Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop eerste cyclocrosser - geometrie kwestie

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 22 feb 2024 13:17

Goeiemiddag,

Ik ben op zoek naar een 2dehands cyclocross fiets.
Cantilever remmen is voor mij zeker ok.
Daardoor kan ik nog mijn eigen QR velgremwielen gebruiken + heb ik nog een mechanische ultegra groepset liggen die ik erop kan zetten.
Het is een projectje: weinig kosten, veel plezier, beetje aan opbouwen en om te gebruiken als woon-werkfiets waar ik ook enkele cyclocross wedstrijden mee zou willen rijden in de winter.

Nu heb ik een Focus Mares aluminium gevonden op 2dehands in maat medium. Verkoper is 1m77 groot, ikzelf 1m80.

Zou ik de fiets genoeg passend kunnen maken? Scheelt een beetje tov mijn huidige wegfiets. (vork is niet afgezaagd)
Ik heb geen ervaring met geometrie cyclocrosser vs koersfiets.
Hieronder vergelijking van op geometrygeeks:
https://geometrygeeks.bike/compare/focu ... 5-2022-56/

Iemand die me kan helpen of dit gaat lukken?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 22 feb 2024 13:36

Onder het motto weinig kosten veel plezier heb ik hier ook van resterend materiaal een crossertje gemaakt.
Omdat ik destijds weinig geduld had heb ik een frame gekocht wat voor mij net aan de kleine kant is.
Dat bevalt me eerlijk gezegd wel goed.
Ook bij mij was de stuurpen nog niet helemaal afgezaagd, dus er zitten wat spacers tussen. Dat is ook echt nodig in mijn geval.

Wat "korter" zitten is ook niet onaardig met het oog op wendbaarheid. Zolang je maar niet met je knieën tegen het stuur knalt, maar daar zou een langere stuurpen redding kunnen bieden.

Tipje on the side, cantilevers kan je eventueel vervangen door mini v-brakes. (Zijn eigelijk voor bmx)
Remt stukken beter.
Boerke van buut'n

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 654
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 22 feb 2024 15:50

Als je interesse hebt, ik ga binnenkort een Colnago World cup 2.0 frameset verkopen. Maatje 56s, geschikt voor zowel cantilever als schijfrem. Ik heb hem toendertijd omgebouwd van Shimano 105/cantilever naar Campa 1x/mechanische schijfremmen. Hoop onderdelen heb ik ook nog liggen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 22 feb 2024 16:01

bluebird schreef: 22 feb 2024 15:50 Als je interesse hebt, ik ga binnenkort een Colnago World cup 2.0 frameset verkopen. Maatje 56s, geschikt voor zowel cantilever als schijfrem. Ik heb hem toendertijd omgebouwd van Shimano 105/cantilever naar Campa 1x/mechanische schijfremmen. Hoop onderdelen heb ik ook nog liggen.
Ik verwacht niet meer zoveel te groeien dat ik daar op pas. Maar als je wat onderdelen in de verkoop knalt zal ik dapper strijden.
Boerke van buut'n

gssch
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 mei 2019 16:32

gssch 22 feb 2024 17:00

Ik zit met 181cm op een "54" Focus Mares CX (2018), als je verhoudingen niet heel extreem zijn zou je zeker goed op de fiets moeten passen.

Plaats reactie