Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Bandana en oudere wielrenners.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3563
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 08 feb 2024 13:54

daniel1975 schreef: 08 feb 2024 13:12
rikkert schreef: 08 feb 2024 11:37 Je snap wel hoe ik mijn klakske in de winter draag :-).
En we hebben een winnaar! Had mijzelf beloofd pas te reageren zodra iemand het meest überstomme woord kakske zou type :lol:
Samen met brifter behoort dat voor mij tot de meest stomme wannabee woorden uit het wielerjargon!!

;-)

@havana: tip voor een column, de st/domste termen uit het wielerjargon :)
Ik ben zeer vereerd. Gezien mijn wielerniveau past de term wannabee als een oude jas. Alles klinkt beter in het vlaams, de woorden zijn mooier, de tongval is vriendelijker, dus ik pleit voor meer vlaamse taalinvloed in Nederland. Beter dan dat amsterdamse geknauw dat ik hier de hele dag hoor.

Overigens is het klakske (blijft gewoon doen hoor) gebruikelijk onder de helm bij wielrennende hipsters die je hier in de regio veel ziet. Waar ik dan niet toe behoor, daar ben ik oud voor. Ik vind een klakske gewoon lekker warm in de winter, en omdat ik graag wat zie onderweg doe ik de klep omhoog.

De brifter moest ik googlen, dus minder wannabee wellicht. Had ik werkelijk nog nooit van gehoord.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2024 14:52

rikkert schreef: 08 feb 2024 13:54
Overigens is het klakske (blijft gewoon doen hoor) gebruikelijk onder de helm bij wielrennende hipsters die je hier in de regio veel ziet.
Zie hier mijn aversie :twisted:

Brifter werd in den beginne veel gebruikt bij de waslijntjesshifters van Shimano.
Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 feb 2024 14:54

rikkert schreef: 08 feb 2024 11:37
havana schreef: 08 feb 2024 11:27 Petje snap ik dan weer niet, mijn halve zicht is weg…
Tuurlijk niet, de klep draag je omhoog. Totaal niet aerodynamisch maar zo verschrikkelijk cool. Je snap wel hoe ik mijn klakske in de winter draag :-). In de zomer geen petje niks, dat vind ik te warm.

De kneet snapte het ook. Waar kan ik die bril kopen btw?

Afbeelding
Da's mijn clubgenoot Knetemann. Gerrie en ik kwamen voor GGMC uit. Tim de Krabber trouwens ook.
Hij draag een classieke Wayfarer van Rayban. Model weet ik niet meer, daar ben ik te oud voor :like:
hun fietsen.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 08 feb 2024 16:03

Da's geen wayfarer maar een aviator. En ik ben nog wel jonger dan jij!

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 08 feb 2024 16:28

daniel1975 schreef: 08 feb 2024 14:52 Brifter werd in den beginne veel gebruikt bij de waslijntjesshifters van Shimano.
Brifter is gewoon een samentrekking van brake en shifter, oorspronkelijk uit de tijd dat het nog niet vanzelfsprekend was dat die 2 functies gecombineerd waren.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6239
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 feb 2024 17:12

Ik smul van dit soort topics.....

Toen ik 14 was en m'n eerste cross had gefiets en daarna bij de amateurs stond te kijken werd er wat min gedaan over een wat oudere deelnemer.
Die deelnemer deed het nog erg goed trouwens.

Jaar later met het clubkampioenschap werd er bij de amateurs iemand kampioen die al boven de 30 was..........
DAT KON NIET
etc etc etc

Als ik nu programmaboekjes pak (ik heb alles nog) en kijk met wie ik koerste.........
Een enkeling is doodgeschoten, een paar zitten er in de bak of aan de grond en 95% zit al jaren niet op de racefiets.

Dus ik moet altijd wel grijnzen over die jonkies die de norm bepalen wat wel en niet kan als je op een racefiets zit.
Ik heb dan maar 1 boodschap:
Vouw je handjes samen als je met je pensioen nog op de racefiets zit. Met of zonder bandana.........

O ja. Ik heb een mini bandana..........komt nauwelijks onder m'n helm uit. Als ik die in zuid Europa niet opzet kan je carpaccio van m'n hoofd schrapen.

Verder: succes met polariseren, framen, vooroordelen etc. Daar is echt een enorme behoefte aan in onze maatschappij.

Bewijs: Foto MET bandana op de Col de Larche op 67 jaar! (cols voor 68 MET bandana staan gepland)
DSC_0549.JPG

pino
Forum-lid
Berichten: 3469
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 feb 2024 18:27

Ik zie geen banaan, maar wel GEEN SOKJES ! Dat mag natuurlijk helemaal niet!
(begeleidde ooit een renster op de baan die nauwelijks zichtbare sokjes aanhad, ellende met jury...)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6239
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 feb 2024 19:06

Ik heb nog ergens een reglement uit 1970: volgens mij zwarte broek en witte sokken!

Ik heb echter een hekel aan sokken en draag ze allen bij ECHT wandelen, skiën en begrafenissen (behalve die van mezelf natuurlijk)

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 08 feb 2024 19:41

JazzHands schreef: 08 feb 2024 08:28 vraag ik mij af waarom juist oudere mannen een bandana dragen op de fiets.

Nogmaals, het is oprechte verwondering. Ik wil geenszins deze groep beledigen. Liefst reacties van mensen die zo’n ding dragen.
en waarom ook niet..

In de ogen van sommigen ben ik ouder in de ogen van anderen nog jong. Ik heb al jaren een tamelijk kale kop maar die kop verbrandt ook nogal snel. Dus ik draag doorgaans een petje, maar soms een buff en soms een helmmutsje, wat hetzelfde is als een skullcap, maar dan dat je ook begrijpt wat het is en ik heb precies ook 1 bandana. Voor al die dingen is van toepassing dat mijn kop niet verbrandt en soms ook mijn nek wat beschermd is, er loopt geen zweet of zonnebrand in je ogen er gaan geen beesten op je kop zitten jeuken, en als klap op de vuurpijl blijft je helm een stuk frisser..

Als ik het zo lees vraag ik mij eigenlijk af waarom je niet veel meer mensen met een Bandana ziet.. en waarschijnlijk wil jij er nu zelf ook een.... dus vooruit.. ik ben de beroerdste niet ;-)

https://www.amazon.nl/s?k=fiets+bandana ... 5gxomhjs_e

https://www.bol.com/nl/nl/s/?page=1&sea ... st&N=54060
Gastheerg schreef: 08 feb 2024 17:12

Verder: succes met polariseren, framen, vooroordelen etc. Daar is echt een enorme behoefte aan in onze maatschappij.

Afbeelding
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2024 21:11

Gastheerg schreef: 08 feb 2024 17:12 Verder: succes met polariseren, framen, vooroordelen etc. Daar is echt een enorme behoefte aan in onze maatschappij.
Neem dit topic alsjeblieft niet te serieus Gerard, volgens mij staat hier alles met een knipoog ;-)
Less is bore

1094
Forum-lid
Berichten: 1708
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 feb 2024 21:26

wezenloze schreef: 08 feb 2024 16:03 Da's geen wayfarer maar een aviator. En ik ben nog wel jonger dan jij!
Ja maar die zijn 20 jaar geleden weer even in geweest (en daarna kwam de wayfarer weer) dus dat mogen we ook van je verwachten

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 08 feb 2024 21:53

Ik moest zelfs googlen wat een bandana precies is, maar dat is toch nagenoeg hetzelfde als een buff ?
En die mag wel ?

Plaats reactie