Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

joevente
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 22 jan 2024 19:45

joevente schreef: 20 jan 2024 20:53 Vandaag eens gaan kijken naar de Giant stockverkoop in een lokale winkel. Daar heb ik een Defy Advanced Pro 2 (2022) aangeschaft voor €2119, het is hetzelfde model als op de link hieronder maar er staat een Dura Ace crank op gemonteerd ipv Ultegra. Ik ben een beginner maar had wat opzoekwerk gedaan en het leek me een goede deal. Schijfremmen en vooral tubeless banden zijn wel niet zo onderhoudsvriendelijk, zeker voor een beginner maar we zien wel.
https://www.giant-bicycles.com/nl/defy- ... tegra-2022
Ik vrees dat de fiets misschien een maat te groot is, als ik mijn maten ingeef op de site van Giant dan adviseren ze een ML, ik heb een L. Ik ben 184,5cm groot en binnenbeenlengte van zo'n 86cm. Voor de sportievere TCR adviseert de site een XL.

In de buurt heb ik een bikefitter met goede reviews, hij heeft een optie voor advies bij de aankoop + bikefit achteraf. Kan ik hier baat bij hebben als complete beginner of is dit totaal overbodig in jullie opinie?

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 22 jan 2024 20:35

Hangt van je voorkeur af. Aangezien je begint kan een L best wel passend gemaakt worden (ik ga er dan vanuit dat je redelijk rechtop wilt zitten) maar is de M/L beter qua maat. Omdat je hem al gekocht hebt, maakt dat verder weinig uit. Weet wel dat met de maat ook het stuur breder, de stuurpen als ook de cranklengte langer kunnen zijn dan wat je nodig zult hebben. Goed laten opmeten en eea afstellen is essentieel voor je fietsplezier. Dus dat is geen weggegooid geld. Na verloop van tijd weet je zelf wel wat lekker fietst en kun je eens wat veranderen. Vraag de lokale winkel je ook goed op te meten en het ding aan te passen op je maat (inclusief de onderdelen die ik noemde). Als je dan een foto van de fiets post hoe jij erop gaat zitten dan kunnen wij wel zien of de L te groot is :-)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

chris80
Forum-lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 22 jan 2024 21:11

Een L gaat wel lukken verwacht ik. Als die wat lang voelt kun je altijd nog een stuurpen van een cm korter doen. En als die wat te recht op zit kun je er ws nog wel wat spacers onder vandaan halen. En je zou zelfs nog een stuurpen van -17graden er op kunnen zetten.

ps: Als ik 1,85m invoer met 86cm bbl en de rest vd waardes zo laat kom ik net op een L op de Giant site..

joevente
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 22 jan 2024 21:53

krokie schreef: 22 jan 2024 20:35 Hangt van je voorkeur af. Aangezien je begint kan een L best wel passend gemaakt worden (ik ga er dan vanuit dat je redelijk rechtop wilt zitten) maar is de M/L beter qua maat. Omdat je hem al gekocht hebt, maakt dat verder weinig uit. Weet wel dat met de maat ook het stuur breder, de stuurpen als ook de cranklengte langer kunnen zijn dan wat je nodig zult hebben. Goed laten opmeten en eea afstellen is essentieel voor je fietsplezier. Dus dat is geen weggegooid geld. Na verloop van tijd weet je zelf wel wat lekker fietst en kun je eens wat veranderen. Vraag de lokale winkel je ook goed op te meten en het ding aan te passen op je maat (inclusief de onderdelen die ik noemde). Als je dan een foto van de fiets post hoe jij erop gaat zitten dan kunnen wij wel zien of de L te groot is :-)
Het stuur is inderdaad bij een Defy L 440mm bijvoorbeeld, vind ik wel heel breed. In de winkel hebben ze niets opgemeten maar op zicht bekeken en mij de L aangeboden. Misschien dat ik dan een afspraak bij de bikefitter maak en indien te groot de fiets terugbreng.

joevente
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 22 jan 2024 21:56

chris80 schreef: 22 jan 2024 21:11 Een L gaat wel lukken verwacht ik. Als die wat lang voelt kun je altijd nog een stuurpen van een cm korter doen. En als die wat te recht op zit kun je er ws nog wel wat spacers onder vandaan halen. En je zou zelfs nog een stuurpen van -17graden er op kunnen zetten.

ps: Als ik 1,85m invoer met 86cm bbl en de rest vd waardes zo laat kom ik net op een L op de Giant site..
Heb de andere zaken ook ingegeven zoals schoenmaat, dijbeen- en romplengte en dan kreeg ik M/L voor de Defy.
defy maat.PNG

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 22 jan 2024 23:20

joevente schreef: 22 jan 2024 21:53
krokie schreef: 22 jan 2024 20:35 Hangt van je voorkeur af. Aangezien je begint kan een L best wel passend gemaakt worden (ik ga er dan vanuit dat je redelijk rechtop wilt zitten) maar is de M/L beter qua maat. Omdat je hem al gekocht hebt, maakt dat verder weinig uit. Weet wel dat met de maat ook het stuur breder, de stuurpen als ook de cranklengte langer kunnen zijn dan wat je nodig zult hebben. Goed laten opmeten en eea afstellen is essentieel voor je fietsplezier. Dus dat is geen weggegooid geld. Na verloop van tijd weet je zelf wel wat lekker fietst en kun je eens wat veranderen. Vraag de lokale winkel je ook goed op te meten en het ding aan te passen op je maat (inclusief de onderdelen die ik noemde). Als je dan een foto van de fiets post hoe jij erop gaat zitten dan kunnen wij wel zien of de L te groot is :-)
Het stuur is inderdaad bij een Defy L 440mm bijvoorbeeld, vind ik wel heel breed. In de winkel hebben ze niets opgemeten maar op zicht bekeken en mij de L aangeboden. Misschien dat ik dan een afspraak bij de bikefitter maak en indien te groot de fiets terugbreng.
Vraag is hoe diep je gaat zitten. Een zadel op stuurhoogte wil je niet. Hetzelfde geldt voor een spacertoren. Een L kun je misschien wel met heel weinig spacers rijden, wat altijd cool is).
Wbt stuur, wisselen is best wat werk, afhankelijk van hoe de kabels lopen. Kijk ook hoe het stuur is gemeten en wat de vorm is (lopen de drops uitelkaar? Wordt de breedte daar gemeten etc).
Wat ik ook zou checken: de DA crank die erop gezet is, lengte en ook de bladen (52/36? Of wat ik liever zie 50/34).
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

leon1
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jan 2024 08:26

Wat ik niet lees is waarom je nu denkt dat jouw Defy te groot is? Welke problemen ervaar nu dan?

Zoals ik ook al eerder in dit topic schreef, die Giant maatcalculator geeft soms best een aparte uitkomst. Dus dat is toch niet de enige reden waarom je denkt dat je een te grote maat hebt gekocht?
Ride bikes, not tanks!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 jan 2024 09:15

Met jou lengte zit je een beetje tussen de ML en de L in. Zoals gezegd, als je het idee hebt iete te hoog/te lang te zitten dan kun je dit oplossen met een kortere stuurpen/minder spacers. Volgens mij heb jij toch het model met de kabels buitenom? Dan is dat zo gepiept.

En wat Leon zeft, wat geeft jou het gevoel dat de fiets te groot is? Een maattabel berekening zegt ook niet alles en klopt soms zelfs gewoon niet.

Als je echt het idee hebt dat die te groot is zou ik gewoon terug gaan naar de winkel en hem ruilen (mits je er nog niet op gefietst hebt natuurlijk 😀).

joevente
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 23 jan 2024 15:06

Ik denk misschien wat te groot doordat de bovenbuis hoog zit wanneer ik erover sta en ook door de breedte van het stuur, maar ik heb er nog niet mee buiten gereden aangezien ik hem nog wil kunnen retourneren dus moeilijk om te zeggen. Ik heb wat opgezocht en mensen met mijn (binnenbeen)lengte kopen vaak de ML. Het algemene advies is toch dat je best de maat kleiner neemt wanneer je tussen twee maten zit aangezien je makkelijker een fiets 'groter' kan maken dan andersom, zeker bij de Defy omdat het een endurance fiets is. Het model is met de kabels buitenom inderdaad.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16061
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2024 18:14

joevente schreef: 23 jan 2024 15:06 ...........Het algemene advies is toch dat je best de maat kleiner neemt wanneer je tussen twee maten zit aangezien je makkelijker een fiets 'groter' kan maken dan andersom, zeker bij de Defy omdat het een endurance fiets is. Het model is met de kabels buitenom inderdaad.
Maak jezelf niet gek.
Een L is 19 mm hoger en 9 mm langer.
Het zou perfect kunnen dat een L je veel beter zit.
Geen spacers onder je stuurpen en een compact stuur met een 9 mm kortere reach of je shifters iets hoger op je stuur zetten.
Het stuur verwisselen door een ander smaller stuur is op minder dan een half uur in orde.
Zal tevens een pak mooier zijn dan een kleinere fiets met spacers en een "langer" stuur.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hopjes
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 jan 2024 19:49

@joevente, ik ben 184.5.
In bezit van defy 2024 maat L en heb daar 1cm spacers, mijn tcr 2022 maat L heeft 1.5 cm spacers.

Ik had een defy 2020 maat L (jouw 2022 model) en reed die zonder spacers.
Laatst gewijzigd door hopjes op 25 jan 2024 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 23 jan 2024 20:33

Anders maak eens een goede foto van de fiets als je hem toch hebt staan. Heeft je FM hem nog afgesteld op je maten? Hoeveel spacers heb je onder de stuurpen nu? Het wisselen van jouw stuur is inderdaad weinig werk zo te zien. Ik heb destijds mijn te grote stuur vervangen door een mooi compact stuurtje van carbon (mooie aanbieding gescoord) wat ineens een stuk comfortabeler reed.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Plaats reactie