Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

MyWhoosh

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 nov 2023 17:22

Er is nog geen topic over deze trainingsapp die een tegenhanger is van zwift dus trap ik hier maar af.

Allereerst is MyWhoosh gratis wat voor mij een dikke plus is omdat ik liefst buiten fiets en bij Zwift de kosten per uur dan aardig oplopen in de maanden oktober of november. Ik betaal al voor drie fietsapps en het houdt ergens ook wel op.
Je kunt in meerdere werelden fietsen. Zo kun je kiezen tussen het Midden-Oosten, België , Australië of Colombia. In dat opzicht volgen ze zwift en ook groepsrides behoren tot de mogelijkheid. Een groepsride werkt met diverse pacergroepen die tegelijkertijd vertrekken en vervolgens hun eigen tempo gaan fietsen. Mijn beperkte ervaring is dat deze rides heel erg rustig zijn. Mijn groepje bestond uit 5 bots en ik. En bergop viel het tempo niet heel veel terug zodat ik ipv 2 watt per kg ineens 2,5 watt per kg moest fietsen om niet gelost te worden.
Voordeel tov Zwift is wel de uitgebreide trainingsmogelijkheden. Daar waar Zwift wel veel trainingen en schema's heeft maar het niet echt serieus lijkt aangepakt onderscheid MyWhoosh zich met serieuzere trainingen en schema's gemaakt door een professional.
MyWhoosh kent professionele races en verder korte races. Zwift is daar zover ik nu weet echt de betere.

Maar voor een paar intervaltrainingen op een doordeweekse avond vind ik MyWhoosh een prima alternatief.

Ik benieuwd of er meer mensen MyWhoosh gebruiken en wat jullie ervaringen of tips zijn.

Trines
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:12

Trines 27 nov 2023 18:08

Kun je de join trainingen ook importeren in mywhoosh? Als ik de filmpjes op youtube zie ziet het er grafisch wel erg goed uit. De systeemeisen zijn wel wat hoger dan bij zwift.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 27 nov 2023 18:37

MyWhoosh ook geprobeerd, maar naast dat je ongeveer alleen aan het fietsen bent heb ik elke keer dat ik het opstart (na een tijdje geen gebruik ervan gemaakt te hebben) dat er eerst weer een update moet installeren die meer dan een half uur duurt. Mega irritant als je wilt gaan fietsen. Voor mij vooral daarom een no-go.

Ander gratis alternatief is Virtupro. Vond ik persoonlijk aangenamer dan MyWhoosh.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

paly
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:14
Locatie: Oudsbergen - België
Contact

paly 08 dec 2023 14:58

Update is inderdaad soms een hele boel om te downloaden.
Heeft nog heel wat verbeterpunten, maar is bruikbaar. Op android redelijk stabiel. Windows versie crasht regelmatig lees ik.

Ook (nog) gratis en imo beter dan MyWhoosh: indievelo (www.indievelo.com) op mac en window.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 jan 2024 20:52

Deze week na 59 minuten klapt ie er uit.
De nieuwe update is te zwaar voor mijn iPad Air.
Dan maar terug naar zwift.
Een vastloper na een intensieve training trek ik heel slecht.

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 25 jan 2024 14:46

Afgelopen week m'n eerste ervaringen opgedaan met MyWhoosh. Twee trainingen gedaan waarvan de eerste bestond uit 2 routes en de tweede uit 5 verschillende routes, allemaal in de Arabia wereld. Er zijn trouwens 5 verschillende werelden, Arabia dus met op dit moment 17 routes, Australia met 7 routes, Alula met 8 routes, Colombia met 9 routes en Belgium met 6 routes (waaronder ook eentje met De Muur). Er zijn ook honderden workouts die wat minder rommelig ogen dan bij Zwift en ook m.b.v. de TSS (Training Stress Score), de duur en het doel dat je voor ogen hebt gekozen kan worden.

Tijdens de eerste training draaide ik MyWhoosh op een tablet (een simpele Lenovo tablet), maar zodra ik daarnaast Netflix op m'n telefoon aanzette en naar m'n tv castte kreeg ik een melding in MyWhoosh over het checken van m'n internetverbinding en crashte MyWhoosh. Die paar km die ik tot dan toe had gereden was ik kwijt... Daarna MyWhoosh op de tablet weer aangezet, nu geen Netflix gestart en ondanks dat de framerate niet echt hoog was draaide het verder prima.
Om een wat 'smoother' beeld te hebben met een hogere framerate heb ik m'n 2e training gedaan vanaf mijn telefoon (Samsung S20). Het beeld castte ik dan weer naar m'n tv scherm om een groter beeld te hebben. Dit werkte een stuk beter. Laadtijden waren beter, beeld was stukken beter. In tegenstelling tot Zwift hoef je niet na iedere route weer opnieuw je apparaten te koppelen. Het eindigen van je rit, het uploaden naar Strava, ging allemaal sneller dan bij Zwift en zonder problemen. In deze training heb ik 5 verschillende routes achter elkaar gereden en geen enkel probleem gehad. Enige was dat de beeldkwaliteit op de tv wat matig was. Nog een teken dat MyWhoosh best wat bandbreedte consumeert en dan tegelijk casten dan niet op de hoogste kwaliteit kan. Op m'n telefoon was het echter superscherp. Ik ga het ook nog een keer met een kabel tussen telefoon en tv scherm proberen, wellicht dat dat beter gaat dan casten.

Ik heb m'n ervaringen nog gedeeld met de support van MyWhoosh, een dag later zelfs een inhoudelijke reactie gekregen.
Ik denk dat de komende tijd er nog veel stappen gemaakt gaan worden qua performance, uitbreiding van routes en beleving in z'n algemeen. Als ik lees hoe enkele maanden geleden de ervaringen waren bij gebruikers en hoe alles nu gaat, zijn er in die korte tijd al flinke stappen gezet.
Ik heb in ieder geval geen reden meer om bij Zwift te blijven. Er komen ook vanzelf meer collega fietsers zodat de straten van MyWhoosh ook wat drukker bevolkt zullen worden. Ik vind het eigenlijk wel leuk om te zien hoe dit platform zich verder ontwikkelt. En wat betreft de reden dat MyWhoosh gratis kan zijn, namelijk de financiering door de Verenigde Arabische Emiraten, daar kun je van alles van vinden. Doe dat vooral. Voor mij speelt het geen rol bij het kiezen en gebruiken van een applicatie om indoor te trainen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 25 jan 2024 17:10

Kijk ook een naar indievelo als je Mywoosh interessant vindt. Nog iets beperkter kwa routes, maar dat wordt nu langzaam uitgebreid.
Afbeelding

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 26 jan 2024 10:59

derxx schreef: 25 jan 2024 17:10 Kijk ook een naar indievelo als je Mywoosh interessant vindt. Nog iets beperkter kwa routes, maar dat wordt nu langzaam uitgebreid.
Voor zover ik kan vinden is dat alleen beschikbaar op een pc/laptop. Niet op een telefoon of tablet.

Plaats reactie