Het schijnt er dan binnenkort toch echt aan te komen: die vernieuwde Sram RED groep:
https://youtu.be/g7SKgnZgEeQ?si=nIOR3X47C52wkjGv
New Sram RED (D2?)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37896
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Shifters zien er veelbelovend uit qua ergonomie!
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12726
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit lijkt inderdaad wel de echte groep.
Lichter, bv de schijven. Meer T-type gerichte ketting en cassette ala MTB.
Lastig te zien. Als ze dat op de race net zo voor elkaar hebben als op de MTB is dat wel een serieuze gamechanger.
Maar dat betwijfel ik nog even tot de eerste testen.
Lichter, bv de schijven. Meer T-type gerichte ketting en cassette ala MTB.
Lastig te zien. Als ze dat op de race net zo voor elkaar hebben als op de MTB is dat wel een serieuze gamechanger.
Maar dat betwijfel ik nog even tot de eerste testen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37896
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
SRAM heeft imho 2 voordelen tov Shimano: de powermeters en de manier van schakelen met de grote lepels. Super intuitief.
Verder doet shimano het (in elk geval op de weg) op veel fronten nog steeds beter imho. De servowave remmen en de remolie zijn daarin wel de grootste plussen en niet die onzinnige 10 op elke cassette.
Verder doet shimano het (in elk geval op de weg) op veel fronten nog steeds beter imho. De servowave remmen en de remolie zijn daarin wel de grootste plussen en niet die onzinnige 10 op elke cassette.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12726
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Beide merken zijn gewoon heel goed. Het is vooral persoonlijke voorkeur.
De uitwisselbaarheid bij sram is wel veel beter. Die 10 bij road zinloos.
Dot is vervelend werken, maar ontluchten hoef je het ook nooit.
MTB, gravel, road alles past op elkaar qua shifters en derailleur.
De uitwisselbaarheid bij sram is wel veel beter. Die 10 bij road zinloos.
Dot is vervelend werken, maar ontluchten hoef je het ook nooit.
MTB, gravel, road alles past op elkaar qua shifters en derailleur.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat mij opvalt, bij de mtb groepen hebben zijn de derailleurs van het T-type, dit zie ik nu bij de nieuwe Red groep nog niet. Kan dit niet op een racefiets? Dat is namelijk wel een lichtere en stijvere constructie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Tegenstrijdig
https://bikerumor.com/next-gen-sram-red-group-leaked/
https://bikerumor.com/next-gen-sram-red-group-leaked/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12726
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
T type kan niet op een huidige racefietsen tenzij daar de UDH op zit (universele derailleur hanger)scottwilko schreef: ↑23 jan 2024 09:55 Wat mij opvalt, bij de mtb groepen hebben zijn de derailleurs van het T-type, dit zie ik nu bij de nieuwe Red groep nog niet. Kan dit niet op een racefiets? Dat is namelijk wel een lichtere en stijvere constructie.
Op de MTB blijven T type en de normale groepen ook naast elkaar leverbaar.
T type is wel echt een stap op de MTB, maar ik denk op de race minder. Het schakelt soms gewoon trager.
Maar je kan echt gewoon in volle sprint schakelen zonder dat er ook maar iets raar doet of kraakt. Maar hij zoekt wel een bepaalt stuk op de cassette op vandaar de vertraging. Hoe geen idee, maar hij doet het wel.
In het cyclingweekly artikel belichten ze alleen het magic wheel van de t type derrie.
Die zag ik ook in de startpost. Het wieltje waar je een tak tussen kan stoppen en doordraait.
Beetje zinloos op een racefiets, maargoed gravel zou kunnen.
Je ziet gewoon dat de echte rek er wel uit is. Wat lichter dat mag, leuk voor de weegschaal, maar in de praktijk boeit die 120 tot 150gram ook niet. Dat is de gok wat er af zou kunnen denk ik. Schijven meegerekend.
Die 10 zit er nog op, had ook niet verwacht dat die ging verdwijnen.
Je wint gewicht, de groep zal het eerste half jaar niet te betalen zijn
Omdat de crank er nog niet bij zit zou daar dan de voorderrie weg zijn. Het patent wat ze hebben op een voorblad met ingebouwde derrie?... die zie je namelijk op geen enkele "gelekte" foto
wasbeer2006 schreef: ↑23 jan 2024 12:24 Die 10 zit er nog op, had ook niet verwacht dat die ging verdwijnen.
Dan hadden ze beter wel die 10T kunnen skippen, want die i.c.m. kleinere voorbladen zorgt voor meer weerstand dan die huidige pulley van 12T...BikeRumor.com schreef: ↑23 jan 2024 12:24 Larger lower pulley – This appears to have a 14-tooth lower pulley with the same breakaway design as T-Type. We feel like the breakaway aspect seems less important for road. But we do like that it’s bigger. Bigger wheels mean less resistance, just ask every aftermarket cage maker.