Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravel vs racer : maatvoering

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 29 jan 2024 08:25

Zadel naar voren betekent dat je op een andere manier gaat trappen. Dat is ook niet altijd wenselijk.
Zelf meet ik vanuit hart trapas de hoogte en terugstand zadel en de hoogte en lengte naar de shifter.
Die maten zijn op racer en gravel exact hetzelfde.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 29 jan 2024 10:21

En daarom ben ik een beetje allergisch voor bike fits. De terugstand wordt vaak als waarde gezien die je nooit en te nimmer aan mag passen. Ik ben het hier niet mee eens en gelukkig zeg je zelf ook al dat het niet altijd wenselijk is. Al zou ik dat nog willen omdraaien naar heel-soms-niet-wenselijk.

En gelukkig ga ik bij de dealers die ook een bikefit doen ook andere geluiden horen.

Het gekke is dat je er in de MTB wereld nooit iemand over hoort. En de hoeken zijn daar de afgelopen jaren toch zeker een graad of 3 a 4 groter geworden.

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 29 jan 2024 10:38

Er is een range waarin je goed kan blijven trappen, zet je het zadel echter TE ver naar voren dan wordt duwen op de pedalen echt een stuk lastiger.

Daarnaast, stuur pas je aan aan de stand van het zadel en niet andersom.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8642
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jan 2024 11:12

Stack en reach een beetje achterhaald.
Velgrem shifters vs schijfrem shifters.
Vork en staande buis graden.

Zoals hierboven beschreven meten vanuit hart bracket-shifters en zadel.
De één zit liever wat luier en de ander liever agressiever op de fiets.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 29 jan 2024 11:37

JoeyvEde92 schreef: 29 jan 2024 10:38 Er is een range waarin je goed kan blijven trappen, zet je het zadel echter TE ver naar voren dan wordt duwen op de pedalen echt een stuk lastiger.

Daarnaast, stuur pas je aan aan de stand van het zadel en niet andersom.
Die range is er zeker, maar die range blijkt best wat groter dan gedacht bij de meesten. 10mm teveel lengte kun je waarschijnlijk makkelijk opvangen. Dan zit je meteen wat centraler op je fiets met je zwaartepunt.

En daarnaast, pas je zadel en stand van je stuur allebei aan om de juiste plaatsing tov je fiets te krijgen.

Nogmaals, als je fiets als gravelbike gebruikt wordt en je een dynamische houding hebt. Als veredelde endurance racer heb je een statische houding op je gravelbike.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2024 16:21

nijkie schreef: 29 jan 2024 11:12 Stack en reach een beetje achterhaald.
Velgrem shifters vs schijfrem shifters.
Vork en staande buis graden.

Zoals hierboven beschreven meten vanuit hart bracket-shifters en zadel.
De één zit liever wat luier en de ander liever agressiever op de fiets.
Stack en reach blijven natuurlijk wel de maten die aangeven hoever het frame je in de juiste richting brengt. Het is een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje, maar als je de rest onderschat, kom je nog steeds niet goed te zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie