Hahah, klopt. Die verkeerde interpretatie had ik ook al gezien .
49% rijdt met 26mm of kleiner, en 50% rijdt met meer dan 6.5 bar.
Maar die groep die rond de 6 bar rijdt vind ik wel heel groot. Die kunnen makkelijk zakken .
Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37704
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12665
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is ook het adviseren van de FM.
Op een naar huidge maatstaven hookless velg van ze 22c redelijk gemiddeld.
30mm monteren met als beginpunt 4bar.
En laat dan maar iemand uitleggen dat iets anders beter is.........
Dat staartje zegt alles. 50% rijd inderdaad op te smalle banden en ook nog een op te harde banden.
Wat ik intressant vind. Bij wie is er een 30 of 32mm band onder de 4.5 bar afgeknald.
En welke merk velg en band. Zal ik hem invullen of even wachten
Op een naar huidge maatstaven hookless velg van ze 22c redelijk gemiddeld.
30mm monteren met als beginpunt 4bar.
En laat dan maar iemand uitleggen dat iets anders beter is.........
Dat staartje zegt alles. 50% rijd inderdaad op te smalle banden en ook nog een op te harde banden.
Wat ik intressant vind. Bij wie is er een 30 of 32mm band onder de 4.5 bar afgeknald.
En welke merk velg en band. Zal ik hem invullen of even wachten
En volgens een andere post ook sterker. Dus:
"Cheaper, lighter, stronger: choose hookless"
Kan ik deze slogan deponeren en verkopen aan een fabrikant?
Hoeveel procent van de deelnemers aan de enquête rijdt nog op velgremmen?wasbeer2006 schreef: ↑28 feb 2024 15:50 Dat is ook het adviseren van de FM.
Op een naar huidge maatstaven hookless velg van ze 22c redelijk gemiddeld.
30mm monteren met als beginpunt 4bar.
En laat dan maar iemand uitleggen dat iets anders beter is.........
Dat staartje zegt alles. 50% rijd inderdaad op te smalle banden en ook nog een op te harde banden.
Ik rijd mijn racer met velgremmen op 25mm/5 bar… is dat te smal? Ik denk het niet want 28mm past niet.
Als ik nu alle reacties sinds mijn laatste post hierover lees dan kom ik toch tot de conclusie dat velen hun kop in het zand steken.
Tubeless banden op hookless velgen vereisen nu eenmaal speciale aandacht voor wat betreft de juiste combinatie velg/band (eigenlijk met iedere band) maar vooral het niet overschrijden van de maximale druk. Vooral dat laatste kan zeer gevaarlijk worden indien de band bij toegenomen druk door 1) warmte of 2) door een plotselinge schokdemping van de hookless velg schiet zoals in het verhaal van mijn laatste post. Iets wat bij hooked velgen in die condities niet (nooit) zal gebeuren. Volgens mij is het dan ook niet voor niets dat o.a. DT-Swiss aangeeft geen hookless velgen te produceren omdat ze de veiligheid daarvan in combinatie met de banden keuze van gebruikers niet kan garanderen.
Tubeless banden op hookless velgen vereisen nu eenmaal speciale aandacht voor wat betreft de juiste combinatie velg/band (eigenlijk met iedere band) maar vooral het niet overschrijden van de maximale druk. Vooral dat laatste kan zeer gevaarlijk worden indien de band bij toegenomen druk door 1) warmte of 2) door een plotselinge schokdemping van de hookless velg schiet zoals in het verhaal van mijn laatste post. Iets wat bij hooked velgen in die condities niet (nooit) zal gebeuren. Volgens mij is het dan ook niet voor niets dat o.a. DT-Swiss aangeeft geen hookless velgen te produceren omdat ze de veiligheid daarvan in combinatie met de banden keuze van gebruikers niet kan garanderen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Helaas Orlok : DTSwiss produceert wel degelijk hookless velgen. Ik heb voor mijn ATB ook een set wielen van DT Swiss - de XRC1501 :
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... spline-one
En 1.5 bar ATB band van 2.4 inch is een behoorlijke bak lucht ( of flinke knal ).
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... spline-one
En 1.5 bar ATB band van 2.4 inch is een behoorlijke bak lucht ( of flinke knal ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op lagere druk bij de MTB werkt hookless wel. Maar daar zijn die hieldraden ook wel een tandje dikker dan op die lichte corsa Pro TLR banden.
Ik heb trouwens ook lichte veloflex met latex binnenbanden gehad die bij lek wel van de velg wilden lopen ( niet automatisch ). Maar als je plots een stootlek had kon de band wel degelijk van de velg rollen.
Ik heb toch nog liever hooked tubeless wielen. Totdat de techniek en tolerantie zo ver verbeterd is dat elke band op een hookless velg gewoon gegarandeerd veilig is. Er zijn nu nog een aantal variabelen die je mogelijk niet in de hand hebt.
Ik heb trouwens ook lichte veloflex met latex binnenbanden gehad die bij lek wel van de velg wilden lopen ( niet automatisch ). Maar als je plots een stootlek had kon de band wel degelijk van de velg rollen.
Ik heb toch nog liever hooked tubeless wielen. Totdat de techniek en tolerantie zo ver verbeterd is dat elke band op een hookless velg gewoon gegarandeerd veilig is. Er zijn nu nog een aantal variabelen die je mogelijk niet in de hand hebt.
Laatst gewijzigd door thestudent op 28 feb 2024 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik reageer alleen op jou uitspraak @Orlok en niet op het feit of we hier in het racefiets gedeelte zitten. Trouwens de 700C DT Swiss GRC 42 wielen met een binnenbreedte van 24mm zijn ook hookless ( moderne racefiets breedte ? ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
ik rijd 's-zomers op 28mm veloflex corsa evo met latex binnenbanden op 6 bar. De velg is een bora ultra wto 19mm intern.wasbeer2006 schreef: ↑28 feb 2024 15:27Waarschijnlijk rijd je dan op te hoge druk en/of te smalle banden.Ivo W schreef: ↑28 feb 2024 15:15
Voor mij maakt het wel uit: ik moet ze nl met een lagere bandendruk rijden en ik verplicht me tot een tubeless setup met een beperkte keuze in buitenbanden. Dat zijn voor mij belangrijke argumenten waarop ik perse geen hookless wielen zou willen.
ik zie niet meteen wat hier DOM aan is, maar misschien ben ik wel dom.
Dan past het concept je niet, dat kan.
Echter rijden bredere en zachten banden gewoon beter, en nee het rolt niet in de bochten.
Het gaat om de juiste complete setup en door de kwaliteit van de huidige fietsen wordt dat belanngrijker.
Je moet je breedte van de velg veel beter op je band afstemmen. Een 21 to 23c zou ik 28/30mm op aanhouden.
23c tot 25c 30/32mm. Dan zal je zien dat het wel goed gaat en niet gaat rollen.
De lagere bandenspanning tov een binnenband ga je niet merken. De spanning bij tubeless moet lager omdat de band stugger is, je kan gewoon even proberen waar je hetzelfde gevoel hebt.
Wat ik hierboven schreef boven de 4,5 bar voor een 30mm is echt niet nodig tenzij je echt zwaarder bent dan 95 a 100kg.
Als je hookless neemt moet je wel helemaal mee en niet half. Je velgrem fiets van 10 a 15 jaar terug rijd in je hoofd wel bijna net zo goed, maar het is niet zo
De gang naar schijven en daarmee vaak steekassen en stijve en lichte carbonvelgen en bredere banden is echt een wereld van verschil. Dat wordt echt onderschat
's-winters rijd ik met Dt pr1400 dicut wielen met 25mm conti 4 season met latex binnenband, eveneens op 6 bar. ik weeg 88kg.
ben in afwachting van een gravelbike die ik ook in de winter wil gebruiken. daar heb ik hooked duke baccara wielen bij, 21mm intern en die wil ik eens tubeless gaan proberen met 32mm pirelli cinturato op een bar of 4 - 4,5
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Even een update over deze specifieke crash.
https://www.bikeradar.com/news/vittoria ... kless-rims
Volgens vittoria is de velg kapot gegaan.
https://www.bikeradar.com/news/vittoria ... kless-rims
Volgens vittoria is de velg kapot gegaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!