Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravel vs racer : maatvoering

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2024 20:54

Nee, Ik weet dat velen alles graag onder marketing duwen om zelf niet te hoeven veranderen 😉
Maar er zit echt wel een gedachte achter.

Met de MTB ook, ik zaagde eerst ook mijn sturen af. Maar 74 tot 78cm rijd toch echt het beste op een xc MTB.
Je moet ruimte voor bewegen hebben.

Maargoed ik ben ook begonnen met MTB dus veel meer gewend om te veranderen en te testen wat echt werkt.

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 24 jan 2024 22:09

Ik ga nog niets beslissen en eerst maar eens een testrit doen op de gravel

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 jan 2024 23:13

Maatvoering is voor mij zoveel mogelijk hetzelfde.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jan 2024 10:02

wasbeer2006 schreef: 24 jan 2024 20:54 Nee, Ik weet dat velen alles graag onder marketing duwen om zelf niet te hoeven veranderen 😉
Maar er zit echt wel een gedachte achter.

Met de MTB ook, ik zaagde eerst ook mijn sturen af. Maar 74 tot 78cm rijd toch echt het beste op een xc MTB.
Je moet ruimte voor bewegen hebben.

Maargoed ik ben ook begonnen met MTB dus veel meer gewend om te veranderen en te testen wat echt werkt.
Maar is het met een MTB ook de combinatie van een heel breed stuur met een hele korte stuurpen?
Want als je 74cm stuur monteert met een stuurpen van 11cm ga je niet meer over je tracks komen lijkt me (stel je zou die 11cm stuurpen nodig hebben voor de juiste reach, dus een mtb met een hele korte geometrie oid).

En dan, 1 stap verder denkend. Racefiets met reach X., en stuurpen van 10 tot 12cm en stuur van 42cm.
Als je dan gaat gravelen, zou je een iets breder stuur kunnen willen. Vaak zit er al flare in, dus in de drops is het stuur al breder. Dan wil je wellicht een iets kortere stuurpen.., cm of 8? Om met stuuruitslag en wendbaarheid uit te komen.
En dan is het even rekenen of je daarom korter wilt zitten, dus fiets met zelfde reach. Of iets langer frame, om op zelfde reach uit te komen - dus zelfde houding met je bovenlijf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2024 12:00

Klopt, je moet natuurlijk naar de hele houding kijken.

En het belangrijkste je inzetbereik. Ga je Gravel gewoon lekker op de weg gebruiken en af en toe een gravelpad, kan je die je best de gelijke houding van je racer pakken. Niks mis mee! Die neiging zou ik persoonlijk ook hebben. Lekker als relaxte wegfiets.

Iets is niet goed en fout, je hebt gewoon een extra keuze!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jan 2024 13:53

En voor de MTB trails up de UHR? Dat is toch echt mountainbikeroute, maar worden ook wel gezien als mooi aangelegde tracks met goede flow. (drops vermijden).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 25 jan 2024 14:09

Alles hangt af van persoonlijke voorkeuren. Maar even diep zitten (drop) als op de racer kan best hoor.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 jan 2024 16:41

MarkVeenstra schreef: 25 jan 2024 13:53 En voor de MTB trails up de UHR? Dat is toch echt mountainbikeroute, maar worden ook wel gezien als mooi aangelegde tracks met goede flow. (drops vermijden).
De MTB trails op de UHR zullen door verreweg de meesten niet als leuk worden ervaren op een gravelfiets. Maar koop je een gravelfiets om dit soort routes veelvuldig te rijden dan ligt het niet voor de hand dezelfde houding als op de weg aan te houden. Je kunt nog best diep zitten (maar waarom zou je?) echter je wilt dan wel een fiets die (een stuk) stabieler is dan de gemiddelde wegfiets.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2024 20:29

Wat is diep he, de drop op mijn MTB is ook 7 a 8cm, het gaat om de ruimte die je hebt om te bewegen.
Veel minder krijg ik hem niet of ik moet een riser erop zetten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2024 09:05

Een gravelracer moet qua maatvoering hetzelfde zijn als de racer. Kies je ervoor om meer rechtop te zitten, dan houd je de verhouding aan zoals dat je normaal je stuur hoger zet, of dat nu met spacers is, of overstap naar een endurance frame, komt dat globaal uit op 1mm minder reach bij iedere 3mm meer stack.

Vertaal je dat naar gravel, dan moet je eigenlijk alleen naar de positie van het stuur t.o.v. de trapas kijken. De ene gravelracer is meer MTB-achtig, waarbij je met een kortere stuurpen zou moeten rijden, de ander meer gelijk aan de racer. De balhoofdhoek en vorksprong zijn hier ook op aangepast.

Je moet dus op twee zaken letten: Past de fiets jou, zonder kunstgrepen die (te ver) buiten het door de fabrikant beoogde liggen en past de stijl bij jou.
Campagnolo Ultra Dork

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 28 jan 2024 08:38

Ja , de maatvoering mag en moet misschien wel dezelfde blijven. Maar ik zie vooral veel maatverschil als je bv 2 een large vergelijkt. Een medium gravel leunt dicht bij een large racer in mijn geval. Dus is passen belangrijk. Zeker gezien ik tussen 2 maten val bij canyon
ps : ik vergelijk enkel fietsen op vlak van reach en stack, onderling wil dat nog wel eens verschillen omdat er een breder, smaller of anders gevormd stuur op staat

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 29 jan 2024 07:50

Als je een gravelfiets niet als veredelde endurance racer gaat gebruiken maar offroad zou ik ook de totale lengte van de bovenbuis meenemen.

Je wil zoveel mogelijk centraal zitten en zeker in grotere maten zit je vaak teveel boven je achterwiel. (minder druk op voorwiel, minder grip en heel erg vervelend met technische klimmetjes) Ergo: zadel naar voren of steilere zitbuishoek. Daar heb je dus een langere reach voor nodig.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op 29 jan 2024 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie