Hallo, mijn oude racefiets wil soms niet "aanslaan": ik zie de ketting en de cassette wel ronddraaien, maar hij pakt mijn achterwiel niet. Na een paar keer proberen doet hij het dan wel weer, maar fijn is anders.
Ik ben van plan de cassette los te halen, te inspecteren en goed schoon te maken. Alleen... krijg ik hem niet los.
Ik heb het vermoeden dat ik deze cassette met twee kettingzwepen in tegengestelde richting los moet krijgen. Het kleinste tandwiel zou dan dienen als lock om de rest van de cassette. Klopt dit?
Hoeveel kracht ik ook zet, het ding komt niet los. Of klopt mijn aanname niet dat ik dit zonder cassette afnemer moet doen?
Oude racefiets cassette verwijderen
Dat is een uniglide cassette (https://www.sheldonbrown.com/k7.html). Je manier van verwijderen is correct, buitenste kransje in tegenwijzerzin losdraaien.
Maar op zich gaat dat je probleem niet oplossen want de ratel en de pallen zitten in de cassettebody, niet in de cassette, en die pallen zitten waarschijnlijk vast door oud verdroogd vet. Ik zou eerst beginnen met overvloedig en herhaaldelijk WD40 in de body te spuiten om dat oud vet op te lossen terwijl het wiel met de cassette naar omhoog ligt. Als je geluk hebt volstaat dat. Daarna ga je de naaf wel terug moeten invetten, dus conussen lossen, proper maken, en nieuw vet aanbrengen.
Ik denk niet dat die cassettebody service-able is, maar je kan altijd aan de hand van het typenummer van de naaf (FH- en dan wat cijfers en letters) gaan kijken in de documentatie van Shimano op https://si.shimano.com
Maar op zich gaat dat je probleem niet oplossen want de ratel en de pallen zitten in de cassettebody, niet in de cassette, en die pallen zitten waarschijnlijk vast door oud verdroogd vet. Ik zou eerst beginnen met overvloedig en herhaaldelijk WD40 in de body te spuiten om dat oud vet op te lossen terwijl het wiel met de cassette naar omhoog ligt. Als je geluk hebt volstaat dat. Daarna ga je de naaf wel terug moeten invetten, dus conussen lossen, proper maken, en nieuw vet aanbrengen.
Ik denk niet dat die cassettebody service-able is, maar je kan altijd aan de hand van het typenummer van de naaf (FH- en dan wat cijfers en letters) gaan kijken in de documentatie van Shimano op https://si.shimano.com