Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tiagra 10s in 2024

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 17 jan 2024 20:12

Voor mijn 8-speed werkpaard heb ik totnutoe zonder vertraging cassette en (wat vaker) ketting kunnen vervangen. Voor 10-speed zou ik me geen enkele zorgen maken.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 17 jan 2024 20:19

jeroenny schreef: 04 jan 2024 23:08 Vergeet niet dat er nog groepen onder Tiagra functioneren. (Claris 8 speed en Sora 9 speed).

Ook zijn er andere aanbieders actief voor kettingen (KMC) en cassettes (Sunshine).

Daarbij hoe meer speed hoe dunner kransjes en ketting wordt (gevoeliger voor slijtage). Wordt niet veel meer over gesproken maar de schakels van bijv. 8 speed waren veel robuuster als 10 speed.

Ook maakt Shimano niet echt meer bocht. Sora en zelfs Claris zullen onder de meeste omstandigheden en zeker met onderhoud (smeren, kabels op orde) gewoon presteren en ook onder druk. Hoewel de microseconden van schakelen, gewicht en afwerking minder zouden zijn. Op een vlak parcours met vooral buitenblad weinig afwijkend presteren.

Mocht je wedstrijden rijden en voorbereid moeten zijn op reserve materiaal dan is 10 speed wel uit de gratie en vooral 11 speed.
Ik heb andere ervaringen. Mijn zojuist genoemde 8-speed fiets heeft veel vaker een nieuwe ketting nodig dan mijn 11-speed. Dat is ook logisch omdat 8-speed alleen verkrijgbaar is in een goedkope variant en je bij 11 kunt kiezen uit 105/ Ultegra/ Dura-ace. Tegen mijn verwachting in, gaat de laatste het langst mee. Beide fietsen worden onder diverse weersomstandigheden gebruikt, met een licht voordeel voor de 11-speed.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 19 jan 2024 19:46

Mijn winterfiets heeft Tiagra (10speed, hydraulische schijfremmen). Dat werkt perfect (na een winter Tiagra vraag ik me vaak af wat het voordeel is van 11-speed 105) en geen enkele moeite om onderdelen te vinden. Ik ken genoeg die op nog antieker materiaal fietsen (buiscommendeurs, cantilever remmen, 6 t/m 9 speed cassettes) en ook alle slijtageonderdelen makkelijk kunnen vinden.

Plaats reactie