daniel1975 schreef: ↑26 jan 2024 20:30
lugosi schreef: ↑26 jan 2024 20:08
Een geopolitieke denkfout van Westerlingen, je kan een kernmacht nooit aan. Lavrov merkte het zelf terecht op.
Die ellendige kernwapens zijn denk ik de enige reden waarom de oorlog in Oekraine nog voortduurt.
Met conventionele wapens was het denk ik al lang opgelost door de VS/Navo.
Dat weet ik niet.
Anderzijds hebben de kernwapens er wel mede voor gezorgd dat er geen grootschalige oorlog meer geweest is na WO2 en de Amerikaanse atoombommen op Japan.
Bedoel je nu dat Navo een conventionele oorlog zou aangaan met Rusland/China. Ik dacht dat de Navo een defensief genootschap was, dat staat in de oprichtingsakte. En ik wist ook niet dat landen die geen deel van de Navo uitmaken (zoals Oekraine) kunnen aanspraak maken op een interventie van de Navo. Dit zou tegen alles zijn waar de Navo voor staat.
Anderzijds is het Atlantisch genootschap, in het verleden al onbetrouwbaar gebleken. Met bijvoorbeeld offensieve bombardementen in Servië (dat zijn ze daar nog niet vergeten, geloof me). Hierbij werden ook beide grondregels van de Navo geschonden evenals het internationaal recht. Maar dat is niet erg. Het hangt er van af wie dat doet.
We kunnen alleen maar hopen dat Rusland wat verstandiger met zijn wapens omgaat dan de VS met zijn atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. De motivatie van Truman om zo 'de oorlog te bekorten en een paar honderduizend burgerdoden dat hoort er gewoon bij' , ik denk niet dat Rusland zo barbaars zou durven te werk gaan.
Maar wederom, van de ene wordt zoiets aanvaard, van de ander niet.