Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2024 11:09

Gaat het om alle toertochten? Of alleen de grote tochten (>5000 deelnemers) waarvan ze tot nu nog 3 per jaar een vergunning geven?

Is het salamitactiek? 10 jaar geleden de boel reguleren, en nu verder beperken?
En wat is het effect, een wildgroei aan kleine tochten, on-officiële groepsritten, en spreiding van wieltoeristen over elke weekenddag met een beetje mooi weer (misschien gebeurd dat nu ook al voldoende of te veel)?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 feb 2024 11:59

Ja, het gaat Vaals om de grote 3.
Wat storend is, is dat Vaals hoog van de toren blaast met dat 15.000 AGR deelnemers door hun gemeente trekt.
Werkelijkheid is dat alleen de (meeste populaire) 150km en de minder populaire 240km door Vaals komt.
Ook bij LM is het slechts in route die Vaals aandoet. MH2D weet ik zo even niet.
En ja, het is die dag druk, maar dat is het ook al zonder al die extra toertocht fietsers.
Aan de andere kant, van Vliet kan ook prima de 2 routes bij Vaals weghouden, dat zal de meeste deelnemers een worst wezen.
Erger wordt het als meerdere gemeenten deze “visie” van Vaals overnemen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4429
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 feb 2024 15:41

MH2D gaat alleen de racefiets route van zaterdag maar door Vaals. Alleen zoveel fietsers zijn dat niet, groot deel van de inschrijvingen zijn mtb.
Ik denk ook dat MH2D de minste problemen heeft een alternatieve route te maken. De routes zijn toch elk jaar al verschillend.
AGR en LM zonder drielanden punt is veel schadelijker, daar verwacht je die klim.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27651
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2024 15:46


Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 feb 2024 15:57

havana schreef: 08 feb 2024 15:46 Iets meer achtergrond:

https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... zeker/3004
…..Een aanvullende eis zou hierbij kunnen zijn dat slechts een deel van het deelnemersveld de lus door de gemeente Vaals zou mogen nemen….

Dit is toch al zo, volgens mij heeft de raad van Vaals totaal geen idee wat zich binnen hun gemeentegrenzen afspeelt qua inhoud van deze “iconische“ toertochten.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 feb 2024 16:47

wie belanghebbende is kan inspreken, een zienswijze indienen etc.
hun fietsen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2193
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 feb 2024 22:29

Kan mij er wel iets bij voorstellen. Woon in Maastricht en met enigszins prettig weer mijd ik het heuvelland ook. Is niet prettig om tussen drommen toeristen te rijden, en voldoende alternatieven vlak over de grens. Meer, langere, steilere hellingen dan in Nederlands Limburg. Als je b.v. Rue Tesny kent, dan is de Keutenberg of dode man ineens een kleinigheid.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12830
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2024 08:01

Ik ook als je niets met wielrennen hebt is het gewoon irritant.
Dit heeft ook alles te maken met dat het er niet leuker op gaat worden met meer mensen in dit land.

Dit is nu vanuit de gemeente/bewoners
Bij voetbal hoor je ook al steeds vaker stemmen, wedstrijden zonder uitpubliek vanwege politie inzet.
Wielerkoersen kunnen ook steeds minder vanwege hetzelfde probleem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38137
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2024 08:12

Voetbal gaat zo achterlijk veel geld in om, laat de Eredivisie zelf de politieinzet maar betalen. Dan kunnen de publieke lasten de overige voetbalwedstrijden en andere sporten betalen.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 feb 2024 09:11

Ramon73 schreef: 08 feb 2024 22:29 Kan mij er wel iets bij voorstellen. Woon in Maastricht en met enigszins prettig weer mijd ik het heuvelland ook. Is niet prettig om tussen drommen toeristen te rijden, en voldoende alternatieven vlak over de grens. Meer, langere, steilere hellingen dan in Nederlands Limburg. Als je b.v. Rue Tesny kent, dan is de Keutenberg of dode man ineens een kleinigheid.
Maar gaat de actie van Vaals hier verandering in brengen?
Gaat het niet organiseren van grote toertochten zorgen dat je dit gevoel - deze overlast - ineens niet meer hebt?

Op een normale mooi weer dag in een random weekend waar je overal plukken wielertoertisten tegen komt. Misschien dat dat zelfs wel erger gaat worden. Van die 15.000 deelnemers aan de Amstel Gold zal het grootste deel die toertocht als hun jaarlijkse fietsweekend in Limburg hebben. Die heb je dan allemaal tegelijk in 1 weekend. Nu zullen ze verspreid door het jaar heen alsnog komen. Wat heb je liever?

Tuurlijk, buiten de grenzen is het mooier, rustiger, beter fietsen etc. Maar de actie van de gemeente Vaals gaat er niet voor zorgen dat mensen dan ineens naar het buitenland gaan. Dan zouden ze veel beter dat buitenland kunnen promoten voor fietsers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 feb 2024 09:31

De AGR zou zelf ook wat meer buiten de grenzen moeten komen wellicht. Dan heb je niet al die lussen op die ene postzegel en het parcours wordt er ook niet minder op.
Veel wielertoeristen volgen toch die bordjes.
Een aantal gemeentes kun je dan om het jaar in de toertocht opnemen i.p.v. jaarlijks.
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4429
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 feb 2024 09:52

Uiteindelijk ben ik bang dat er in dit over bevolkte land geen enkel groot evenement meer doorgang mag vinden, wanneer deze via de openbare weg gaat.
Niet alleen Limburg zal dat zijn, maar ik verwacht ook problemen met bijvoorbeeld de hardloop wedstrijden.
Er komen steeds meer mensen die gaan klagen dat ze last hebben van een dergelijk evenement, met tot gevolg dat de gemeentes genoodzaakt zijn de vergunningen niet te verlenen.
Daarna komt de stap, welke we reeds met de Corona periode hebben gehad, dat er een maximum aan toeristen wordt gesteld. Is dat bereikt, dan kom je lopend of op de fiets het gebied niet meer in.
Maar het schijnt wel goed te zijn voor de Nederlandse economie om nog een paar miljoen inwoners extra te hebben in dit te volle land.

Plaats reactie