Het grote schijfremmentopic
Alles kan natuurlijk kapot maar normaal is het niet. Je kan natuurlijk ook even langst de fietsenmaker waar je hem gekocht hebt. Maar een stukje zelfredzaamheid is ook wel fijn, en als je dat elke keer een klein stukje kan uitbreiden ben je ook steeds minder afhankelijk van andere mensen.
Ik denk trouwens niet dat de remcilindertjes blijven plakken, behalve als je in super vieze omstandigheden gefietst hebt. Dus verwijder even je remblokjes ( schijfremmen toch ) en controleer of het veertje wat er tussen zit voldoende spanning heeft.
Ik denk trouwens niet dat de remcilindertjes blijven plakken, behalve als je in super vieze omstandigheden gefietst hebt. Dus verwijder even je remblokjes ( schijfremmen toch ) en controleer of het veertje wat er tussen zit voldoende spanning heeft.
Laatst gewijzigd door rene op 19 feb 2024 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat veertje doet in princiepe niet veel. Zonder werkt het ook.
Het veertje is meer om het slepen te voorkomen.
Ik denk eerder aan een knik(je) in de kabel of een kapot menbraan.
Al zou de remhendel dan ook gewoon terug moeten komen.
Ik zou even wat dingen doen en dan terug naar de FM, mogelijk gewoon een productiefout
Het veertje is meer om het slepen te voorkomen.
Ik denk eerder aan een knik(je) in de kabel of een kapot menbraan.
Al zou de remhendel dan ook gewoon terug moeten komen.
Ik zou even wat dingen doen en dan terug naar de FM, mogelijk gewoon een productiefout
Goed. Ik heb de blokken eruit gehad en de zuigers teruggedrukt. @Rene, mooi wat je zegt... ik vind aan de fiets sleutelen altijd wat spannend (bang dat ik iets stuk maak), maar dit was niet zo moeilijk haha, dus vanaf nu kan ik remblokken vervangen ook zelf. Helaas vandaag niet het resultaat dat ik wilde hebben. De hendel gaat nog niet helemaal terug, behalve als ik hem snel flip. Dan schiet 'ie wel terug (dat was gisteren nog niet zo).
Een knikje in de kabel kan ik niet zien, aangezien bij mij bijna alles door het frame gaat. De kabel die ik wel kan zien, heeft geen knik.
Een knikje in de kabel kan ik niet zien, aangezien bij mij bijna alles door het frame gaat. De kabel die ik wel kan zien, heeft geen knik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18 feb 2024 23:29
GRX, is toch hydraulisch, wat neuzelen jullie dan over geknikte kabels?
Ik las het alsof er gedoeld werd op knellingen, dus waar de olie dus minder goed doorheen loopt.Vieux chnoque II schreef: ↑18 feb 2024 23:30 GRX, is toch hydraulisch, wat neuzelen jullie dan over geknikte kabels?
Heb ik toch ook niet genoemd?!Vieux chnoque II schreef: ↑18 feb 2024 23:30 GRX, is toch hydraulisch, wat neuzelen jullie dan over geknikte kabels?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Geloof het of niet, maar het lijkt opgelost. Gisteren nadat ik de blokken had verwijderd, was er niet meteen resultaat. Na een nachtje in de woonkamer, knijp ik de rem eens in en voila hij schiet meteen terug zoals het hoort. Heel bijzonder. Vooral omdat ik niet weet wat het nou is/was.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16458
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In eerste instantie zou ik proberen om ze eerst "dichter" te laten komen en dan terug uit elkaar duwen.
Want heb je ooit de olie ververst met "geen nieuwe" remblokken?
Als dat het geval zou zijn dan is de ontluchtingschroef even een slagje losdraaien om de overtollige olie te verwijderen een optie.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik zou dat niet doen om ze terug te duwen, want dat spuit de olie alle kanten op. Zijn de pistons ( zuigers ) erg vies ? Want dan zou ik ze eerst goed schoonmaken met een alcohol middel, en daarna een beetje minerale olie op een wattenstaafje de piston randjes insmeren. Daarna opnieuw proberen de pistons terug te duwen.
Mocht het dan nog niet lukken ; remmen even voorzichtig inknijpen en dan trechtertje plaatsen op de remgreep. ( wel eerst ontluchting schroefje verwijderen ). Daarna de remblok klus doen en systeem goed ontluchten om het af te ronden.
Mocht het dan nog niet lukken ; remmen even voorzichtig inknijpen en dan trechtertje plaatsen op de remgreep. ( wel eerst ontluchting schroefje verwijderen ). Daarna de remblok klus doen en systeem goed ontluchten om het af te ronden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Idd, met trechtertje erop is het zo gepiept zonder rommel.
Less is bore