Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Opgedroogd Kogellagervet?

Mymark
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:01

Mymark 28 jan 2024 15:46

Hoi mede fietsers,

Ik kom net kijken bij het zelf onderhouden van fietsen. Zo heb ik ruim 1,5- 2 maanden geleden de kogellagers schoongemaakt en opnieuw voorzien van kogellagervet. Nu 2 maanden later begon de boel weer aardig te kraken. Dus ik de boel weer los gemaakt en zag ik dit:

https://i.imgur.com/Dhznn0z.jpg
https://i.imgur.com/0fJG4jH.jpg

Het lijkt erop dat het vet opgedroogd is. Kan dat?? Ik gebruik dit spul: https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... se-nf/937/, maar ik ben bang dat dit het verkeerde spul is. Klopt dat? Of heb ik te weinig spul gebruikt? Ik leg de lagers mijnsinziens in een dikke laag vet. Als ik de balletjes erin leg, plakken ze vast aan het vet.

Graag jullie advies!

abdr
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 28 jan 2024 18:15

Mymark schreef: 28 jan 2024 15:46 Afbeelding
Afbeelding

.... Of heb ik te weinig spul gebruikt? ...
Te weinig? Eerder veel te veel...

Ik vermoed dat het over wielnaven met cup en conus gaat? Welke soort afdichtingen heeft die naaf? Staat er een hoedje of zo op de conus?

Goedkope naven hebben vaak geen afdichting tussen de naaf en de buitenwereld, dan is het onvermijdelijk dat er zand in de naaf belandt, zeker met het weer van de afgelopen maanden.

Mymark
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:01

Mymark 28 jan 2024 18:24

Klopt cup en conus. Aan de ene kant sluit een rubbertje de cup af en aan de andere kant een conus. Het zegt niet alles maar echt vies is het blauwe vet ook niet.

Ja te veel kan ook 😊 Maar als je goed naar afbeelding 1 tussen de kogels kijkt, zie je grijs van de cup. Hoort dat zo? Of hoort daar ook vet te zitten (tussen cup en kogel)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5399
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jan 2024 18:31

Die kogels maken hun eigen baan vrij, de druk die zo'n kogel ervaart is vrij groot, dus als ze eenmaal draaien zwemmen ze niet werkelijk in vet. De werkelijke smering is een microfilm af en toe vloeit er wat terug. Ik zie niet veel geks.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6069
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 jan 2024 18:45

Waar vet zit komt geen vocht , en waar geen vocht zit komt geen roest of aanslag. Prima dus wat @thestudent zegt, geen probleem zou ik ook zeggen. Kogeltjes kleven in het vet … prima. Ceramische kogeltjes draaien meestal in een dunnere ceramische geschikte olie / erg dun vet om de lagers te laten spinnen als een jonge poes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Mymark
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:01

Mymark 28 jan 2024 19:00

Dus het gekraak wat ik omschreef komt van zandkorrels tussen de lagers? De rest ziet er dus goed uit. De afsluiting aan de ene kant met rubbertjes is niet echt best. Is daar nog iets aan te doen? Is daar nog een 'hack' voor?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2180
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 jan 2024 19:15

Mymark schreef: 28 jan 2024 19:00 Dus het gekraak wat ik omschreef komt van zandkorrels tussen de lagers? De rest ziet er dus goed uit. De afsluiting aan de ene kant met rubbertjes is niet echt best. Is daar nog iets aan te doen? Is daar nog een 'hack' voor?
Dat gekraak komt vrijwel zeker van iets anders dan van de naven. Op de foto's zie ik niks geks.
Je kunt nog iets meer vet (ja, serieus!) gebruiken na het plaatsen van de kogels. Zelf smeer ik de conus rijkelijk in met vet, komt er geen zooi in het lager.
Dogma F

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 jan 2024 19:34

Inderdaad. Niet zuinig zijn met vet, dan voorkom je dat er vocht en vuil in komt. Overtollig vet loopt er vanzelf uit en dat kan je weg vegen.

Mymark
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:01

Mymark 28 jan 2024 19:35

Thx all voor jullie reacties!

abdr
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 jan 2024 06:59

Ik ben het niet eens met de suggesties om meer vet te gebruiken. Binnen de naaf maakt het niet uit, maar je merkt nu al dat die kogels het overtollige vet zelf uit de weg duwen. Maar ik probeer altijd die rubbers vetvrij te houden zodat die maximaal hun werk kunnen doen als afdichting. Als je bij een volledig gemonteerde naaf van buitenaf vet kan zien zitten, dan kan het zand dat ook. Zand blijft in het vet plakken en wordt zo mee in die rondhotsende klodder vet getrokken. Ik gebruik hoogstens wat siliconenspray om de rubbers soepel te houden.

In deze ziet het vet er echter wel piekfijn uit, dus de suggestie dat het geluid ook van elders kan komen is zo gek nog niet.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5776
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 29 jan 2024 09:11

Ligt het aan mij of mis ik een kogeltje?

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 29 jan 2024 16:03

Op foto 2 zie je er 1 helemaal onderaan. Denk dat ze met het verwijderen van de as zijn blijven plakken.
Gr Roos

Plaats reactie