Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Smart trainer of losse powermeter?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 29 feb 2024 12:35

Ik heb recentelijk een setje Wahoo Powrlink pedalen aangeschaft en had het idee om die ook als power source in Zwift te gebruiken in combinatie met mijn Elite Qubo Digital Smart B+. Nou heb ik dat geprobeerd, maar volgens de Wahoo trap ik heel makkelijk een veel hoger vermogen dan wanneer ik de vermogensmeting via de Elite laat lopen en de ERG lijkt ook niets meer te doen wanneer ik de Wahoo als power source ingesteld heb.

Wat is nu wijsheid/het meest realistische in dit geval? Alles door de Elite laten doen? Of een FTP test met de Powrlink doen en dan dus veel hogere vermogens gaan trappen?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 29 feb 2024 12:47

Als de powermeter die van je Elite overruled met Zwift, dan kan het best zijn dat je ERG niet meer goed werkt. Je Elite zal namelijk niet de waardes uit Zwift (dus je losse powermeter) om op die manier ERG aan te passen, tenminste dat lijkt mij. Al is dit een aanname..

Ik zou sowieso die van je smarttrainer aanhouden, doe ik ook en dat functioneert bij mij prima (ondanks andere smart-trainer en losse powermeter).

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 feb 2024 15:07

Als je verschillende powermeters gaat vergelijken kun je alleen maar vaststellen dat er soms hele grote afwijkingen op zitten. Wat dan het meest nauwkeurig is zou ik niet kunnen zeggen.
Uit eigen ervaring, een Stages LR geeft systematisch 20 a 30 watt minder aan dan de vermogensmeting op een Wahoo Kickr.
Ik herken ook dat de ERG niet werkt als je het vermogen van de Stages neemt ipv dat van de smart trainer zelf.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 feb 2024 15:26

Ik zou die PM gebruiken die het meest 'in lijn' ligt met de PM die je buiten gebruikt. Zijn dat ook die power pedalen, dan is de keuze snel gemaakt.

Ik gebruik mijn Quarq crankgebaseerde PM op Zwift, en mijn Neo 2T als 'controllable trainer' - zo werkt ERG mode gewoon zoals het moet (ik gebruik ERG eigenlijk nooit, maar heb het wel al geprobeerd en getest).
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 feb 2024 17:25

Wat is volgens je gevoel de meest betrouwbare meter?
Bij mij is de vermogensmeter op de fiets veel meer kloppend met wat ik op de weg fiets qua inspanning gevoel. Ik koppel dan ook net als Raven, mijn Rotor vermogens meter aan (in mijn geval) Rouvy, terwijl die mijn Elite Suito qua weerstand aanstuurt. Ook bij mij gaat dat goed met ERG modus tijdens een training.

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 29 feb 2024 22:14

Ik heb een vergelijkbare Elite wheel-on trainer gehad, ander model, maar in de Elite app moest ik de Qubo selecteren. Ik kan je 1 ding zeggen: het vermogen wat dat ding rapporteert komt niet eens in de buurt van de werkelijkheid.
Als je op vermogen wil trainen, gebruik je Powerplay pedalen als power input en negeer ERG. Je gaat het niet goed krijgen.
Wil je perse ERG zou ik gaan kijken naar een 2e handse Direct drive trainer op MP. Een Kickr Core is nu nieuw met 1jr Zwift abbo voor 599, dus 2e hands zou 400 wel een goeie prijs zijn voor een licht gebruikte.
Misschien dat je nog 100,- voor je Elite kan krijgen op MP
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 01 mar 2024 13:09

Ok, thanks all! Op zich zit ik natuurlijk niet aan ERG vast en ergens is het ook wel logisch dat het met een losse powermeter niet werkt. Het viel me alleen wel op dat 150w via de Elite ERG stukken zwaarder trapt dan 150w zonder ERG en gemeten via de Wahoo. Het lijkt me logisch dat de Wahoo betrouwbaarder zal zijn dan de Elite, maar dan heb ik dus blijkbaar veel meer kracht dan ik dacht. :D Ik moet namelijk echt heel erg mijn best doen om met de Wahoo lage wattage's te trappen als Zwift daarom vraagt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 03 mar 2024 08:30

Erik schreef: 01 mar 2024 13:09 Ok, thanks all! Op zich zit ik natuurlijk niet aan ERG vast en ergens is het ook wel logisch dat het met een losse powermeter niet werkt. Het viel me alleen wel op dat 150w via de Elite ERG stukken zwaarder trapt dan 150w zonder ERG en gemeten via de Wahoo. Het lijkt me logisch dat de Wahoo betrouwbaarder zal zijn dan de Elite, maar dan heb ik dus blijkbaar veel meer kracht dan ik dacht. :D Ik moet namelijk echt heel erg mijn best doen om met de Wahoo lage wattage's te trappen als Zwift daarom vraagt.
Kijk eens op utube en zoek op GPLama of DC Rainmaker. Beide zijn erg goed in het vergelijken van PM's en smart trainers. DCRM heeft zelf een tooltje beschikbaar waarin je data van de SmartTrainer en de PM kunt vergelijken.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie