Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Belt drive racefiets

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 jan 2024 08:44

Ik heb een filmpje gezien van een frame bouwer in de VS die zijn Di2 derries van stroom voorzag vanuit zijn naafdynamo. Geen accu dus in de zadelpen.
Misschien is dat ook mogelijk met de Alfine naaf.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 15 jan 2024 08:45

rob74 schreef: 15 jan 2024 08:01 Een naaf lijkt mij dan weer niks voor woon-werk. Tenminste niet in ons vlakke land. Ok,.... het wordt niet vuil en je hebt geen onderhoud. Maar, je heb veertien versnellingen waarvan er 12 totaal onbruikbaar zijn. En die andere 2 zijn net te groot en net te klein. Ik denk dat je in Nederland beter af met met een 1x setup en 10 speed. Een 12-23 cassette en elke winter cassette en ketting vervangen. Goedkoper, meer bruikbare verzetten en minder weerstand. Niet minder duurzaam.
Dat schrijf je wel vaker, maar heb jij zelf ervaring met een Rohloffnaaf? Mijn ervaring is namelijk echt anders. tuurlijk heel de lichtste verzetten kies je in de bergen dat is met een derrie niet heel anders. maar 7 t/m 14 gebruik ik wel gewoon hoor. en net als met een derrie dan ook de een wat vaker dan een ander. maar het lukt mij altijd mijn gewenste cadans te rijden.

Hier in de schuur zowel Rohloff (2x) als 1x alfine de Alfine voelt wel veel minder sportief en meer toergericht.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5934
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jan 2024 09:10

Nee,.... geen ervaring met Rohloff naaf. Ik kijk alleen naar de specs. Ik heb wel ervaring met genoemde 1x setup. Eigenlijk was het een 2x setup, maar ik gebruikte maar een blad. 40 voor achter 12-23. En dat reed fantastisch met woon-werk. Alle verzetten beschikbaar met kleine stapjes. Onderhoudskosten waren bijzonder laag.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 15 jan 2024 09:34

maar die specs zeggen toch juist dat ieder stapje even groot is. kies je juiste tandwielverhouding als basis en je zit eigenlijk altijd goed. je zit niet vast aan de populaire 42/16 (ketting)

Natuurlijk kent Rohloff, of Pinion ook beperkingen net als een Derrie. ik mis soms mijn 53/10 van vroeger, maar de souplesse waar ik nu mee kan rijden vindt ik tegenwoordig belangrijker. Het is maar net wat je fijn vindt denk ik. Zelf wil ik in ieder geval niet meer terug.

edit:
Ik ga overigens wel uit van een Rohloff met ketting, met een riem zijn er andere varianten mogelijk.
ter info: https://bike4travel.nl/blog/het-juiste- ... ntiefiets/
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

IVS
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2020 17:09

IVS 15 jan 2024 10:06

redmiller schreef: 14 jan 2024 20:25 Hoewel ik geen voorstander ben van zwart: een dikke 10! Wat een nette WW fiets heb je hier gemaakt zeg :winkthumb:
Dank! Ik heb ook liever een kleurtje, maar zwart was nu de enige optie.

rob74 schreef: 15 jan 2024 08:01 Een naaf lijkt mij dan weer niks voor woon-werk. Tenminste niet in ons vlakke land. Ok,.... het wordt niet vuil en je hebt geen onderhoud. Maar, je heb veertien versnellingen waarvan er 12 totaal onbruikbaar zijn. En die andere 2 zijn net te groot en net te klein. Ik denk dat je in Nederland beter af met met een 1x setup en 10 speed. Een 12-23 cassette en elke winter cassette en ketting vervangen. Goedkoper, meer bruikbare verzetten en minder weerstand. Niet minder duurzaam.
Heb je een punt. Als je gevoelig bent voor cadans is het misschien niet de beste optie. Ik rijd op mijn andere fietsen ook 1x met ofwel een 11-32 of 11-40 cassette, dus heb daar iets minder moeite mee. Ik heb ook geen belt omdat ik denk dat het goedkoper / duurzamer is dan een ketting. Voor mij is het puur dat ik deze 's avonds in de berging kan neerzetten en 's ochtends weer kan pakken.

havana schreef: 15 jan 2024 08:07 Mooi ding zeg, dat is ook ongeveer wat ik in gedachten had.

Uit interesse een vraag, hoe wordt de Afline naaf voorzien van stroom? Ja via een batterij, maar hoe loopt dat draadje dan?
Dank! De Alfine naaf wordt inderdaad van stroom voorzien via een batterij in de zadelpen. Daar loopt een draadje naar een B-junction die onderin de schuine onderbuis is gepropt. Vanaf daar loopt een draadje intern door de liggende achtervork, waar een opening zit voor de kabel en deze naar de motor-unit kan. Dat was een groot voordeel van dit frame, interne kabelrouting door de schuine onderbuis en liggende achtervorken; clean, en handig met Di2.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8598
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 jan 2024 10:21

Mooie bijzondere fiets.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

CharlieP
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42

CharlieP 15 jan 2024 10:31

Ideale fiets voor dit weer, rijden en wegzetten. Veel veilige km's toegewenst.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 jan 2024 10:58

rob74 schreef: 15 jan 2024 09:10 Nee,.... geen ervaring met Rohloff naaf. Ik kijk alleen naar de specs. Ik heb wel ervaring met genoemde 1x setup. Eigenlijk was het een 2x setup, maar ik gebruikte maar een blad. 40 voor achter 12-23. En dat reed fantastisch met woon-werk. Alle verzetten beschikbaar met kleine stapjes. Onderhoudskosten waren bijzonder laag.
Als ik hier een beetje mee speel, kun je de stapjes toch wel een beetje naar je hand zetten: https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 2&UF2=2330.

Ik heb met alfine nooit de behoefte gehad en rijd alleen in 5 en 6. Maar het zou wel moeten kunnen. Overigens zijn voor TS de tandwielen voor een belt niet echt lollig qua prijs. Voor ketting veel beter betaalbaar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12733
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2024 11:00

Woonwerk snap ik wel dat je een naaf of belt wilt.
Je wilt rijden en neerzetten. de grotere stappen maken toch voor woonwerk niet uit, op de MTB heb je dezelfde daar heb ik met dit weer op de weg weinig last van. Je moet ook niet te moeilijk doen een andere cadans is ook gewoon goed voor je

Voor recreatief gebruik, ja, in de winter kom ik persoonlijk max 1x per week buiten en dan vind ik ketting smeren niet niet zo,n punt.
Als je natuurlijk meer tijd hebt kan het. Maar ik vind de slijtage erg meevallen. Gewoon je oude zooi oprijden in de winter, heb je er weinig omkijken naar.

0475
Forum-lid
Berichten: 836
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 15 jan 2024 13:21

Een opmerking in de marge over de Gates riem, de eerste versie, de smallere zonder inkeping in de tanden was best wel wat robuuster. Maar dat moet vermoedelijk niet goed voor de omzet van Gates zijn geweest. Voor die riem moest het frame ook wel wat stijver zijn zodat de riem er niet vanaf liep. Dat zal ook een horde zijn geweest qua omzet.

Een goede kennis van mij, die bepakt en bezakt fietsreizen maakte in weer en wind heeft pas recent de eerste generatie riem kapot zien gaan (tandjes er vanaf), dat was na een 70000km. Dat soort kilometrages waren niet uitzonderlijk.

Plaats reactie