zadelpen behouden. Waarbij ik de zadelpen volledig afgeschuurd heb en enkele lagen blanke lak gegeven heb. Zelfde positie als mijn Cervélo kunnen behouden op een halve centimeter minder reach.

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mar 2024 10:09

In het Focus topic hoort natuurlijk ook een foto van mijn Focus Mares CX

Afbeelding

JensR1985
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2024 15:03

JensR1985 11 mar 2024 16:26

Ik ben nu nog in het bezit van een mooie Focus Izalco Max uit het jaar 2018. Ben aan het kijken naar een ander fietsje en benieuwd wat ik ongeveer mag vragen voor de Focus.

De velgen zijn ondertussen vervangen door een setje Vision Trimax 35 KB van dik 600 euro voor de rest volledig ultegra r8000 afgemonteerd (velgremmen).
Fiets is in prima staat alleen wat kleine beschadigingen in de lak aan de achterkant.

https://ibb.co/6w7xZyq

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 15 mar 2024 09:32

Mooie fietsen hoor! Ik blijf altijd een zwak houden voor Focus fietsen. Rijd zelf op een Cayo wegfiets uit 2014 die ik nu als winter- / slechtweer fiets gebruik. Kon 'm niet weg doen.

Plaats reactie