Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Je mooiste afdaling

meuk
Forum-lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 04 feb 2024 07:56

De Bramont is ook heel mooi omhoog en omlaag. Daar heb ik voor het eerst ook echt hoogtemeters mogen maken. Veel geweest en blijft ook een favoriet.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 04 feb 2024 08:04

Bij mij zal vooral de eerste afdaling me goed bijblijven.
Zomervakantie in de alpen, fietsje mee.
Ik was 14 jaar denk ik. Mijn vader me continue benadrukken voorzichtig te zijn met het dalen, levensgevaarlijk.

Dus ik na mijn 1e beklimming vol trots boven op Alpe D'huez.
En toen naar beneden op mijn crossfiets met cantilever remmen.
Als ik eraan terugdenk schiet de kramp weer in mijn vingers.

De remblokjes waren nog niet op, dus een paar dagen later Les 2 Alpes op het programma.
Tijdens de beklimming zag ik er vooral tegenop dat ik ook weer moest gaan dalen :lol:
Boerke van buut'n

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4796
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2024 08:26

Toen ik jonger was durfde ik al eens trachten zo snel mogelijk te rijden. Dat is al hele tijd voorbij. Nu alleen nog genieten.
De mooiste? Er zijn er zoveel die mooi zijn.

Misschien niet zo gekend, maar wel zo mooi; Col de la Machine in de Vercors.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 04 feb 2024 08:32

Voor mij kan er niets tegenop om in een afdaling op een natuurlijke trail in een goede flow te zitten.
Dit is dan wel altijd naast het asfalt.
Ik heb dat gevoel het meeste met een wedstrijd, dan daalt het net even lekkerder en vlotter.
Dan nog mijn voorkeur voor uitdagende technische trails.

Les Hautes Rivières
Remouchamps
Niet nader te noemen plek in de Vogezen (geen wedstrijd)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 04 feb 2024 09:08

CampaYolo schreef: 04 feb 2024 08:04 Bij mij zal vooral de eerste afdaling me goed bijblijven.
Zomervakantie in de alpen, fietsje mee.
Ik was 14 jaar denk ik. Mijn vader me continue benadrukken voorzichtig te zijn met het dalen, levensgevaarlijk.

Dus ik na mijn 1e beklimming vol trots boven op Alpe D'huez.
En toen naar beneden op mijn crossfiets met cantilever remmen.
Als ik eraan terugdenk schiet de kramp weer in mijn vingers.

De remblokjes waren nog niet op, dus een paar dagen later Les 2 Alpes op het programma.
Tijdens de beklimming zag ik er vooral tegenop dat ik ook weer moest gaan dalen :lol:
Die eerste klim herinner ik me ook nog, was ook Alpe d'Huez. 12 jaar oud (40 jaar geleden) met een 42/28 als lichtste verzet, de Shimano 600EX derailleur kon die 28 nog net aan. En daarna volle bak naar beneden, zonder helm uiteraard. :lol:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 feb 2024 10:06

Tourmalet West, hiervoor ook al gezegd. Heerlijke twisties met goed zicht op tegenliggers, en, wat lager, minder steile lange rechte stukken waar je aan hoge snelheid kan blijven doorduwen.

In Zwitserland zijn ze bijna allemaal raak, maar eentje steekt er voor mij toch bovenuit: Susten Oost. Mentaal een kreng om omhoog te rijden, omdat je zo ver recht vooruit kan kijken en de weg naar boven oneindig ver lijkt - het is dan ook een klim van bijna 20km. Wij reden hem na Grimsel en Furka op 1 dag, dat was stevig. Maar in de omgekeerde richting is die gewoon fantastisch, diezelfde lange rechte stukken en flauw slingerende bochten waar je heel veel snelheid doorheen kan trekken, met een adembenemend zicht dat je steeds vergezelt. Hoe verschillend kan een col zijn omhoog vs omlaag!

Een laatste afdaling die me altijd gaat bijblijven is die van de Col de la Morte richting le Plan in de Franse Alpen, tijdens de GF Les Deux Alpes van 2017. Van een uitzonderlijke schoonheid was die descente niet, maar we reden toen in een klein groepje relatief vooraan in de koers, en we waren allemaal goede dalers. Er zat flow in de afdaling, flow in mijn daalkunsten die dag en flow in de groep. Duimpjes gingen omhoog naar elkaar eens in de vallei - heerlijk kwartiertje dalen was dat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 04 feb 2024 10:36

Voor mij is een mooie afdaling er eentje waar je de fiets lekker kunt laten rollen, goed overzichtelijk, zonder veel lastige bochten.

De Kühtai richting Innsbruck is wel een hele mooie. Een snellere afdaling kan ik me nauwelijks voorstellen. Voor mij de nummer 1.

De Oostenrijkse kant van de Timmelsjoch is ook heel lekker, hoewel er een hupje in zit waardoor je weer even in de benen moet.

De Nufenenpass richting Airolo is ook supersnel.

Tourmalet westkant is al eerder genoemd, niet eens extreem snel, wel heel lekker.

De Fuchsrohre op de Nürburgring is echt bizar, heel vet.

Afgelopen jaar de afdaling van de Zoncolan gedaan (oostkant). Eerst 4 hele steile kilometers met scherpe bochten waar je echt moet oppassen. Daarna volgen een km of 10 over een brede, overzichtelijke weg waar je de fiets heerlijk kunt laten rollen.

Val Thorens is ook een hele fraaie. Niet extreem snel, maar zo relaxt. Kilometers lang de remmen loslaten.

Passo Fedaia oostkant zou ik nog wel eens willen afdalen, maar die is ook zo mooi om te beklimmen 😩
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38165
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2024 11:07

jakkel schreef: 04 feb 2024 09:08
Die eerste klim herinner ik me ook nog, was ook Alpe d'Huez. 12 jaar oud (40 jaar geleden) met een 42/28 als lichtste verzet, de Shimano 600EX derailleur kon die 28 nog net aan. En daarna volle bak naar beneden, zonder helm uiteraard. :lol:
Haha, dat was bij mij rond meer van Annecy. Ook een jaar of 14-15. Heb mij jaren later vaak afgevraagd hoe ik in hemelsnaam daar mee boven kwam.
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3126
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 feb 2024 12:54

Grimsel pass

Nufenen pass
YFood !!!

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 04 feb 2024 13:50

Giau noordoost is mijn topper, gevolgd door Nufenen en Pragelpass oost

Timmelsjoch richting Solden had ik forse wind tegen, dus dat was dan toch minder

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8332
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 feb 2024 13:54

Colle della Maddalena (Col de Larche oostkant) over de ss21 Italië in! Mooie haarspeldbochten, mooi open dus ruim zicht vooruit en lekker lang.
Wel alleen in het weekend want anders zijn er veel vrachtwagens.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

derxx
Forum-lid
Berichten: 816
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 04 feb 2024 14:34

Vicenza schreef: 04 feb 2024 13:50 Giau noordoost is mijn topper, gevolgd door Nufenen en Pragelpass oost

Timmelsjoch richting Solden had ik forse wind tegen, dus dat was dan toch minder
Lol, ik had die forse wind tegen op m'n weg omhoog. Dat viel toen best tegen met m'n 93kg en iets van 8% gemiddeld over dat open stuk... Maar die afdaling maakte alles goed :)
Afbeelding

Plaats reactie