Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2024 16:16

Gravelist schreef: 13 feb 2024 13:05 Salderingsregeling voor zonnepanelen wordt komende jaren niet afgebouwd https://www.nu.nl/politiek/6301267/sald ... bouwd.html
Dit is natuurlijk belachelijk!
Natuurlijk de regelen geleidelijk helemaal afschaffen ook maar bv geleidelijk naar 50/50 zou veel beter zijn.
Nu is er voor mensen totaal geen incentiv om anders met stroom om te gaan en de piekbelasting te voorkomen.

Heel dom dit en een totaal bevret aan kennisloosheid.

Daarnaast raak je de mensen die dit niet kunnen nog harder, je zou een stukje voor die groep kunnen gebruiken.

Ik heb overigens zelf 25 zonnepanelen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 13 feb 2024 16:25

Ik vind het wel mooi. Vooral omdat het een beetje een middelvinger is naar de energiereuzen. Die hadden de spreekwoordelijke ballen uit de broek geproest.

Ik heb overigens 8 panelen en een ouderwetse terugdraaimeter. Ik lever altijd terug, zelf als ze in de toekomst de regeling alsnog afschalen :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 feb 2024 16:44

marsman schreef: 13 feb 2024 16:25 Ik vind het wel mooi. Vooral omdat het een beetje een middelvinger is naar de energiereuzen. Die hadden de spreekwoordelijke ballen uit de broek geproest.

Ik heb overigens 8 panelen en een ouderwetse terugdraaimeter. Ik lever altijd terug, zelf als ze in de toekomst de regeling alsnog afschalen :-)
Ik ben bang dat die energiereuzen flink bij je af komen romen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 feb 2024 16:52

marsman schreef: 13 feb 2024 16:25 Ik vind het wel mooi. Vooral omdat het een beetje een middelvinger is naar de energiereuzen. Die hadden de spreekwoordelijke ballen uit de broek geproest.
Vraag het me af, veel energieboeren zie ik snel het voorbeeld van Vandenbron volgen en een maandelijkse heffing gaan invoeren voor klanten die stroom terugleveren aan het net.
dat blijft nu ook een beetje een grijs gebied. Nergens is bepaald dat dat niet mag.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 13 feb 2024 16:57

Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6131
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 feb 2024 17:01

marsman schreef: 13 feb 2024 16:57 Dit is trouwens ook wel hilarisch: https://www.nu.nl/tech/6300782/miljoene ... html#nujij
tja..,
Die enorme kosten en enorme domper voor netbeheerders - gaan we gewoon terugzien in verhoging van netbeheerkosten hoor. Linksom of rechtsom moet het betaald worden immers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 13 feb 2024 17:05

De grote vraag is wie gaat dat de meerkosten van het salderen betalen... zijn dat de burgers zonder panelen.... of wordt het via de belastingen verrekend en betalen we het met zn allen?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1005
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 feb 2024 17:33

Voor een kleiner verschil tussen arm en rijk kun je zoiets beter door iedereen laten betalen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 feb 2024 17:34

Het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn. Ze kunnen de salderingsregeling prima skippen. Dwing leveranciers dan tot slim handelen. Nu speculeren ze met ingekochte energie. Daar verdienen ze heel veel geld aan. Als ze nu op de piekmomenten energie meteen gebruiken voor de grootverbruikers en verkopen aan partijen die op dat moment zelf niet zoveel beschikbaar hebben, dan kom je al een eind met het overschot. De mensen die terugleveren betaal je een fatsoenlijke vergoeding (80% ofzo van de energieprijs). Het verschil is dan de verdienste van het energiebedrijf. In de winter kunnen ze dan inkopen van landen die dan met een overschot zitten.

Maar misschien zie ik het wel verkeerd?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 feb 2024 18:20

JPAR schreef: 13 feb 2024 17:34
…..De mensen die terugleveren betaal je een fatsoenlijke vergoeding (80% ofzo van de energieprijs)…..
Zo als jij het nu schrijft, stond het ook zo precies in de afbouw salderingsregeling. En daar vielen diverse eerste kamer partijen over. Want wat is de energieprijs? De kostprijs die leveranciers betalen? Of is het de prijs die de burger betaald. Daar zit een groot verschil in en was slecht onderbouwd door Jetten. Beter is het om dat te definiëren. Anders vermoed ik dat het nog wel een behoorlijk minder gaat worden dan de nu een beetje gangbare 9 ct die je krijgt bij teruglevering na saldering.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2024 19:28

We betalen in NL een van de hoogste energie belastingen. Daar had je wat mee kunnen doen.
Wordt het iig eerlijker van.

Het enige goede hieraan is dat vrijwel niemand aan de thuisaccu gaat.
Ik zie de berichten alweer voorbij komen...... klap voor bedrijven thuisaccu etc.

Dit is allemaal weer zo kortzichtig en dom beleid. Leuk hoor, scheelt me op een glijdende schaal waarschijnlijk 300 tot 3000 euro per jaar, maarja die gaan we via een andere weg weer betalen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 feb 2024 19:36

Theo V schreef: 13 feb 2024 07:17 Even voor de goede orde;
Hamas is een terroristische organisatie met als doel de vernietiging van de Joodse staat en het Joodse volk.
Dat is volgens mij de blauwdruk van genocide.
Nu ze de deksel op hun neus krijgen verschuilen de lafaards zich achter hun eigen volk, die zij trouwens ook terroriseren maar dat terzijde.
En dan gaan al de linkse rakkers hier lopen roepen dat Israël genocide pleegt?
Sorry hoor maar die leven echt in een andere wereld.

Hou me ten goede;
Ik ben zeker voor de Palestijnse zaak en Israël is, volgens mij, het land wat de meeste resoluties van de VN naast zich neer legt.
Wat zeker een slechte zaak is.
Maar deze vergeldingsactie begrijp ik voor 100%.
daniel1975 schreef: 13 feb 2024 08:29 Jij tikt wat ik dacht maar geen zin had om op te schrijven. 100% correct imho.
Ik zou de rechter willen vragen om Hamas te verbieden te moorden.
Ik ben blij dat er hier toch nog een paar forumleden zijn waar het gezond verstand het haalt van de emotie.


Ik kan jullie volgende documentaire erg aanraden. Djihad sur l'Europe
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/djihad-sur-l-europe/


Misschien moet iedereen ook het handvest van Hamas eens lezen, wel de mond vol hebben over de PVV maar wel achter Hamas aanlopen.
Een aantal belangrijke punten uit het handvest waren:
Uit het voorwoord: Israël zal bestaan en blijven bestaan totdat de Islam het zal vernietigen, net zoals het anderen daarvoor heeft uitgewist” (De Martelaar, Imam Hassan al-Banna, ter nagedachtenis.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Handvest_van_Hamas
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie