Speling op balhoofd komt steeds terug
@Aerodynamik : waar woon je ? Ist in de buurt - kom dan eens langst… hier kan toch niets mis mee zijn ?!
Alhoewel ik niet alle onderdelen van het balhoofd zie / incl. Expander - lagers - lager split ring …
Alhoewel ik niet alle onderdelen van het balhoofd zie / incl. Expander - lagers - lager split ring …
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Gelukkig bestaat er threadlock van Loctite mét moeilijke nummers. Dan weet ik tenminste óf en hoe het los kan.
222 gebruiken waar 270 nodig is, kan gevaarlijk zijn, en 290 waar 243 vereist is, kan duur worden....
Gewoon Loctite gebruiken, 222, 243, 270 oftewel blauw, groen, rood en stickers op de flesjes plakken.
222 is tegen lostrillen.
243 borgt ook echt, kan nog los met normaal gereedschap.
270 gaat niet meer los op de normale manier. Verwarmen en schrikken is de methode.
270 nergens voor nodig op de fiets dus? Nou ja, crankspider zet ik er fijn mee vast. Als ik de spider los moet hebben dan even warm stoken (150°C) en gepast geweld gebruiken. Ik bestel meestal een nieuwe lockring mee voor vervangen kettingwielen.
Dogma F
290 is leuk voor de heb. Kun je na het monteren aanbrengen, als je het vergeten bent voor montage.
Maar als je weinig om techniek geeft dan zal hobbyspul van de Gamma ook wel wat doen.
Effe reëel, als het allemaal kon met 1 product, dan was er geen groot assortiment borg vloeistoffen. Maar voor de hobbyist kan het misschien prima. Net als WD40 waar je álles mee kunt smeren
Dogma F
Inderdaad. Hoe hoog is die spacer? een mm of 3 - 4 en je vorbuis komt dan nog boven je stuurpen uit, want anders blijft de spacer niet zitten. Hoe hoog steekt die spacer dan uit boven de vorbuis? 1 a 2 mm; dat zou nipt zijn. Maar misschien bedriegt de foto.
Hangt af van de topcap; soms wat meer, soms wat minder.
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ooit neergeschreven gezien te hebben.
Het is echt niet nodig om threadlocker op de boutjes van een stuurpen te gebruiken. Als dat wel zo was, dan hadden heel veel fietsers een probleem. Het kan wel geen kwaad.
Ik denk dat er iets misloopt in de montagevolgorde van de onderdelen. Je kan hier stap voor stap foto’s plaatsen, of je kan naar eender welke fietsenmaker stappen, dan is het in 10 minuten opgelost.
Ik denk dat er iets misloopt in de montagevolgorde van de onderdelen. Je kan hier stap voor stap foto’s plaatsen, of je kan naar eender welke fietsenmaker stappen, dan is het in 10 minuten opgelost.
Ik weet ook niet hoe je speling op het balhoofd controleert. Als je de methode voorrem dichtknijpen en de fiets naar voor en achter bewegen gebruikt, dan is het normaal dat je de fiets eerst even wat voelt meegeven want er zit speling op de remblokken in de remklauw bij schijfremmen.
En in je banden; maar je moet voelen of je voorvork beweegt in je kader.
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Beste mensen, ik wilde dit weekend even nieuwe foto's plaatsen van het monteren, de verschillende onderdelen en de volgorde (waar ik niet over twijfel). Echter na een griepje een week geleden had ik de fiets een tijdje niet aangeraakt na de vorige fotoshoot en het monteren van de spullen. Afgelopen weekend weer een ritje gemaakt en toen bleef de speling nagenoeg weg. Ik heb de vorige keer de topcap veel strakker aangedraaid dan ik gewend ben (3-4NM), misschien dat hier het euvel lag? Ik ben gewend altijd max 1-2. Komend weekend weer eens een ritje maken en dan laat ik weten wat de situatie nu is.
Die topcap doet niets om het balhoofd vast te houden, dus daar ligt het niet aan. De topcap dient om het balhoofd aan te trekken vóór je de stuurpen vast zet. Vanaf het moment dat de stuurpen vast staat is de topcap nutteloos. Je kan ze zelfs verwijderen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb sowiso nog nooit een momentsleutel gebruikt voor de expander. Vast=vast werkt prima. De kans dat je te hard aandraait is echt heel klein, hooguit trek je de expander omhoog.Aerodynamik schreef: ↑06 feb 2024 08:12 Beste mensen, ik wilde dit weekend even nieuwe foto's plaatsen van het monteren, de verschillende onderdelen en de volgorde (waar ik niet over twijfel). Echter na een griepje een week geleden had ik de fiets een tijdje niet aangeraakt na de vorige fotoshoot en het monteren van de spullen. Afgelopen weekend weer een ritje gemaakt en toen bleef de speling nagenoeg weg. Ik heb de vorige keer de topcap veel strakker aangedraaid dan ik gewend ben (3-4NM), misschien dat hier het euvel lag? Ik ben gewend altijd max 1-2. Komend weekend weer eens een ritje maken en dan laat ik weten wat de situatie nu is.
Less is bore