Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Je mooiste afdaling

hopjes
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 05 feb 2024 17:14

Stelvio - afdalen naar Bormio
Gorges de la nesque
Agnello - afdalen naar Guillestre (40 km, waarvan de laatste 20 door een mooie gorge)
Costalunga - afdalen naar Vigo di Fassa
Vanaf col du Pre tot col de Meraillet & vanaf Cormet de Roselend tot col de Meraillet / Beaufort.

+ Grintwegen Loenermark ;-)
+ Alle (goed geasfalteerde) dalende wegen met zicht op een diep liggend meer vind ik geweldig (meer van annecy, serre poncon, gardameer, caldonazzo meer, fedaia)

Echo
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 06 feb 2024 16:19

Col du Glandon naar Saint-Étienne-de-Cuines
Col de la Croix-de-Fer via Saint-Jean-d'Arves
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Maruss
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 06 feb 2024 21:31

Ik vind dit een fascinerend, maar ook heel gevaarlijk onderwerp.
De mooiste afdaling (afdaling met het mooiste uitzicht) is degene waar ik zo geniet van het uitzicht dat ik een bocht mis, en ......
Dus liever mooie beklimmingen en lelijke afdalingen.

Tourmalet!
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2024 09:07
Contact

Tourmalet! 07 feb 2024 09:31

Wat denk je? De Tourmalet natuurlijk, zuidzijde, heerlijk veel overzicht nadat je door de haarspeldbochten bent. Bovenste deel is wel echt heel vervelend, smalle weg, krappe bochten, verkeer, hobbel in wegdek, maar daarna......vliegen. Ook het bovenste deel voor het dorp van de oostzijde is heerlijk.

Maar daar in de buurt zijn nog 2 heerlijke afdalingen. 1 vanaf de Pic de Tentes (Cirque de Gavernie), helemaal naar Luz-Saint-Saveur, lang! En de andere vanaf Pont d'Espagne, zeker na Cauterets.

pino
Forum-lid
Berichten: 3456
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 feb 2024 16:23

Tourmalet! schreef: 07 feb 2024 09:31 Wat denk je? De Tourmalet natuurlijk, zuidzijde, heerlijk veel overzicht nadat je door de haarspeldbochten bent. Bovenste deel is wel echt heel vervelend, smalle weg, krappe bochten, verkeer, hobbel in wegdek, maar daarna......vliegen. Ook het bovenste deel voor het dorp van de oostzijde is heerlijk.

Maar daar in de buurt zijn nog 2 heerlijke afdalingen. 1 vanaf de Pic de Tentes (Cirque de Gavernie), helemaal naar Luz-Saint-Saveur, lang! En de andere vanaf Pont d'Espagne, zeker na Cauterets.
In die buurt de afdaling van de Hourquette d'Arcizan naar het Noorden. Rustig, vergezichten, beestjes.
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 feb 2024 04:35

Tourmalet! schreef: 07 feb 2024 09:31

Maar daar in de buurt zijn nog 2 heerlijke afdalingen. 1 vanaf de Pic de Tentes (Cirque de Gavernie), helemaal naar Luz-Saint-Saveur, lang! En de andere vanaf Pont d'Espagne, zeker na Cauterets.
Inderdaad, zeer mooi daar.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 08 feb 2024 08:34

Tja... Oostenrijk en Duitsland zijn plekken waar ik heel graag kom, dus mijn mooiste afdaling zal daar liggen. Het is ook in Oostenrijk dat ik ooit 80+ reed in de herfst met mooie overzichtelijk bochten waar remmen niet nodig was. Ik ging zo hard dat in mijn herinnering de herfstkeuren om mij heen samensmolten tot een geel oranje aquarel. Maar dan komt het.. waar dat precies was? geen idee meer. Ik vertrok vanuit Rauris...

Dat is hoe het bij mij gaat. Ik fiets ergens dan heb ik heerlijk geklommen en van het uitzicht genoten, of ik daal af en geniet van wat ik dan tegenkom. Ik geniet van dat moment, die ervaring. En ben, zodra ik weer afstap vergeten, waar dat precies was.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 feb 2024 10:27

Het gevaar van te veel genieten van het uitzicht is natuurlijk altijd aanwezig tijdens het afdalen. Wellicht dat er daarom in mijn top 3 ook 3 afdalingen staan die ik vaker heb gereden Timmelsjoch en Kaunertal beide meer dan 10 keer en Semnoz een keer of 4. Dan weet je wat er komt en is er meer marge, om ook eens wat meer te genieten wellicht dat dit meespeelt. Overigens de Stelvio heb ik ook een keer of 8 afgedaald, maar vindt het naar de beide kanten die ik heb afgedaald niet echt een geweldige afdaling bijna altijd te druk of nat wegdek toen ik hem reed.
Ach, ik zeg ook maar wat

abdr
Forum-lid
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 feb 2024 15:38

1.jpeg
Mijn mooiste afdaling was in de Sierra Morena, iets ten noorden van Sevilla. 400 hoogtemeter naar beneden richting Embalse de Melonares, in een warme winterzon eind december. Topsnelheden heb ik niet gehaald want ik was werkelijk helemaal alleen, niets of niemand te zien in de wijde omtrek, dus niet het moment om risico's te nemen. Gewoon rustig genietend naar beneden, hier en daar stoppen om rond te kijken en foto's te nemen.

2.jpeg

Henkie_284
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2024 19:29

Henkie_284 14 feb 2024 21:21

Ik heb behoorlijk last van hoogtevrees, dus ik houd niet zo van steile afgronden.
Deze vond ik wel leuk:
Esch - Dernau in de Eifel
Gorges de la Nesque bij de Mont Ventoux in de buurt
Côte de Peille die ze in Paris-Nice vaak op rijden
Eperheide in Limburg

Plaats reactie