Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2024 09:39

roelw schreef: 17 jan 2024 21:55
abdr schreef: 17 jan 2024 14:19
roelw schreef: 17 jan 2024 10:40 Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?
Ja dat kan als de band als Tubeless verkocht wordt. Een Tubeless Ready band heeft sealant nodig om te dichten. Dat gezegd zijnde, zie ik geen enkel voordeel om de sealant weg te laten, alleen maar nadelen. Je kan je zelf de moeite van de tubeless-setup besparen als je toch niet van het voordeel van een zelfdichtende band wil genieten.

roelw schreef: 17 jan 2024 10:40 Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Je moet je niet teveel bang laten maken door verhalen. Er zijn vragen te stellen bij het nut van tubeless voor een racefiets met smalle banden en hoge druk, maar voor een 47mm band vind ik het een no-brainer.

De twee voornaamste oorzaken om plat te rijden met zo'n dikke banden zijn: a) lek wegens dorens of andere scherpe plantenresten of b) stootlek wegens een kei of wortel die plots op je pad opduikt. Voor beide is tubeless een adequate oplossing.

(Als het niet de bedoeling is om off-road te rijden zou ik geen 47mm banden monteren, dan is 40mm meer dan genoeg. 3bar is overigens veel te veel voor 47mm banden, dan stuiter je alle richtingen op, ik zou onder 2 bar gaan)
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb weer een en ander bijgeleerd.

Dat sealant niet dicht bij hoge druk had ik al begrepen maar ik begrijp dan niet waarom het vaak op racefietsen gebruikt wordt.
Geen idee waar je dat idee vandaan hebt, want het werkt hier gewoon perfect met banden op 5 bar.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5941
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jan 2024 09:42

Ik vind 5 bar geen hoge druk. Hoog is pas vanaf 7 bar :lol:
Live fast; die young. mijn blog

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 jan 2024 09:53

Ramon73 schreef: 17 jan 2024 22:00
roelw schreef: 17 jan 2024 21:55
Dat van je band die vol zou zitten met opgedroogde sealant: ik zag recent ergens (Weight Weenies of Instagram, weet het niet meer) de opgedroogde sealant die iemand uit een band haalde en dat was toch een behoorlijke prop (werd ook op de weegschaal gelegd maar ken het resultaat niet meer).
Is een atb wellicht een betere keuze voor jou? Dat zijn dus heftige trails en 47mm is meer atb bandbreedte dan gravelbike.

Opgedroogde proppen latex zie ik alleen bij fietsen die (te) lang stilstaan en de latex op 1 plek blijft staan. Als ik de gravelbike weinig gebruik haal ik de latex eruit, banden naast de velg en opnieuw vullen bij gebruik.
Vroeger met de atb die vaak lang niet werd gebruikt heus wel opgedroogde latex gezien. Kwestie van te weinig rijden/onderhoud.
Ik fiets vaak in de belgische Hoge Venen en Nationaal Park Brabantse wouden rond Leuven met de gravelfiets en mijn ervaring leert dat de routes onvermijdelijk een mix zijn van verschillende soorten ondergrond: goede gravel kan plots overgaan naar losse stenen in een afdaling of beklimming omdat de regen daar de fijnere deeltjes wegspoelt, in de Hoge Venen gaan gravelpaden soms over in een kort stukje wandelpad met bijvoorbeeld boomwortels. Voor deze delen zou een MTB inderdaad beter zijn maar vermits het grootste deel van het parcours met een gewone gravelfiets goed berijdbaar is blijf ik voor de gravelfiets kiezen omdat deze sneller is als een MTB (en omdat ik geen MTB heb).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37967
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2024 10:35

rob74 schreef: 18 jan 2024 09:42 Ik vind 5 bar geen hoge druk. Hoog is pas vanaf 7 bar :lol:
Ik vind 7 bar achterhaald :mrgreen:
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2024 11:00

daniel1975 schreef: 18 jan 2024 10:35
rob74 schreef: 18 jan 2024 09:42 Ik vind 5 bar geen hoge druk. Hoog is pas vanaf 7 bar :lol:
Ik vind 7 bar achterhaald :mrgreen:
De setup speelt ook mee. Ik heb nu in de Giant met hookless wielen (22.4mm intern) 25mm Tubeless banden liggen. Die meten in die setup 27/28 mm breed. Die had ik op iets meer dan 4 bar gezet en dat voelde hard aan in vergelijking met mijn andere set met hooked velgen en 19mm intern waar ook dezelfde band omligt die ik op 5 bar heb staan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12751
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2024 14:57

Exact. het type/merk band en velg speelt een grote rol.

Alsook de gewichtsverdeling en rijstijl ondergrond. We kunnen hier een discussie houden over een halve bar of zelf 1, maar dan hebben we het mogelijk helemaal nergens over :-)

Ik heb bv op dezelfde velg op de MTB een light versie van een band en een met bescherming in de zijwang.
Zelfde band, zelfde breedte, degene met de stugere zijwang gaat 20% minder druk (3 tiende) in voor hetzelfde gevoel.

abdr
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 jan 2024 16:19

roelw schreef: 18 jan 2024 09:53 Ik fiets vaak in de belgische Hoge Venen en Nationaal Park Brabantse wouden rond Leuven met de gravelfiets
Ik heb nog nooit zoveel lekke banden gezien als tijdens de Dirty Boar op de Hoge Venen in 2022, allemaal gravelfietsen met binnenbanden, met stootlekken. Mijn kameraad is zelfs met tubeless lek gereden, 't is te zeggen iets te enthousiast gegaan op een ruwe afdaling waardoor de band geburpt heeft. Het heeft geduurd tot hij een fatsoenlijke pomp vast had, die van mij ;-) , om de band terug op druk te krijgen, nadien probleemloos uit gereden. De band is er niet af gemoeten, geen geknoei met sealant. Maar het is natuurlijk zo dat tubeless geen wondermiddel is, het is wel veel veel beter qua stootlekken.

Na alles wat je hier vertelt vind ik dat je niet moet twijfelen over tubeless, het is voor jouw omstandigheden gemaakt.

Ik ben ook geen fan van Doc Blue / Stan's sealant (dat is hetzelfde), wel tevreden van Orange Seal Endurance.

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 jan 2024 17:41

abdr schreef: 18 jan 2024 16:19 Mijn kameraad is zelfs met tubeless lek gereden, 't is te zeggen iets te enthousiast gegaan op een ruwe afdaling waardoor de band geburpt heeft. Het heeft geduurd tot hij een fatsoenlijke pomp vast had, die van mij ;-) , om de band terug op druk te krijgen, nadien probleemloos uit gereden.
En welke pomp gebruik je?
Ik veronderstel dat de vloerpompen met een extra kamer voor een gravelfiets niet nodig zijn maar enkel voor de nog bredere MTB banden.
Volstaat een framepomp zoals de BBB Samoerai voor onderweg om voldoende basisdruk in de band te krijgen om de velg-band verbinding te dichten en verder te kunnen pompen?
https://bbbcycling.com/be_nl/bmp-50-samurai

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 jan 2024 20:39

roelw schreef: 18 jan 2024 17:41
abdr schreef: 18 jan 2024 16:19 Mijn kameraad is zelfs met tubeless lek gereden, 't is te zeggen iets te enthousiast gegaan op een ruwe afdaling waardoor de band geburpt heeft. Het heeft geduurd tot hij een fatsoenlijke pomp vast had, die van mij ;-) , om de band terug op druk te krijgen, nadien probleemloos uit gereden.
En welke pomp gebruik je?
Ik veronderstel dat de vloerpompen met een extra kamer voor een gravelfiets niet nodig zijn maar enkel voor de nog bredere MTB banden.
Volstaat een framepomp zoals de BBB Samoerai voor onderweg om voldoende basisdruk in de band te krijgen om de velg-band verbinding te dichten en verder te kunnen pompen?
https://bbbcycling.com/be_nl/bmp-50-samurai
Tubeless zou ik even met CO2 patroon laten ploppen. Dan bij pompen met handpomp indien druk nog te laag is.
Dogma F

abdr
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 jan 2024 20:42

Ik heb een Topeak Mini Morph. Het feit dat je die op grond zet en met je voet vasthoudt maakt alle verschil.

Maar een burp is niet te vergelijken met een band die van de velg is gesprongen, die krijg je er met geen enkele handpomp terug op. Mogelijks wel met een CO2 patroon.

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 19 jan 2024 10:38

Dus als je de eerste keer een tubeless band wil installeren heb je een CO2 patroon (of pomp met een extra kamer) nodig om op korte tijd voldoende volume lucht te kunnen pompen om de band tegen de velg te drukken? Een klassieke vloerpomp levert onvoldoende volume lucht op korte tijd?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 19 jan 2024 10:55

Op mijn Zipp 303s gebruikte ik een normale vloerpomp en dat ging helemaal prima.

Plaats reactie