Eerste racefiets
Hallo allemaal,
Al een jaar of 5 fiets ik met een ebike in standje eco naar het werk (enkele reis 13km). Ik trap steeds vaker tegen of door de grens van 25 per uur waardoor de motor niet of nauwelijks nog ondersteunt. Als test ben ik laatste een keer zonder ondersteuning gaan fietsen. De fiets heeft een traploze nuvinci naaf. Dat duurde 41 ipv 35 minuten bij gelijke inspanning. Ik ben nu opzoek naar een niet elektrische fiets waarmee ik op droge dagen met niet al te veel wind naar het werk kan fietsen.
Mijn eerste vraag is of ik in gebruik veel verschil zou merken tussen een fiets met derailleur of een fiets met alfine 11 met cdx riem. Tijdens een klein stukje over de parkeerplaats merkte ik weinig verschil tussen beide.
De fietsen die ik gezien heb zijn de cube Nuroad race:
https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-race
De cube nulane race
https://www.12gobiking.nl/cube-nulane-race
En dan nog een variant met riem:
https://www.cube.eu/nl/cube-editor-meta ... 0fd9e4efd9
In de winkel wist de verkoper me te vertellen dat een fiets met Claris afmontage net zo lang zo niet langer mee zou gaan dan een fiets met GRX800. Klopt dit wel? Volgens haar zijn de Claris onderdelen zwaarder en dus sterker…
Wat bevelen jullie aan voor de droge dagen waarop ik zo makkelijk mogelijk (niet zweten) naar het werk wil? Een fiets met derailleur of een alfine 11 die minder onderhoudt behoeft.
Al een jaar of 5 fiets ik met een ebike in standje eco naar het werk (enkele reis 13km). Ik trap steeds vaker tegen of door de grens van 25 per uur waardoor de motor niet of nauwelijks nog ondersteunt. Als test ben ik laatste een keer zonder ondersteuning gaan fietsen. De fiets heeft een traploze nuvinci naaf. Dat duurde 41 ipv 35 minuten bij gelijke inspanning. Ik ben nu opzoek naar een niet elektrische fiets waarmee ik op droge dagen met niet al te veel wind naar het werk kan fietsen.
Mijn eerste vraag is of ik in gebruik veel verschil zou merken tussen een fiets met derailleur of een fiets met alfine 11 met cdx riem. Tijdens een klein stukje over de parkeerplaats merkte ik weinig verschil tussen beide.
De fietsen die ik gezien heb zijn de cube Nuroad race:
https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-race
De cube nulane race
https://www.12gobiking.nl/cube-nulane-race
En dan nog een variant met riem:
https://www.cube.eu/nl/cube-editor-meta ... 0fd9e4efd9
In de winkel wist de verkoper me te vertellen dat een fiets met Claris afmontage net zo lang zo niet langer mee zou gaan dan een fiets met GRX800. Klopt dit wel? Volgens haar zijn de Claris onderdelen zwaarder en dus sterker…
Wat bevelen jullie aan voor de droge dagen waarop ik zo makkelijk mogelijk (niet zweten) naar het werk wil? Een fiets met derailleur of een alfine 11 die minder onderhoudt behoeft.
Meen dat op de site van Rohloff een vergelijking staat van de werkingsgraad van een derailleursysteem tegenover dat van een versnellingsnaaf. Derailleur werkt (bij goed onderhoud) effectiever, maar in hoeverre je dat zult merken is iets anders.
Het lichte rijden van een racefiets is niet alleen weerstand maar ook een kwestie van gevoel/stuurgedrag.
Probeer het eens.
Het lichte rijden van een racefiets is niet alleen weerstand maar ook een kwestie van gevoel/stuurgedrag.
Probeer het eens.
Niet zijken maar reiden !
Als ik uit die drie zou moeten kiezen dan was het de Nulane.
Een derailleur is efficienter qua weerstand dan een naaf. Mits goed onderhouden en schoon gehouden. Maar zolang je niet door de modder gaat rijden en normaal onderhoud pleegt, heeft die derailleur dus minder mechanische weerstand. Een naaf systeem brengt ook iets meer gewicht met zich mee. Een ketting heeft ook iets minder weerstand dan een riem aandrijving. En bij een derailleur kun je zelf bepalen (met de goede cassette) wat de sprongen tussen de versnellingen zijn. Bij een naaf heb je nul keuze en de sprongen zijn doorgaans groot. Het grote voordeel van een naaf/riem combi is dat het altijd werkt. Vies, nat en/of strooizout, het systeem werkt altijd. Maar ik zelf vind dat voordeel niet opwegen tegen alle nadelen.
De Nulane heeft een recht stuurt, wat mijn voorkeur zou zijn voor woon-werk ritten.
En over 8,9,10,11,12 en 13 speed:
Doorgaans wordt de ketting smaller en de kransjes dunner. 12 speed slijt dus harder dan 11, wat weer rapper slijt dan 10, enzovoort. 9 speed onderdelen zijn ook veel goedkoper dan 12. Maar ja,... met 11 speed heb je natuurlijk wel weer meer kransjes en dus een cassette met minder gekke sprongen.
Een derailleur is efficienter qua weerstand dan een naaf. Mits goed onderhouden en schoon gehouden. Maar zolang je niet door de modder gaat rijden en normaal onderhoud pleegt, heeft die derailleur dus minder mechanische weerstand. Een naaf systeem brengt ook iets meer gewicht met zich mee. Een ketting heeft ook iets minder weerstand dan een riem aandrijving. En bij een derailleur kun je zelf bepalen (met de goede cassette) wat de sprongen tussen de versnellingen zijn. Bij een naaf heb je nul keuze en de sprongen zijn doorgaans groot. Het grote voordeel van een naaf/riem combi is dat het altijd werkt. Vies, nat en/of strooizout, het systeem werkt altijd. Maar ik zelf vind dat voordeel niet opwegen tegen alle nadelen.
De Nulane heeft een recht stuurt, wat mijn voorkeur zou zijn voor woon-werk ritten.
En over 8,9,10,11,12 en 13 speed:
Doorgaans wordt de ketting smaller en de kransjes dunner. 12 speed slijt dus harder dan 11, wat weer rapper slijt dan 10, enzovoort. 9 speed onderdelen zijn ook veel goedkoper dan 12. Maar ja,... met 11 speed heb je natuurlijk wel weer meer kransjes en dus een cassette met minder gekke sprongen.
Live fast; die young. mijn blog
4 jaar geleden heb ik een soortgelijke aanschaf gedaan.
Ik heb toen een giant anytour gekocht met starre voorvork (minder gewicht) en ketting.
Het kromme stuur heb ik laten vervangen door een recht stuur.
Mijn fiets is afgemonteerd met 3x10 en dat voldoet prima. Een 1x10 was ook prima geweest overigens. Met veel wind tegen fiets ik gemiddeld 18kmh en met heel veel wind mee 24kmh. Alles gaat dus op het middelste tandwiel.
Uiteindelijk bewust gekozen voor een ketting met derailleur. Dat is namelijk begrijpbare techniek die eenvoudig en goedkoop te onderhouden is door mijzelf.
Nu 4 jaar later ben ik nog steeds happy met mijn fiets.
Jouw fietsen hebben geen spatborden, bagagedrager en verlichting. Dat zou voor mij echt een must zijn op een woon-werk fiets.
En waarom kijk je alleen naar cube? Giant, Trek en koga hebben ook aanbod in wat je zoekt.
Ik heb toen een giant anytour gekocht met starre voorvork (minder gewicht) en ketting.
Het kromme stuur heb ik laten vervangen door een recht stuur.
Mijn fiets is afgemonteerd met 3x10 en dat voldoet prima. Een 1x10 was ook prima geweest overigens. Met veel wind tegen fiets ik gemiddeld 18kmh en met heel veel wind mee 24kmh. Alles gaat dus op het middelste tandwiel.
Uiteindelijk bewust gekozen voor een ketting met derailleur. Dat is namelijk begrijpbare techniek die eenvoudig en goedkoop te onderhouden is door mijzelf.
Nu 4 jaar later ben ik nog steeds happy met mijn fiets.
Jouw fietsen hebben geen spatborden, bagagedrager en verlichting. Dat zou voor mij echt een must zijn op een woon-werk fiets.
En waarom kijk je alleen naar cube? Giant, Trek en koga hebben ook aanbod in wat je zoekt.
Altijd de nuroad; dat is de stevigste, best uitbreidbare (bagagerek, spatborden,..) en het koersstuur eens je eraan gekend bent, het meest comfortable.
Voor woon-werk mis ik wel een dynamo naaf in het voorwiel voor verlichting.
Voor woon-werk mis ik wel een dynamo naaf in het voorwiel voor verlichting.
Dat van de Claris onderdelen is verkoopspraat en niet relevant. Maar verder als je geen 10.000km per jaar plant is claris goed genoeg.Arnoudth schreef: ↑27 jan 2024 22:03 ...
In de winkel wist de verkoper me te vertellen dat een fiets met Claris afmontage net zo lang zo niet langer mee zou gaan dan een fiets met GRX800. Klopt dit wel? Volgens haar zijn de Claris onderdelen zwaarder en dus sterker…
Wat bevelen jullie aan voor de droge dagen waarop ik zo makkelijk mogelijk (niet zweten) naar het werk wil? Een fiets met derailleur of een alfine 11 die minder onderhoudt behoeft.
Is de nuroad er ook niet in Claris versie?
Riem is dagelijks misschien wat minder onderhoud, maar als er aan gewerkt moet worden is het meer gedoe. Riem/naaf-versnelling is misschien ook wat duurzamer. Maar ook weer als er stukken zijn is het duurder. Zelf zou van de riem wegblijven. Een ketting is echt goed genoeg.
Over de spatborden en drager heb ik wel getwijfeld. Verlichting wordt een setje van Garmin.
Mijn huidige ebike hou ik gewoon voor de donkere en natte dagen. De bedoeling is om van pak hem beet april t/m september bij droog weer de race fiets te pakken.
Als ik jullie reacties zo lees is een derailleur voor dit doel de beste keus voor mij. Ik zie dat de “cube nulane race” ook montagepunten heeft voor spatborden en drager. Mocht het heel goed bevallen dan kan ik hem altijd nog uitbreiden. De optie achter de hand hebben is wel fijn.
Reden voor cube: ik werk vlak naast een cube store en de plaatselijke handelaar waar ik altijd kom levert ze ook.
@pino. Dank voor de tip. Ik vond deze grafiek over efficiëntie van verschillende naven/derailleur. Helemaal duidelijk vind ik hem niet. Bij de roze lijn staat singel speed maar dat is toch een derailleur?
https://i.stack.imgur.com/2pXIB.png
Mijn huidige ebike hou ik gewoon voor de donkere en natte dagen. De bedoeling is om van pak hem beet april t/m september bij droog weer de race fiets te pakken.
Als ik jullie reacties zo lees is een derailleur voor dit doel de beste keus voor mij. Ik zie dat de “cube nulane race” ook montagepunten heeft voor spatborden en drager. Mocht het heel goed bevallen dan kan ik hem altijd nog uitbreiden. De optie achter de hand hebben is wel fijn.
Reden voor cube: ik werk vlak naast een cube store en de plaatselijke handelaar waar ik altijd kom levert ze ook.
@pino. Dank voor de tip. Ik vond deze grafiek over efficiëntie van verschillende naven/derailleur. Helemaal duidelijk vind ik hem niet. Bij de roze lijn staat singel speed maar dat is toch een derailleur?
https://i.stack.imgur.com/2pXIB.png
Single speed is zonder derailleur, alleen kettingblad, tandwiel achter en ketting. Als op een baanfiets. Met een mooie kettinglijn is dat het meest efficiënt.
Derailleursysteem is geen rocketscience. Met een klein beetje inlezen makkelijk te onderhouden/repareren.
Derailleursysteem is geen rocketscience. Met een klein beetje inlezen makkelijk te onderhouden/repareren.
Niet zijken maar reiden !
Nog een extra keus om te maken.
2x11 of 1x12. Mijn lokale handelaar wees me op 1x12 en nu denk ik dat dat misschien wel beter is voor mijn vlakke woon /werk route.
1x12 makkelijker in onderhoud. Weegt wat minder. Het ziet er net wat strakker uit. Is het een goede keus?
2x11 of 1x12. Mijn lokale handelaar wees me op 1x12 en nu denk ik dat dat misschien wel beter is voor mijn vlakke woon /werk route.
1x12 makkelijker in onderhoud. Weegt wat minder. Het ziet er net wat strakker uit. Is het een goede keus?
Voor woon-werk verkeer in Nederland is een dubbel crankstel inderdaad redelijk onzinnig. Tenzij je elke dag de Cauberg op moet. Dus ja, 1x12 kan. 1x11 en 1x 10 ook. Let wel 12 speed is duurder in onderhoud dan 11. En 11 is weer duurder dan 10. Ik heb het dan over de prijs van de slijtage onderdelen (ketting en cassette). Momenteel zijn er geen goede (als in betaalbare) 12 speed polder cassettes te koop. En voor die woon-werk kilometers is een cassette met kleine sprongetjes juist prettig. 10 en 11 speed worden momenteel wel geleverd met een mooi 'polder' verloop.
Live fast; die young. mijn blog
Als ik op 12go kijk kom ik dan bij het 2024 model van de merida speeder uit. Het 2023 model had nog een 2x11. Het 2024 model een 1x12.
@rob74. Is dit wel een goede cassette?
Sram PG1231 XPLR 11-44T
https://www.12gobiking.nl/merida-speeder-400
@rob74. Is dit wel een goede cassette?
Sram PG1231 XPLR 11-44T
https://www.12gobiking.nl/merida-speeder-400