Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 29 feb 2024 23:10

wederom laat de UCI zien dat ze er niet zijn voor de renners, maar vooral voor zichzelf.

Het is in mijn ogen ook vreemd dat voor de WC renners geselecteerd worden door de bondscoach, terwijl iedereen in team kleuren rijdt. Waarom niet gewoon de top 50 laten starten ongeacht nationaliteit? Natuurlijk krijg je dan veel Belgen en in iets mindere mate veel Nederlanders, maar het zorgt wel voor het beste startveld en de beste wedstrijd.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 mar 2024 07:38

Maruss schreef: 29 feb 2024 23:10 wederom laat de UCI zien dat ze er niet zijn voor de renners, maar vooral voor zichzelf.

Het is in mijn ogen ook vreemd dat voor de WC renners geselecteerd worden door de bondscoach, terwijl iedereen in team kleuren rijdt. Waarom niet gewoon de top 50 laten starten ongeacht nationaliteit? Natuurlijk krijg je dan veel Belgen en in iets mindere mate veel Nederlanders, maar het zorgt wel voor het beste startveld en de beste wedstrijd.
De top 50 + de eerste 2 geselecteerden van elk land in de top 100. Dan blijft het internationaal. Eventueel kan ieder organiserend land er 4 selecteren tijdens zijn organisatie.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 mar 2024 08:10

Het contract met Flanders Classic zal er ook wel voor iets tussen zitten.
Betaal je als FC zijnde veel geld aan de UCI en krijg je soms onthoofde wedstrijden.

Als een renner niet met rationele redenen kan overtuigd worden dan zullen we (UCI) ze wel verplichten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 mar 2024 08:42

JPAR schreef: 29 feb 2024 21:21 Het zou me niet verbazen als ploegen en organisatoren een andere weg gaan bewandelen.
Mij wel, want de ploegen en organisaties hebben in het verleden zelden een serieus alternatief opgezet.
Of er komt gewoon een aanvullende set regels vanuit de UCI.

Vooral dit is een hele gemene natuurlijk. Gewoon collectief toch heen gaan zou ik zeggen :-)
"* Mannelijke en vrouwelijke veldrijders die in de top-20 staan van de laatste UCI Elite Cyclocross Ranking, kunnen niet langer deelnemen aan nationale veldritevenementen."
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 01 mar 2024 09:06

daniel1975 schreef: 01 mar 2024 08:42
JPAR schreef: 29 feb 2024 21:21 Het zou me niet verbazen als ploegen en organisatoren een andere weg gaan bewandelen.
Mij wel, want de ploegen en organisaties hebben in het verleden zelden een serieus alternatief opgezet.
Of er komt gewoon een aanvullende set regels vanuit de UCI.

Vooral dit is een hele gemene natuurlijk. Gewoon collectief toch heen gaan zou ik zeggen :-)
"* Mannelijke en vrouwelijke veldrijders die in de top-20 staan van de laatste UCI Elite Cyclocross Ranking, kunnen niet langer deelnemen aan nationale veldritevenementen."
Daarmee draai je de voedingsbodem van je sport de nek om. Dus ik hoop dat er wel een alternatief komt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 01 mar 2024 09:32

Wat is een "nationaal veldritevenement"?
Een wedstrijd met alleen maar renners uit eigen land?
Of alles buiten de worldcup?
Bij dat laatste zijn de Superprestige en de X2O gedoemd te verliezen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 mar 2024 09:38

De wedstrijden voor de Superprestige en de X20 zijn UCI wedstrijden, dus die vallen buiten een nationaal evenement.
De UCI wil invloed op de kalender. Anders zou je toch een nationale wedstrijd kunnen rijden, terwijl een dag later Dublin is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2024 12:46

Als SP en badeendentrofee geen nationale wedstrijden zijn, zijn er geen subtoppers die op een nationaal evenement rijden in een weekend van de WB. Dan zou er dus geen probleem zijn. Ik denk dus dat ze daar wel op doelen.

Nu wordt de Wereldbeker de afgelopen jaren nooit gewonnen door een topper en zal dat niet gaan gebeuren zonder dat ze de grootste smaakmakers helemaal wegpesten uit het veld. Ik zie dus ook het verschil niet tussen de klassementen qua aanzien. Het enige dat helpt, is heel veel startgeld en/of prijzengeld uitdelen, anders blijft het gewoon één van de drie gelijkwaardige klassementen, hoeveel regels je er ook tegenaan gooit. Jammer voor de UCI en FC.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 mar 2024 13:16

Ernie C. schreef: 01 mar 2024 12:46 ........Het enige dat helpt, is heel veel startgeld en/of prijzengeld uitdelen, anders blijft het gewoon één van de drie gelijkwaardige klassementen, hoeveel regels je er ook tegenaan gooit. Jammer voor de UCI en FC.
De UCI was er niet over te spreken dat Nys bijvoorbeeld deelnam aan een superprestige wedstrijd en de dag erna niet aan de WB, zelfde met Vander Haar.
Als ik het goed heb betaald de UCI geen startgeld enkel prijzengeld.
Behalve als het Vander Poel, Van Aert of Pidcock betreft, die hebben ze dan weer wel een dik contract aangeboden.
Het is voor de UCI enkel jammer dat deze 3 renners ook nog eens andere doelen hebben dan enkel die paar tienduizenden Euro extra op hun bankrekening te krijgen.
De UCI zou er, in plaats van haar macht te misbruiken, gewoon voor moeten zorgen dat hun wedstrijden aanlokkelijker zijn dan die van de concurrentie.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mar 2024 13:32

Alsof UCI het alleenrecht heeft op het organiseren van veldrijwedstrijden. En het dus zou kunnen verbieden van andere organisaties om wedstrijden te organiseren op bepaalde specifieke data.

Als je dat voor de rechter brengt is het snel klaar volgens mij.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2024 14:07

Lcsmet schreef: 01 mar 2024 13:16
De UCI zou er, in plaats van haar macht te misbruiken, gewoon voor moeten zorgen dat hun wedstrijden aanlokkelijker zijn dan die van de concurrentie.
:like: Dat dus. Wat krijgen we straks op last van de UCI: De "Super, maar net niet de Prestige van de wereldbeker" en de "Badeenden die niet in de vijver van de UCI mogen zwemmen trofee"? En uiteindelijk stemt iedereen zijn wedstrijdprogramma nog steeds af op volop in de kijker rijden rond kerst, het WK en misschien het BK. De rest van het seizoen is bijzaak, wat ze er daar in Aigle ook van bakken.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 01 mar 2024 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 mar 2024 14:08

Organiseren verbieden ze niet. Alleen de renners krijgen met maatregelen te maken als ze daar aan deelnemen. Ik denk dat de TV crossen er nu nog niet onder vallen, maar dat ze een ontsnappingsroute willen blokkeren. Anders meldt je de wedstrijden niet aan bij de UCI, maar maak je er een nationale cross van en dan trek je een eigen plan. Naar mijn idee willen ze dat voorkomen.

Plaats reactie