Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oude racefiets cassette verwijderen

toktook
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2024 22:55

toktook 04 mar 2024 22:59

Hallo, mijn oude racefiets wil soms niet "aanslaan": ik zie de ketting en de cassette wel ronddraaien, maar hij pakt mijn achterwiel niet. Na een paar keer proberen doet hij het dan wel weer, maar fijn is anders.

Ik ben van plan de cassette los te halen, te inspecteren en goed schoon te maken. Alleen... krijg ik hem niet los.

Ik heb het vermoeden dat ik deze cassette met twee kettingzwepen in tegengestelde richting los moet krijgen. Het kleinste tandwiel zou dan dienen als lock om de rest van de cassette. Klopt dit?

Hoeveel kracht ik ook zet, het ding komt niet los. Of klopt mijn aanname niet dat ik dit zonder cassette afnemer moet doen?
Bijlagen
IMG_3397.jpeg
IMG_3269.jpeg
IMG_3259.jpeg

abdr
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 05 mar 2024 14:24

Dat is een uniglide cassette (https://www.sheldonbrown.com/k7.html). Je manier van verwijderen is correct, buitenste kransje in tegenwijzerzin losdraaien.

Maar op zich gaat dat je probleem niet oplossen want de ratel en de pallen zitten in de cassettebody, niet in de cassette, en die pallen zitten waarschijnlijk vast door oud verdroogd vet. Ik zou eerst beginnen met overvloedig en herhaaldelijk WD40 in de body te spuiten om dat oud vet op te lossen terwijl het wiel met de cassette naar omhoog ligt. Als je geluk hebt volstaat dat. Daarna ga je de naaf wel terug moeten invetten, dus conussen lossen, proper maken, en nieuw vet aanbrengen.

Ik denk niet dat die cassettebody service-able is, maar je kan altijd aan de hand van het typenummer van de naaf (FH- en dan wat cijfers en letters) gaan kijken in de documentatie van Shimano op https://si.shimano.com

pino
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 mar 2024 15:05

IMG_4241.png
Zou het kunnen zijn. Hier zie je constructie. De bevestiging van de body aan de naafflens kan verschillend zijn.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie