Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jan 2024 08:46

Hein, de Sram Red remklauwtjes zijn gemonteerd! Nog bedankt daarvoor... ;) :like:
Kan je helaas niet helpen, heb alleen nog een set Chorus 10sp shifters liggen en daar zitten die inserts niet in... :(

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2024 13:39

Heel veel rake wensen vanuit Bikeradar imho!

https://www.bikeradar.com/features/opin ... Exz9wNtZXO
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jan 2024 14:11

Vooral de 10T en integrated chainrings zijn verschrikkelijk.

Ergonomie van de shifters is ook persoonlijk.
Laat ik zeggen dat ik dat bij niemand echt top vind. Maak gewoon 3 of 4 verschillende hoods.
Je hebt ook 900 verschillende zadels en sturen. Ik mis een stuk waar je bv je duim goed kwijt kunt.

Ik heb wel tekeningen gezien van een kleinere voorderrie, beter gezegd geen en een shiftsysteem in je bladen.
Of we daar blij van worden is een ander verhaal natuurlijk.

Gewicht is ook niet best de huidige red is geloof ik 150 gram zwaarder dan de oude etap 11sp

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 14 jan 2024 08:01

scottpch schreef: 03 jan 2024 08:46 Hein, de Sram Red remklauwtjes zijn gemonteerd! Nog bedankt daarvoor... ;) :like:
Kan je helaas niet helpen, heb alleen nog een set Chorus 10sp shifters liggen en daar zitten die inserts niet in... :(
Uiteindelijk na telefonisch contact geholpen door Azzuro wielersport in Waalre. Zij hebben Campagnolo gecontacteerd en kunnen overtuigen om, hoewel het geen officiële spareparts zijn, er 2 op te sturen.

Top service! En complimenten voor de klantvriendelijkheid

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 18 feb 2024 22:29

Volgens het grote internet zou Chorus 11sp prima moeten werken met een Shimano 11sp-cassette en een KMC-ketting. Ik krijg mijn Chorus 11sp-groep met die combi echter niet lekker afgesteld. Het is ok - ik fiets er al jaren mee - maar echt perfect is het niet. Ook verschillende fietsenmakers hebben er al eens naar gekeken.

Op de middelste kransjes krijg ik regelmatig een soort getik. Alsof de ketting niet perfect op het tandwiel ligt en de derailleur afgesteld moet worden. Met een klein tikje tegen de rechtershifter los je het tijdelijk op, maar het komt tijdens de rit al snel weer terug. Op de werkplaatsstandaard doet het probleem zich niet voor, dan krijg ik de derailleur goed afgesteld.

Is het een ander probleem (kabel? kromme derailleur? patje is ook al gesteld...) of is het toch waarschijnlijk dat het door de Frankenstein-combi komt?

Een body vervangen en overstappen op Campa achter is nog wel te overzien maar dan is het wel fijn om te weten of de kans op verbetering aanwezig is...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 feb 2024 22:50

Ik heb een Sram Red ketting, Shimano Ultegra cassette en een Campagnolo Record groep op mijn Wahoo KICKR setup. En het werkt prima - schakelt prima zonder bijgeluiden. Op de weg heb ik wel Campagnolo wiel met Campagnolo Record cassette ( maar om nu te zeggen dat het VEEL beter schakelt … nou nee dat ook niet ).

Je zou eventueel nog een 12 speed ketting kunnen proberen, deze is iets dunner. Ik heb op mijn andere fiets een Dura Ace Di2 11 speed setup ( derailleurs ) en een 12 speed Dura Ace crank en ketting ( werkt ook perfect ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 20 feb 2024 03:59

a_v schreef: 18 feb 2024 22:29 Volgens het grote internet zou Chorus 11sp prima moeten werken met een Shimano 11sp-cassette en een KMC-ketting. Ik krijg mijn Chorus 11sp-groep met die combi echter niet lekker afgesteld. Het is ok - ik fiets er al jaren mee - maar echt perfect is het niet. Ook verschillende fietsenmakers hebben er al eens naar gekeken.

Op de middelste kransjes krijg ik regelmatig een soort getik. Alsof de ketting niet perfect op het tandwiel ligt en de derailleur afgesteld moet worden. Met een klein tikje tegen de rechtershifter los je het tijdelijk op, maar het komt tijdens de rit al snel weer terug. Op de werkplaatsstandaard doet het probleem zich niet voor, dan krijg ik de derailleur goed afgesteld.

Is het een ander probleem (kabel? kromme derailleur? patje is ook al gesteld...) of is het toch waarschijnlijk dat het door de Frankenstein-combi komt?

Een body vervangen en overstappen op Campa achter is nog wel te overzien maar dan is het wel fijn om te weten of de kans op verbetering aanwezig is...
Ik rijd al enige tijd met een mix van SRAM shifters/derailleurs, Campagnolo Chorus cassette.

In mijn ervaring, voor zowel 11 speed als 12 speed geldt dat de KMC kettingen de oorzaak van het geluid zijn (ik heb het zo gelaten aangezien het een winterfiets betreft).

Bij zowel de 11 als een 12 speed is een Campagnolo Record ketting minder luidruchtig.

Een fietsenmaker die er eens naar heeft gekeken (en vaststelde dat de afstelling in orde was) verwees naar een bepaalde coating op de KMC ketting die het geluid zou veroorzaken. Mijn technische kennis is te gering om hier een mening over te hebben.

Schakelen (snelheid en nauwkeurigheid) werkt voor beide kettingen prima in mijn geval. In alle gevallen gebruik ik Squirt lube voor de smering.

In het geval van een 11 speed Shimano road cassette zou je een 12 speed XTR (mountainbike) ketting kunnen overwegen. Op het weight weenies forum zijn er goede ervaringen met deze setup

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 20 feb 2024 09:56

HeinB schreef: 20 feb 2024 03:59
a_v schreef: 18 feb 2024 22:29 ...
Ik rijd al enige tijd met een mix van SRAM shifters/derailleurs, Campagnolo Chorus cassette.

In mijn ervaring, voor zowel 11 speed als 12 speed geldt dat de KMC kettingen de oorzaak van het geluid zijn (ik heb het zo gelaten aangezien het een winterfiets betreft).

Bij zowel de 11 als een 12 speed is een Campagnolo Record ketting minder luidruchtig.

Een fietsenmaker die er eens naar heeft gekeken (en vaststelde dat de afstelling in orde was) verwees naar een bepaalde coating op de KMC ketting die het geluid zou veroorzaken. Mijn technische kennis is te gering om hier een mening over te hebben.

Schakelen (snelheid en nauwkeurigheid) werkt voor beide kettingen prima in mijn geval. In alle gevallen gebruik ik Squirt lube voor de smering.

In het geval van een 11 speed Shimano road cassette zou je een 12 speed XTR (mountainbike) ketting kunnen overwegen. Op het weight weenies forum zijn er goede ervaringen met deze setup
Dit klinkt goed! Zou heel erg fijn zijn. Ik ga het proberen.

(Zou deze dan ook gewoon goed moeten werken? Ik hou van bling :mrgreen: )

https://www.bike-discount.de/de/sunrace ... fach-kette

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2024 15:50

Weet iemand wat die plastic dingetjes zijn die bij een complete 105di2 groep worden geleverd?
Geleide plasticjes oid? Maar waar?
Bijlagen
IMG_0387.jpeg
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 feb 2024 15:54

Links boven = voorderailleur om je Di2 kabeltje te geleiden. Zilveren plaatje achter het kleine steunboutje voorderailleur.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 26 feb 2024 17:37

Korte vraag over SRAM kettingen, want ik zie tussen de bomen het bos niet meer.
Ik heb een sram apex 1 groepset op mijn gravelfiets, 11 speed en 1x.
Daar zit standaard de SRAM PC-1110 ketting op, en nu een KMC 11 speed ketting.
Maar ik ben inmiddels een beetje een fan geworden van zero friction cycling, https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/
en ben van nu mening dat een iets betere ketting uiteindelijk geld gaat schelen omdat deze minder snel slijt.

Eigenlijk zou ik dus graag 1 van onderstaande 6 kettingen op mijn fiets gebruiken.
klopt het dat ik voor de 1x groepset een ketting van het type XX1 nodig heb? En dus de SRAM PC XX1 ketting wil? (is deze dus de eagle XX1 ketting uit het overzicht hieronder?)
Screenshot 2024-02-26 at 17.35.27.png

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 04 mar 2024 09:25

HeinB schreef: 20 feb 2024 03:59 [...]
Ik rijd al enige tijd met een mix van SRAM shifters/derailleurs, Campagnolo Chorus cassette.

In mijn ervaring, voor zowel 11 speed als 12 speed geldt dat de KMC kettingen de oorzaak van het geluid zijn (ik heb het zo gelaten aangezien het een winterfiets betreft).

Bij zowel de 11 als een 12 speed is een Campagnolo Record ketting minder luidruchtig.

Een fietsenmaker die er eens naar heeft gekeken (en vaststelde dat de afstelling in orde was) verwees naar een bepaalde coating op de KMC ketting die het geluid zou veroorzaken. Mijn technische kennis is te gering om hier een mening over te hebben.

Schakelen (snelheid en nauwkeurigheid) werkt voor beide kettingen prima in mijn geval. In alle gevallen gebruik ik Squirt lube voor de smering.

In het geval van een 11 speed Shimano road cassette zou je een 12 speed XTR (mountainbike) ketting kunnen overwegen. Op het weight weenies forum zijn er goede ervaringen met deze setup
12s XTR-ketting geïnstalleerd en de drivetrain is muisstil en schakelt perfect! Heel erg blij mee.

Geen KMC-kettingen meer voor mij... als de XTR op is ga ik wel 'gewone' Shimano 11s-kettingen proberen, die zijn een stukje goedkoper dan XTR-kettingen.

Plaats reactie