Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke fietscomputer zou jij kopen?

abdr
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 23 jan 2024 16:41

Als je direct in de buurt bent, is het natuurlijk niet de moeite om een route aan te maken maar vanaf 5-10km doe ik dat wel. Maar het is niet zozeer het feit dat je je activiteit moet afzetten voor je kan syncen tussen de GPS en Garmin Connect dat me irriteert, maar wel dat de UI van Garmin Connect dat niet aangeeft. Wat er typisch gebeurd is het volgende: ik stop, zoek op Google Maps (of MapOut) de mogelijkheden, ik copy-and-paste het gekozen adres naar Komoot of Garmin Connect om een nieuwe route te maken en gebruik dan de sync van Garmin Connect om de nieuwe route op de GPS te krijgen. Als je vergeten bent om de lopende activititeit te stoppen (niet te pauzeren, dat volstaat niet!) dan lukt die laatste stap niet, dan zegt Garmin Connect "het toestel is bezig of niet beschikbaar". Na stoppen van de activiteit op de GPS lukt het Garmin Connect vaak nog niet om te syncen, dan rest er niets anders dan de app geforceerd af te sluiten en terug te beginnen.

@DOOR de kaarten van Wahoo zijn veel minder gedetailleerd dan de OFM-kaarten die je optioneel kan installeren op Garmin units.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2170
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 23 jan 2024 20:47

havana schreef: 23 jan 2024 15:08
Ramon73 schreef: 22 jan 2024 16:59 Deze al eens voorbij gekomen: https://absolutecycling.com/ ??
Ja, laten we vooral een eerste generatie product aanraden. Die hebben bijna nooit problemen.

On topic

De TS zou zichzelf de vraag moeten stellen:

- hoe belangrijk is accuduur? Heel belangrijk, dan Garmin.
- op een schaal van 10, hoe erg is hij digibeet? Hoge score, dan Wahoo
- in hoeverre zijn 101 features belangrijk? Niet, dan Wahoo.
Chill !! Even inademen en weer uitademen. Laat het los :mrgreen:
Ik heb nooit de OP gelezen.....heb aangenomen dat dit een algemeen topic was met advies over fietscomputers, en niet 1 specifieke vraag van 1 persoon.
Nooit de bedoeling geweest om die proto te adviseren, wilde alleen maar weten of iemand hier meer van weet.
Dogma F

carlo_verhamme
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2023 18:24

carlo_verhamme 24 jan 2024 09:55

Ik heb zo’n half jaar geleden de Wahoo Bolt v2 gekocht en ik zou het zo opnieuw doen! Echt een super fietscomputer, duidelijk leesbaar, handig te bedienen, zeer gemakkelijk,… ik heb deze ook gelinked met Komoot wat zalig is. Gewoon een route opslaan en die staat automatisch op mijn wahoo.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6116
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2024 10:51

Ik ben net voor een garmin 840 gegaan (via de ING aanbieding, krijg je solar erbij voor een prijs nog altijd lager dan elders zonder solar).
kom van een 530, die op zich prima voldoet maar batterij duur ga ik tegenaanlopen later dit jaar (tour de stations). en scherm is niet meer 1 geheel. Dus 2 excuusjes voor de upgrade.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SteefH
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:16

SteefH 24 jan 2024 14:51

Lcsmet schreef: 18 jan 2024 20:49 Ik ben nu al benieuwd welke het uiteindelijk gaat worden. :)
anders ik wel ;)

Ed073 schreef: 21 jan 2024 10:22 In mijn groepje zitten Bryton700se/Karoo2/Garmin1040/Wahoo Roam v2 gebruikers en iedereen heeft wel iets te zeuren. Ik hoor daar, gechargeerd gesteld, na elke rit hetzelfde:
- fietscomputer heeft teveel opties t.o.v. de noden van de gebruiker (Garmin)
- fietscomputer heeft te weinig opties t.o.v. de noden van de gebruiker (Wahoo)
- k*t, weer een update nodig (Wahoo/Karoo2)
- kan het scherm niet zien in de zon (Karoo2/Garmin1040)
Oftewel, er is een mismatch tussen gebruiker en apparaat. Die kerel met die Bryton hoor ik nooit klagen maar dat komt omdat 'ie niet serieus wordt genomen vanwege het feit dat hij een Bryton heeft gekocht ;-).

Ik heb zelf een Garmin130+ omdat ik het scherm wil kunnen zien en omdat ik alleen de basic info nodig heb onderweg (afstand/snelheid/gem snelheid/cadans/tijd). Omdat ik nu vaker onbekende routes rijd zou ik ook willen upgraden naar een groter scherm waarop de navigatie voor een 45+er goed te zien is. De Garmin 1040 vind ik te duur voor mijn beoogde gebruik. Bij Wahoo/Karoo2 heb ik mijn bedenkingen m.b.t. continuïteit en kwaliteit van updates. De Bryton lijkt een goede optie maar ik vind, en dat is mijn eigen beperking, dat Engelsen qua technologie op hetzelfde niveau zitten als de Fransen....

Over de Garmin Explore2 hoor ik, hoewel alleen van e-bikers, veel goede verhalen. Qua functionaliteiten zou deze ook het beste passen bij mijn gebruik. Die ga ik in de lente dus even testen.

TLDR: Als je helder hebt waarvoor je de fietscomputer echt nodig hebt en daar de keuze op baseert, minimaliseer je volgens mij de kans op een mismatch. Ik denk dat je bij elke fietscomputer ervaart dat een bepaalde functionaliteit wat beter kan of (tijdelijk) niet werkt.
ik herken we best in dit verhaal, het gaat er inderdaad om dat ik helder heb wat ik van de fietscomputer verwacht

havana schreef: 23 jan 2024 15:08
Ramon73 schreef: 22 jan 2024 16:59 Deze al eens voorbij gekomen: https://absolutecycling.com/ ??
Ja, laten we vooral een eerste generatie product aanraden. Die hebben bijna nooit problemen.

On topic

De TS zou zichzelf de vraag moeten stellen:

- hoe belangrijk is accuduur? Heel belangrijk, dan Garmin.
- op een schaal van 10, hoe erg is hij digibeet? Hoge score, dan Wahoo
- in hoeverre zijn 101 features belangrijk? Niet, dan Wahoo.
als ik het eens voor mezelf op een rijtje zet dan zou het nu gaan tussen een edge explore 2 of een bryton s500/s800.
navigatie is belangrijker dan trainingsgegevens (en dus accuduur).
ik heb al een garmin horloge dus daarom garmin boven wahoo (ik ben geen digibeet dus instellen moet lukken).
toch de bryton ook nog omdat ik ook wel van eens wat anders dan een ander doet houd.

ik las alleen dat de navigatie van bryton nog wat rare trekjes vertoond (dcrainmaker), vandaar toch nog de twijfel

als outsider had ik nog de magene c606, hoewel goede ervaring met hun sensoren vind ik de computer toch een te grote gok.
Laatst gewijzigd door SteefH op 24 jan 2024 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27610
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2024 14:53

Ik heb zelf meerdere Brytons getest, ik word er niet blij van... echt slecht is het ook weer niet maar beter ook zeker niet en niet veel goedkoper.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1709
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 24 jan 2024 15:21

abdr schreef: 23 jan 2024 15:45 (Voor mij is het een dealbreaker als de GPS-unit crash't en zijn kaarten kwijtraakt, zoals jwkeij ooit met zijn Wahoo heeft voorgehad. jwkeij is overigens wel fan van de Wahoo, als ik me niet vergis.
Klopt, was een aantal jaar geleden op fietsvakantie. Sta je dan zonder kaarten en gps-track op je fietscomputer...
Was een Wahoo Bolt v1. Nu een Wahoo Roam. Merk wel dat deze toch wel beter is als de eerste generatie Bolt uit 2017.

Nu moet ik wel zeggen: alle ritjes rond huis met een straal van zo'n 50km log ik met m'n horloge. Gravelritten stippel ik ook niet echt meer uit. Gewoon de UHR of Veluwe op en dwalen maar, veel leuker! Pas op fietsvakantie gaat de Roam aan.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 24 jan 2024 15:24

Als je voor de Bryton gaat, kies dan in plaats van de 800, de 750 SE, die heb je al vanaf 185 euro, daarvan kan ik zeggen dat het echt een heel stabiel apparaat is, volgens mij hebben ze echt wel goed naar hun klanten geluisterd. Integratie met komoot werkt naadloos, het uploaden van routes wat vroeger wel eens een dingetje was werkt tegenwoordig ook simpel en goed.
Je bent ook niet afhankelijk van de app wat in het verleden/bij andere modellen wel zo was/is. Ik ben echt zo veel meer tevreden over deze dan over de Sigma Rox die ik had en die was wel een pak duurder.

Maar het is al vaker aangehaald, niets is perfect. Je zou je kunnen storen aan de wat eenvoudige interface in de app, maar voor mij is dat gewoon goed genoeg. Als er iets is wat ik in negatieve zin zou kunnen benoemen dan is het dat er soms een beetje een vreemde vertaling naar het Nederlands is gebruikt (maar hé.. je kan wel kiezen voor Nederlands) en dat je kruimelspoor (dus waar je al gereden hebt) een wel erg dun lijntje is.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

SteefH
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:16

SteefH 24 jan 2024 15:41

dank voor de feedback!
ikga eens naar de 750se kijken :-)

abdr
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 jan 2024 15:52

SteefH schreef: 24 jan 2024 14:51 ik las alleen dat de navigatie van bryton nog wat rare trekjes vertoond (dcrainmaker), vandaar toch nog de twijfel
Ik weet niet wat je verwacht maar ik merk bij mezelf dat ik de GPS nooit zelfstandig een route laat bedenken. Het is veel makkelijker om je telefoon te nemen, dat scherm is veel beter, je hebt meer overzicht en vooral de UI van je telefoon is veel veel sneller dan eender welke GPS. Dus route maken op de telefoon en dan op de unit zetten. Een lijntje volgen zou elke GPS toch zonder problemen moeten kunnen, dus die navigatie-eigenschappen zijn niet zo heel belangrijk (voor mij).

SteefH
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:16

SteefH 24 jan 2024 15:56

nee, ik zou inderdaad ook geen routes op de computer zelf maken, maar altijd via telefoon/laptop.
wat hij schreef was dat de bryton afslagen aangeeft wat eigen alleen flauwe bochten in de weg zijn.
dit had ik ook met een oude motornavigatie, is het heel erg nee, maar het is toch iets wat niet meer hoeft in deze tijd.
vandaar mijn opmerking

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 25 jan 2024 00:48

De sync problemen met mijn Polar V650, nota bene ontstaan na recente update van Flow, hangen me stilaan de keel uit.
Was stilaan richting Wahoo aan het denken. Echter, net in de playstore de reviews van de app gelezen.
Daar wordt je ook niet meteen blij van. 🫣

Plaats reactie