Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 18 feb 2024 18:09

Klopt zeker.
Een van de redenen voor het vastgelopen beleid is dat velen de sector veel groter inschatten dan deze is in werkelijkheid.
Hoe vaak hoor/lees je niet dat we de op 1 na grootste exporteur van de wereld zijn. Dat is een trucje. Vrijwel alle koffie, cacao, soja e.d. voor Europa komt via Nederlandse havens het continent binnen en wordt direct doorgevoerd naar bijvoorbeeld Duitsland. Wij tellen dat mee in de export. Dat tikt wel aan. Nederland is, meen ik, de 7de of 8ste producent van de EU. Dat geeft meteen al een heel ander beeld.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16575
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 feb 2024 18:14

In feite klopt het wel dat we zonder boer geen eten hebben, alles wat we eten heeft een geschiedenis in de landbouw en zonder subsidies en overproductie, ligt hongersnood nog altijd op de loer. Wellicht niet meer voor de rijkste 30-50% van de Europese bevolking of zo, maar voor de rest zeker wel. We hebben recent gezien wat alleen de illusie van schaarste al met de prijzen kan doen, laat staan wat er gebeurt met echte schaarste. Het landbouwbeleid heeft ons veel gebracht, maar nu is het echt tijd om het anders te doen, met veel minder overproductie en met meer oog voor duurzaamheid en landschapsbeheer. Zonder subsidies zal dat zeker niet gaan lukken. Met minder landbouwgrond zou ik het ook niet zo snel doen alleen moet de boer nog meer landschapsbeheerder worden.
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid
Berichten: 3781
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 feb 2024 18:19

Ernie C. schreef: 18 feb 2024 18:14 alleen moet de boer nog meer landschapsbeheerder worden.
Ze (te algemeen maar wel beeldbepalend) hebben wel in de afgelopen decennia aangetoond dat niet te kunnen. Subsidies werken niet op dat gebied. Strenge randvoorwaardes met heldere tarieven zouden een weg moeten zijn.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38856
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2024 18:37

pino schreef: 18 feb 2024 18:19
Ernie C. schreef: 18 feb 2024 18:14 alleen moet de boer nog meer landschapsbeheerder worden.
Ze (te algemeen maar wel beeldbepalend) hebben wel in de afgelopen decennia aangetoond dat niet te kunnen. Subsidies werken niet op dat gebied. Strenge randvoorwaardes met heldere tarieven zouden een weg moeten zijn.
Mooi voorbeeld om dat te ondersteunen zijn de groenstroken die je nu op veel plaatsen sinds vorig jaar ziet. Experts schatten de jaarlijkse kosten per hectare akkerrand ongeveer gelijk aan de subsidie.
Uit miin hoofd moet de strook minimaal 3m zijn. Indien smaller geen subsidie.
De winst is wat mij betreft een quick win: dit levert bij elkaar honderden ha’s veldbloemen (onkruid ;-) ) op, veel minder verwaaiing van gewasbeschermingsmiddelen naar de sloot en hogere biodiversiteit op alle gebied (vogels, insecten, bloemen).
Met dit soort simpele maatregelen icm harde ingrepen op de extreem intensieve veehouderij kun je in paar jaar grote klappen geven.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3781
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 feb 2024 19:15

In Friesland vonden ze die subsidie voor niet benutte stroken langs de sloten niet voldoende: sloten werden gedempt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 feb 2024 19:48

daniel1975 schreef: 18 feb 2024 18:37
pino schreef: 18 feb 2024 18:19
Ernie C. schreef: 18 feb 2024 18:14 alleen moet de boer nog meer landschapsbeheerder worden.
Ze (te algemeen maar wel beeldbepalend) hebben wel in de afgelopen decennia aangetoond dat niet te kunnen. Subsidies werken niet op dat gebied. Strenge randvoorwaardes met heldere tarieven zouden een weg moeten zijn.
Mooi voorbeeld om dat te ondersteunen zijn de groenstroken die je nu op veel plaatsen sinds vorig jaar ziet. Experts schatten de jaarlijkse kosten per hectare akkerrand ongeveer gelijk aan de subsidie.
Uit miin hoofd moet de strook minimaal 3m zijn. Indien smaller geen subsidie.
De winst is wat mij betreft een quick win: dit levert bij elkaar honderden ha’s veldbloemen (onkruid ;-) ) op, veel minder verwaaiing van gewasbeschermingsmiddelen naar de sloot en hogere biodiversiteit op alle gebied (vogels, insecten, bloemen).
Met dit soort simpele maatregelen icm harde ingrepen op de extreem intensieve veehouderij kun je in paar jaar grote klappen geven.
Iets te gesimplificeerd denk ik hoor! Insecten hebben ook een plek in dat ecosysteem. Zuiver en alleen voedsel produceren op akkers waar verder geen enkele biodiversiteit heerst is inherent aan het uitputten van de aarde (letterlijk aarde, grond, landbouwgrond. Impliciet: aarde als zijnde de bol waar we op leven)
Als agrariërs niet een deel van hun productiegrond opofferen voor insecten, knaagdieren,
Vossen en dassen dan is het ecosysteem naar de kloten!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38856
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2024 20:07

Ennzo, wie het kleine niet eert….. ;-)

Dit is het begin imho. Je ontkomt niet aan monocultuur op een akker. Dus die akkerranden met veldbloemen is een mooie aanvulling.
En het was een voorbeeld nav de opmerking van Pino.
Less is bore

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 18 feb 2024 20:25

..... krijgt nooit een ding als peerd.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 18 feb 2024 20:47

daniel1975 schreef: 18 feb 2024 16:18
galileo2 schreef: 18 feb 2024 14:39 Veel landbouwbedrijven hebben tegenwoordig een vennootschap. De jaarrekening van zo’n bv moet neergelegd en kan je consulteren. Ik kan je zeggen de winsten over 2022 zijn hoog, heel hoog.
Ongelofelijk, waar haal je die vermeende wijsheid vandaan?
Als ik in de jaarrekening van een varkensboer zie staan netto bedrijfsresultaat 300.000€, dan veronderstel ik dat die boer 300.000€ heeft verdiend in 2022.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38856
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2024 20:49

Zoals ik al schreef, heel ironisch dat de slechtste agrarische bedrijfstak nu net het meest verdient heeft.
Is dus geen standaard voor alle boeren.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 feb 2024 20:50

Haha nee, dat begrijp ik wel hoor!
Het zou alleen wel prettig zijn als een landbouwer wat biodiversiteit zou faciliteren op zijn enorme lap grond!!!

Even een voorbeeld van hier in Frankrijk: wij hebben een boomgaard met appels, pruimen en perzik (en peren, maar die willen niet)
Ook hazelnoten en walnoten trouwens.

Verder hebben we heel veel bloemen staat. Inheemse die op deze kalkrijke kleigrond goed gedijt en kruiden.
Ik heb nog nooit zo’n diversiteit aan insecten gezien sinds ik deze boomgaard bezit.
Ook veel vogels en boommarters trouwens.

En dan heb ik het over een klein stukje land hè!!
Als elke boer in Nederland een paar hectare zou inrichten voor dit soort biodiversiteit dan zijn we al een heel eind.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13146
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 feb 2024 20:53

Ja dat kan best, maar dan zou ik de laatste 10 jaar willen zien. Misschien was dit een top jaar.
Het gaat me er ansich niet zo om wat ze verdienen. Er zijn zat mensen die 3 ton verdien en vaak een stuk makkelijker.

Het gaat erom dat het een veel te groot export product is en ons inmiddels te kleine land veel te veel belast.
Dat moet gewoon aangepast worden, wel op een normale manier voor iedereen.

Er gaan straks ook duizenden banen verdwijnen die ai overneemt. Moeten we dan ook zo overdreven gaan protesteren tegen....... tegen wie eigenlijk 😀. We kunnen ook weer iets nuttigs gaan doen.

Gesloten