Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats Oostenrijk

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 feb 2024 08:48

Wij gaan al jaren in Salzkammergut met zomervakantie. Standplaats Gmunden, dichtbij Wels (Linz nog iets verder).
Het is er relatief vlak in die omgeving, cols kan ik er niet vinden zonder dezelfde weg terug te moeten gaan. Als er iemand tips heeft dan houd ik me aanbevolen.
Dogma F

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 feb 2024 09:15

Ik vind Karinthië met de racefiets het mooist in Oostenrijk. Vooral omdat het er rustiger is, maar ook het weer is vaak beter.

Ik heb altijd de indruk dat de Noordkant van de Alpen meer op de MTB gericht is. Ik ben behoorlijk vaak in de regio van Zell am See geweest. Maar ik heb altijd de MTB mee. Ik kom daar op de een of andere manier vaak uit op een drukke provinciale weg waar ik me nooit echt veilig voel. Dat is sowieso een ding in Oostenrijk, je rijdt als fietser vaak op dezelfde weg waar auto's 100 per uur mogen. Fietspaden wordt wel steeds meer aangelegd trouwens, maar dan vaak via vlakke routes.

In Karinthië ben ik in Hermagoor en Heiligenblut (met de wintersport, nog nooit een fiets mee gehad) geweest. Heiligenblut ligt aan het einde van het dal maar geeft wel direct toegang tot de zuidkant van Glocknerstrasse. Volgens mij kun je daar met de Gravelbike goed uit de voeten, dat ga ik nog eens uitzoeken. Prima voor een weekje.

In Hermagoor kun je alle kanten op, bijv rondje Weissenzee en richting Nassfeld met een rondje Italie. Iets meer naar het oosten richting Villach kun je een mooie ronde doen via Oostenrijk, Italie en Slovenie. Daar had ik geen tijd meer voor, maar daar ga ik nog eens voor terug (https://www.visitvillach.at/de/tours/re ... -tour.html). Millstatt is ook een mooie uitvalbasis, dan heb je toegang tot de Turracher Hohe en de Nockalm. Ik ga hier komende zomer heen met de Gravelbike. Je kunt ook vlak de meren rond, dat is leuk als je met de familie een dagje wilt fietsen.

Wat hierboven ook al geschreven wordt, rondjes in Oostenrijk zijn nog best lastig te vinden. Veel dalen lopen dood. Bedenk ook dat beklimmingen soms pittig steil zijn. De Oostenrijkers zijn nogal van de korte slagen snel boven :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 feb 2024 12:15

Ja, van de echte doorgaande wegen (met veel vrachtverkeer) wil je inderdaad als fietser afblijven.

Ik kom altijd in Ramsau am Dachstein - 70 km onder Salzburg en 'dichtbij' Flachau (dat is meest bekend bij mensen). Maar vanuit die regio kun je ook mooie rondjes maken met genoeg hoogtemeters.

Vanuit Flachau naar Radstadt en via Forstau naar Pichl omhoog naar Ramsau en dan via Filzmoos weer terug. 60km en 1000hm. Sommige breiden dat rondje uit via Bisschofshofen en dan via St; Johann en Wagrain weer terug naar Flachau (plm. 100km). Maar je kan ook om de Dachstein rijden via Hallstatt. Ongeveer 160km en 2200hm. Je kan ook vanuit Bisschofshofen naar Zell am See via Dienten en Maria Alm en aan de zuidkant van die bergen terug, Al weet ik niet in hoeverre je dan parallel aan de Bundesstrasse kan fietsen.

Komoot geeft toch aardig wat leuke routes als inspiratie zie ik.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2024 12:49

Afgelopen jaar bad klein Kirchheim geweest.
Fijne omgeving met super veel mogelijkheden.

Maar neem wel je gravel of MTB mee. Racefiets vind ik persoonlijk niet heel fijn.
Weinig leuke wegen, teveel verbindingen over soms slechte provinciale wegen.

En gravel is daar zo mooi, zorg wel dat je een MTB verzet hebt. Klimmen van 10km a 10% zijn heel normaal.
Maar ik vind dat midden in de bossen helemaal niet erg. Op de race heb ik daar echt een hekel aan.

Dit jaar naar Obertraum, ben benieuwd hoe het daar is.

Ps.
Afdalen met de race kan is Oostenrijk levensgevaarlijk zijn. Op een aantal passen lagen wildrooster maar ook gewoon net na een bocht voor een auto, wat met je fiets nog net wel een bocht kan zijn. Let daarop!!

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 feb 2024 15:36

In de driehoek Salzburg - Zillertal - Italie heb je niet echt veel mogelijkheden wat betreft rondritten, aangezien daar niet bepaald veel passen op hoogte zijn. Vanuit bv Mittersil zou je kunnen denken aan een ronde Mittersil -> Gerlos -> Zillertal -> Worgl -> Brixental -> Kitzbuhel -> Mittersil, maar dan heb je het over ~150km met ~2000-3000hm. Meer richting Salzburg ben ik niet echt mee bekend.
Zillertal wel, daar heb je evt. de Zillertaler Hohestrasse als je een leuke uitdaging zoekt. Maar het meeste in die omgeving zal meer een enkele weg omhoog zijn, welke je dan ook weer afdaalt.
Maar wat Wasbeer zegt moet je inderdaad voor oppassen. Wildroosters worden veelvuldig gebruikt, en dat zijn vaak brede openingen. Ook had ik bij de afdaling in de Zillergrund aan het einde dat er een flinke drempel over de breedte van de weg lag. Niet zo'n mooie geleidelijke, maar ineens zo'n plastic ding van 5-10cm hoog. Best klote als je daar met 70kmh aankomt, en je ziet dat op het laatste moment... Toch maar eens leren om te springen met de fiets :)
Afbeelding

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 18 feb 2024 10:27

Oostenrijk lijkt me ook wel leuk.
Als ik het zo wat vlug lees kan je goed zitten om te klimmen maar ook voor wat vlakkere ritten?

Dan kan dit ook wel een optie worden in de toekomst.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 feb 2024 11:23

leon1 schreef: 12 feb 2024 12:15 .....
Maar je kan ook om de Dachstein rijden via Hallstatt. Ongeveer 160km en 2200hm. Je kan ook vanuit Bisschofshofen naar Zell am See via Dienten en Maria Alm en aan de zuidkant van die bergen terug, Al weet ik niet in hoeverre je dan parallel aan de Bundesstrasse kan fietsen.

Komoot geeft toch aardig wat leuke routes als inspiratie zie ik.
Dat zijn waardevolle tips! Dachstein/Hallstatt is 45min(auto) bij mij vandaan.
Komoot gebruik ik eigenlijk niet, heb wel een account. Routes uit Garmin Connect voldoen meestal wel.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 feb 2024 11:38

Voordeel van Gravel of MTB is dat je veel kortere rondjes kunt rijden en ook een lange als je wilt natuurlijk.
Je geeft jezelf veel meer opties met deze twee fietsen. Mooier, rustiger ook.

De wegen in het dal, vlak is het vrijwel nergens, vond ik bij bad kleinkircheim behoorlijk slecht, veel los grind en gaten.
En door het winterse klimaat, kan je wat moeilijker zeggen of het wel of niet goed is een jaar later.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 21 apr 2024 10:07

In Tirol valt toch genoeg te fietsen: Sölden (Timmelsjoch), Gletscherstrassen (Rettenbach, Tiefenbach), Silvretta, soms wel een heen-en-weertje, maar de afdaling is toch volkomen anders dan de klim. In het Dachsteingebied liggen ook aardige tourtjes over rustige wegen en kun je zowel kortere als langere rondjes maken. Pittoresk legpuzzeluitzicht inbegrepen. En de Grossglockner Hochalpenstraße staat nog steeds op de bucketlist incl. Edelweißspitze en Franz Josefhöhe...

Plaats reactie