Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaring Fizik 3D-geprint zadel Antares

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 04 mar 2024 23:01

Op dit moment ben ik een nieuwe racefiets aan het samenstellen. Het standaard zadel van mijn huidige racefiets heb ik vervangen voor een Fizik Antares open. Bevalt mij prima maar ik ben benieuwd of een het 3D-geprinte zadel nog een verbetering is ten opzichte van mijn huidige zadel. Wie kan daar iets over zeggen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 mar 2024 09:39

Geen ervaring, maar als je op een zadel van 109 euro lekker zit, zou ik geen 300 euro voor een 3D geprinte uitgeven. Waarom zou je dat doen (ze zien er cool uit, dat zou een reden kunnen zijn).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 05 mar 2024 23:35

rikkert schreef: 05 mar 2024 09:39 Geen ervaring, maar als je op een zadel van 109 euro lekker zit, zou ik geen 300 euro voor een 3D geprinte uitgeven. Waarom zou je dat doen (ze zien er cool uit, dat zou een reden kunnen zijn).
Dat is exact mijn idee. Mocht iemand een argument hebben om toch meer uit te trekken voor een zadel dan hoor ik dat graag. Als het de investering waard is dan wil ik best voor een duurder zadel gaan.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 06 mar 2024 12:42

Behalve dat ik heb het mooi vind, heb ik niet echt goede argumenten. Ik vind een 3D-geprint zadel van Fizik ook prettig zitten, maar dat argument zou alleen van waarde zijn als je tot op heden geen zadel hebt kunnen vinden dat ook fijn zit. Misschien eens proberen indien je die mogelijkheid hebt, dan weet je zeker of het de extra 100/200 euro waard is.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2207
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 mar 2024 14:34

Ik rijd al 20 jaar met Fizik zadels. Vorig jaar een 3 D geprint model gekocht. Na 2 maanden, val op spekglad fietspad (die ene nacht met nachtvorst vorige winter) Zadel in de lengte volledig gescheurd/gebroken en heel blij niet met mijn edele delen daar tussen klem te hebben gezeten, Voor mij de les; (en die had ik al vanuit mijn werk in de metaal eigenlijk) delen die belast worden niet 3D geprint!!
Ach, ik zeg ook maar wat

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 06 mar 2024 18:22

ColumsbusMJ schreef: 06 mar 2024 12:42 Behalve dat ik heb het mooi vind, heb ik niet echt goede argumenten. Ik vind een 3D-geprint zadel van Fizik ook prettig zitten, maar dat argument zou alleen van waarde zijn als je tot op heden geen zadel hebt kunnen vinden dat ook fijn zit. Misschien eens proberen indien je die mogelijkheid hebt, dan weet je zeker of het de extra 100/200 euro waard is.
Een 3D-geprint exemplaar is inderdaad geen oplossing voor een bestaand probleem. De grote stap die ik heb gemaakt, is het standaard zadel vervangen voor de Fizik. Hierdoor kan ik soepel door fietsen en veel fijner in de beugel rijden. Met het standaard zadel kon ik op gegeven moment niet meer lekker rond draaien. Benen leken leeg te lopen. Het Fizik zadel heeft dit destijds opgelost. :D
ophetkantje schreef: 06 mar 2024 14:34 Ik rijd al 20 jaar met Fizik zadels. Vorig jaar een 3 D geprint model gekocht. Na 2 maanden, val op spekglad fietspad (die ene nacht met nachtvorst vorige winter) Zadel in de lengte volledig gescheurd/gebroken en heel blij niet met mijn edele delen daar tussen klem te hebben gezeten, Voor mij de les; (en die had ik al vanuit mijn werk in de metaal eigenlijk) delen die belast worden niet 3D geprint!!
Interessant punt. Nooit aan gedacht maar nu je het zo zegt. Dit is voor mij een reden om op dit moment af te zien van van geprint zadel :like:

Mijn oog is nu gevallen op de laatste Fizik Vento Antares serie. Het wordt waarschijnlijk de R1.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 06 mar 2024 22:14

Mwoah; ik heb ook al een aantal Fizik-zadels gebroken (zonder te vallen). En dat waren geen 3D-geprinte zadels.
Kortom, vallen is een beetje buiten de design scope, denk ik…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 06 mar 2024 23:27

fietsslak schreef: 06 mar 2024 22:14 Mwoah; ik heb ook al een aantal Fizik-zadels gebroken (zonder te vallen). En dat waren geen 3D-geprinte zadels.
Kortom, vallen is een beetje buiten de design scope, denk ik…
Dan is het een inschatting welk zadel eerder breekt. Dit ga ik overigens zelf niet in de praktijk testen :D

Gebruikersavatar
Archon1.1
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14

Gebruikersavatar Archon1.1 09 mar 2024 14:13

Ik ben in het bezit van de antares 3d. Dit zadel heeft voor mij wel een toegevoegde waarde. Maar dit komt pas naar voren bij meerdaagse evenementen (meer als 5 dagen en lange afstanden). Ik krijg dan toch wat minder zitvlakproblemen als met mijn andere zadels. Maar het verschil is niet erg groot.

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 09 mar 2024 22:50

Archon1.1 schreef: 09 mar 2024 14:13 Ik ben in het bezit van de antares 3d. Dit zadel heeft voor mij wel een toegevoegde waarde. Maar dit komt pas naar voren bij meerdaagse evenementen (meer als 5 dagen en lange afstanden). Ik krijg dan toch wat minder zitvlakproblemen als met mijn andere zadels. Maar het verschil is niet erg groot.
Een aantal keren per jaar zal ik langer dan 3 uur in het zadel zitten of op het zadel. Meerdaagse evenementen > 5 dagen komen bij mij niet voor.

Misschien ergens ook wel bijzonder dat verschil met andere zadels niet zo groot is als je kijkt naar prijsverschil. Blijft uiteraard subjectief.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 mar 2024 11:23

Inderdaad: als je tevreden bent met de gewone Antares: waarom overstappen?
Nadelen 3D: duurder en zwaarder.
Voordelen: heeeeeel persoonlijk….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 11 mar 2024 23:12

fietsslak schreef: 10 mar 2024 11:23 Inderdaad: als je tevreden bent met de gewone Antares: waarom overstappen?
Nadelen 3D: duurder en zwaarder.
Voordelen: heeeeeel persoonlijk….
Interessante vraag over dat overstappen. Je kijkt eens rond en dan kom je dit tegen :D
Maar ik kan inderdaad zelf geen objectieve voordelen vinden

Plaats reactie