Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

3d geprinte zadels

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37976
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 feb 2024 22:58

Wat zijn jullie ervaringen met de huidige nieuwe types 3d-print zadels?
Een gevalletje “tis heeeel duur, dus moet goed zijn” of merk je echt verschil.
Op de Pina zit ik nog net niet perfect, dus wat zoekende.
Less is bore

Maruss
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 29 feb 2024 23:14

Net vandaag binnen gekregen, maar nog niet gebruikt. Hopelijk van het weekend een test rit.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 01 mar 2024 10:34

daniel1975 schreef: 29 feb 2024 22:58 Wat zijn jullie ervaringen met de huidige nieuwe types 3d-print zadels?
Een gevalletje “tis heeeel duur, dus moet goed zijn” of merk je echt verschil.
Op de Pina zit ik nog net niet perfect, dus wat zoekende.
Nou ben ik niet zo van Ali-clones, maar op YT zag ik een review van een Ali-$-werk voor €70 en er zat qua comfort bijna geen verschil met het origineel. Wellicht een poging waard.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 01 mar 2024 11:08

Hier erg tevreden over de Specialized mirror (3D geprint) zadels. Voor mij is het een gamechanger. Wel stervensduur, maar voor mij persoonlijk beviel het zo goed dat ze inmiddels op al mijn fietsen zitten :) Maar ik heb dan ook een historie aan zitvlak ellende, d.w.z. slijmbeursontstekingen op m'n zitbotjes. Dus als je op normale zadels nooit ernstige problemen hebt gehad, dan zal het misschien niet perse nodig zijn. Ik denk wel dat je ook wel zeker moet weten dat je positie goed is en evt. zadeldruk meting kunt laten doen. Maar dit laatste kun je vaak ook combineren zodat je meteen kunt zien of het verschil gaat maken of niet. Een paar tientjes extra aan een goed zadeldrukmeting kan een hoop verdere kosten besparen denk ik, zeker als je de prijzen van de zadels in beschouwing neemt.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 01 mar 2024 11:59

Hier sinds kort een Fizik Vento Argo. Nog niet heel lange ritten gedaan (2-2.5uur max), en te kort in bezit om iets te zeggen over levensduur.
Maar voorlopig; relatief stroef (persoonlijk vind ik dat wel prettig) en het voelt ‘anders’ dan normaal schuim.
Maar ik lijk minder druk te voelen op de zitbotjes; het wordt op een prettige manier verdeeld zonder ‘slapende delen’.

Ik neig dan ook voorlopig naar een :winkthumb:
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 01 mar 2024 12:17

serbak schreef: 01 mar 2024 11:08 Hier erg tevreden over de Specialized mirror (3D geprint) zadels. Voor mij is het een gamechanger. Wel stervensduur, maar voor mij persoonlijk beviel het zo goed dat ze inmiddels op al mijn fietsen zitten :) Maar ik heb dan ook een historie aan zitvlak ellende, d.w.z. slijmbeursontstekingen op m'n zitbotjes. Dus als je op normale zadels nooit ernstige problemen hebt gehad, dan zal het misschien niet perse nodig zijn. Ik denk wel dat je ook wel zeker moet weten dat je positie goed is en evt. zadeldruk meting kunt laten doen. Maar dit laatste kun je vaak ook combineren zodat je meteen kunt zien of het verschil gaat maken of niet. Een paar tientjes extra aan een goed zadeldrukmeting kan een hoop verdere kosten besparen denk ik, zeker als je de prijzen van de zadels in beschouwing neemt.
Had je hiervoor ook Specialized zadels geprobeerd?

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 02 mar 2024 11:20

Ik heb een Ali versie. Ik vraag me af of het effectief 3d print is, maar het zit héél comfortabel.
De shell is plastic en heeft een klein beetje flex. Dat zorgt voor comfort. Het zadel zelf is anti-slip. Je gaat zitten en blijft in die positie zitten. Geen geschuifel meer.

Iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken maar ik kan het geld niet uitgeven wat ze voor de premium 3D zadels vragen.
Deze kostte 12 euro... Absurd weinig eigenlijk. Valt af te wachten hoe lang dit meegaat, maar ik heb goeie ervaringen met m'n andere Ali zadels die nu al een paar jaar hun werk voorbeeldig doen.

Afbeelding

1094
Forum-lid
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mar 2024 11:28

Wat is er eigenlijk bijzonder aan deze zadels?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2024 12:10

De meeste 3d geprinte zadels zijn gewoon een prima marketingtruc voor een omslachtige en relatief dure productiemethode.

Alleen iets op basis van een 3d+belasting model van de onderkant van je bekken en edele delen. In combinatie met een perfect maatwerk zadel zou het 3d printen van zadels zeer nuttig maken. En dan moet dat maatwerk ook nog eens in de juiste fietshouding of dynamisch worden gedaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2024 12:39

Sowier schreef: 02 mar 2024 11:20 Ik heb een Ali versie. Ik vraag me af of het effectief 3d print is, maar het zit héél comfortabel.
De shell is plastic en heeft een klein beetje flex. Dat zorgt voor comfort. Het zadel zelf is anti-slip. Je gaat zitten en blijft in die positie zitten. Geen geschuifel meer.

Iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken maar ik kan het geld niet uitgeven wat ze voor de premium 3D zadels vragen.
Deze kostte 12 euro... Absurd weinig eigenlijk. Valt af te wachten hoe lang dit meegaat, maar ik heb goeie ervaringen met m'n andere Ali zadels die nu al een paar jaar hun werk voorbeeldig doen.

Afbeelding
die is niet echt 3d geprint denk ik. Maar ze springen gewoon op het uiterlijk namaken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mar 2024 14:14

thestudent schreef: 02 mar 2024 12:10 De meeste 3d geprinte zadels zijn gewoon een prima marketingtruc voor een omslachtige en relatief dure productiemethode.

Alleen iets op basis van een 3d+belasting model van de onderkant van je bekken en edele delen. In combinatie met een perfect maatwerk zadel zou het 3d printen van zadels zeer nuttig maken. En dan moet dat maatwerk ook nog eens in de juiste fietshouding of dynamisch worden gedaan.
is het echt persoonlijk op maat gemaakt?
Dus dan moet je met je broek op je enkels op de scanner gaan zitten

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12755
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2024 14:47

Ik heb heel even een keertje op een specialized gereden.
Was wel fijn. Maarja nog 100 euro duurder dan mijn berk, dan koop ik die wel.

Plaats reactie