Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Giant
Bij een Schwalbe One band scheelt het 10 gram per band tussen de gewone en tubeless versie. Uiteindelijk zal het totale gewicht niet heel veel verschillen. Maar een verschil in rolweerstand is er wel degelijk. Maar goed, iedereen heeft zo z'n voorkeur. Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met tubeless op de racer.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
-
- Forum-lid
- Berichten: 2834
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik ben van de gp5000 tlr naar de gewone gegaan. Beide reed ik met binnenbanden.bakboord1 schreef: ↑21 jan 2024 11:06 Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Die gewone versie heb ik beide kapot gereden (snee in de buitenband). Vanaf toen maar overgestapt op schwalbe one en Tubeless.
Tot op heden nog geen lek mee gereden.
Met de gp5000 tlr overigens ook niet. Die heb ik gewoon op gereden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
En wanneer je wiel dan niet recht in je frame zit met velgremmen en QR???
Wiel altijd recht in je frame met steekas!
Ketting op kleinste kransje moet ook bij velgremmen om wiel goed in frame te krijgen.
Maar met 2 linkse handen gaat niks lukken.....
Misschien doelt Jans “heer des huizes” op schijfremmen bij QR wielen.
Daar kwam het terugplaatsen wel heel precies.
Daar kwam het terugplaatsen wel heel precies.
Bijna klaar! Remmen aangesloten en onlucht. Stuurbuis ingekort. Een carbonzaag en zaagmal hebben hun geld toch al aardig opgebracht ondertusen. Stuurlint ook al gewikkeld maar nog niet op de foto's te zien. Nu nog in afwachting van de ring die ik nodig heb voor de crank. Dan kan de ketting er ook. Laatste stap is dan het afstellen van de versnellingen. Komende zondag komt mijn zoon over uit Oostenrijk. Hopelijk is het dan een beetje weer zodat we een stukje kunnen rijden. En op maandag gaan we naar Tenerife om 5 dagen te fietsen Alleen wel op een daar gehuurde fiets.
Ik kan om de een of andere reden helaas geen foto van de fiets in zijn geheel plaatsen
Ik kan om de een of andere reden helaas geen foto van de fiets in zijn geheel plaatsen
Ride bikes, not tanks!
Je zaagt die vorkbuis al gelijk volledig af. Ik laat eerst altijd even wat marge, zodat ik weet dat de diepte ook fijn is op de fiets. Ook al heb ik dan ervaring op met de drop op een andere fiets, voor mijn gevoel scheelt het altijd wel wat per fiets hoe diep ik lekker kan zitten. Later zaag ik hem dan volledig af (laat meestal 5mm spacer zitten)
Ik zal je zeggen, als het aan mijn zoon lag zat er helemaal geen spacer tussen. Daar heb ik toch wel een stokje voor gestoken. Dus we waren op basis van de bestaande racefiets uitgekomen op een 5mm en een 2,5mm spacer. Maar na het afzagen had ik toch iets te weinig afgezaagd dus vandaar nu 2 spacers van 5mm. Denk trouwens dat dit ook wel zo blijft zitten. Ik heb hem gezegd, koop maar een ronde spacer dan kun je er nog spacers onder vandaan halen en kijken of het bevalt. Want de drop is wel flink. Trouwens nu met 1cm aan spacers is de drop alsnog flink. Maar goed, hij is jong en lenig. Hij kan zich nog aanpassen.
Ride bikes, not tanks!
Wat mij wel opvalt is dat de Schwalbe Pro One TLE zo mooi vol blijven op die Giant wielen. Zonder vloeistof zijn ze nu al meer dan 1 week gewoon op druk. Echt top. Dus daar gooi ik straks het door Giant bijgeleverde flesje vloeistof in en dat moet toch meteen voldoende zijn. Op andere wielen heb ik nog wel eens wat moeten bijvullen na de eerste ritten. De banden waren dan ook na een dag 2 twee ook zachter.
Dus ja, geen idee of dat specifiek aan de wielen ligt maar ik ben er wel blij mee.
Dus ja, geen idee of dat specifiek aan de wielen ligt maar ik ben er wel blij mee.
Ride bikes, not tanks!