Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2024 11:31

wasbeer2006 schreef: 09 jan 2024 09:50 Ik ben sowieso voorstander van het afschaffen van scholen met een geloofs uiting. Alles openbaar wat een gezeik.
En die christelijke scholen hebben ook nog meer "rechten" dan openbaar.
Onze dochter (bijna 8) zit juist op een christelijke basisschool vanwege de normen en waarden. Ik ben totaal niet gelovig, maar de basis normen en waarden die ze op school hanteren passen mij als een handschoen.
De openbare basisscholen hier in de omgeving zijn enorm massaal en staan niet allemaal even best te boek. Ze zit nu in een klas met kinderen met een christelijke geloofsovertuiging, 2 boedistisch, meerdere moslims, aantal "niks" en (waar ik het van weet) minimaal 2 katholiek. Toen wij gingen kijken voor de schoolkeuze zagen we ook die mix al in de klassen en sterkte ons in de gedachte dat alle kindjes daar geaccepteerd worden. Er wordt in de klas bijv ook gesproken over de overeenkomsten die de islam en het christendom hebben qua historische figuren (alleen vaak iets andere rol). Prima, laat ze het maar mee krijgen.
Kan in andere regio's anders zijn, maar ik zou het hier zo weer precies hetzelfde doen. Wij hebben echt gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs, de gedachte er achter en de iets mindere massaliteit.
Dat ze soms liedjes zingt waar ik geen binding mee heb is dan maar zo. Gelukkig heb ik een redelijke basiskennis van het geloof, dus kan dingen goed plaatsen en waar nodig helpen. Kinderen zijn ook prima in staat om geloof op school te scheiden van de thuissituatie.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5484
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 09 jan 2024 12:25

Zo hebben wij dat ook gedaan. Gekozen voor een katholieke basisschool vanwege het onderwijs. Uiteindelijk zitten ze nu beide op een christelijk gymnasium. Die school had voor beide de voorkeur (en voor ons ook, maar dat is secundair). Het gaat er uiteindelijk om waar ze graag naartoe gaan. Zijn ze klein dan kies jij als ouder, zijn ze ouder dan kiezen ze zelf.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2024 12:31

Ik heb zelf een christelijke HBO gedaan omdat die de opleiding aanbood die ik wilde en bij mij paste. Lagere en middelbare wel openbaar.
Was destijds nog wel veel schoolser dan veel andere HBO's en dat was voor mij perfect. >20 echte lesuren per week had ik nodig voor stuk ritme en discipline.
Daar ook wel de hypocisie gezien van die C. De C van Christelijk was meer die van Commercieel, want veel studenten kozen ook die opleiding vanwege de C (dus extra klantjes) en een vak als Ethiek was meer "godsdienstwaanzin". En zodra veel van die christelijke studenten buiten het zicht van papa, mama en de kerk waren bleken ze net zo slecht en vrij te zijn als wij ;-)
Maar verder hele goede school en leuke tijd gehad.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2024 12:40

Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten. Wat vond ik dat een ellende. Was je katholiek dan mocht je de godsdienstlessen skippen, geloofde je niet dan moest je wel naar die "lessen".
Onze kinderen hebben op een openbare lagere school gezeten. Wilde je godsdienstlessen volgen dan kon dat. Het humanistische verbond gaf in een ander klaslokaal lessen.
Ik zou hopen dat alle kinderen naar een openbare school zouden gaan. Kinderen/jeugd die naar een zeer christelijke school gingen waren nogal eenzijdig in hun gedachtengoed.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16407
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2024 13:07

Wij konden kiezen katholiek of katholiek, zowel basis als middelbaar. Nu heb ik niet het idee dat die scholen hier buiten kerst en Pasen om zo'n katholieke identiteit hebben.
Op de school waar ik werk merk ik er weinig van in ieder geval.

Zelf naar een openbare basisschool geweest. Wij konden kiezen tussen humanistische vorming van zo'n geitenwollen sok van het humanistisch verbond of de gewelddadige bijbelverhalen van juffrouw Korenwinder die ook nog regelmatig op chips trakteerde. Dan weet je wel waar de atheïstisch kinderen voor kozen.

Op de middelbare kreeg ik zelfs nog godsdienst van een non. Dat was ongekend eind jaren 80. Ik heb er niks vsn geleerd maar ze was heel lief en gezellig. Het tweede jaar kregen we een echte leraar voor godsdienst. Die was binnen 2 maanden overspannen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8956
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jan 2024 13:11

EDIT: gelijktijdig gepost met Ernie blijkbaar. Nogal dezelfde strekking ook :lol:

Er is wel het één en ander veranderd hoor. Beide kinderen zijn bij ons naar een katholieke basisschool gegaan (jongste nog steeds, zit in groep 8), simpelweg omdat er geen andere keus is hier in het dorp. Gelovers en niet gelovers worden niet anders behandeld. Er worden geen pogingen gedaan om niet-gelovers te bekeren (vind ik als atheist wel prettig ;-) ), en rond pasen en kerst komen er wat christelijke verhalen aan bod en is er een kerkbezoek, dat door de kinderen nogal saai gevonden wordt. Mijn kinderen zijn nog steeds vrije onafhankelijke denkers. Als er al eenzijdig gedachtengoed is bij leerlingen, dan heeft dat alles met een dorpsmentaliteit te maken (waar ik zelf zo mogelijk nog minder mee heb dan met het geloof, maar dat terzijde).

Bij mij vroegah op de openbare (lagere) school was er ook de keuze tussen humanistische les en godsdienstles (gegeven door een dominee). Mijn ouders (niet gelovig) vonden het een goed idee als ik godsdienstles kreeg, in het kader van de algemene ontwikkeling. Ik vond dat helemaal prima, want die verhalen waren veel spannender, en regelmatig keken we films als Ben Hur die eigenlijk nog niet geschikt waren voor onze leeftijd volgens de kijkwijzer :-)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 09 jan 2024 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2024 13:13

Jans schreef: 09 jan 2024 12:40
Ik zou hopen dat alle kinderen naar een openbare school zouden gaan.
Fijn dat je onze keuze zoals hierboven beschreven op deze manier wegzet :winkthumb:
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2024 13:38

daniel1975 schreef: 09 jan 2024 13:13
Jans schreef: 09 jan 2024 12:40
Ik zou hopen dat alle kinderen naar een openbare school zouden gaan.
Fijn dat je onze keuze zoals hierboven beschreven op deze manier wegzet :winkthumb:
Ja Daniël, zoals jij je mening hier meermaals neerzet, dat mag, heb ik ook een eigen mening. Dat is toch iets wat door jou gepropageerd wordt?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2024 13:47

Iedereen mag van mij een eigen mening hebben, zelfs als die niet strookt met de mijn ;-).
Vind het alleen heel erg grappig dat je één eigen ervaring projecteert op alle andere niet-openbare onderwijsvormen. Volgens mij beschrijf ik namelijk een totaal ander schooltype als dat waar jij ervaring mee hebt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16407
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2024 13:52

Een organisatie zonder overtuiging ga je ook niet vinden. Dan is het soms net zo makkelijk als het beestje een naam heeft.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5484
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 09 jan 2024 14:37

Ik heb zelf op een openbare school gezeten. Toen ik naar het gymnasium ging wist ik niet eens dat er een christelijke was. Omdat je op een openbare basisschool zat ging je automatisch ook naar een openbare vervolgopleiding. Ik had liever op het christelijk gymnasium gezeten, past veel beter.

Overigens zijn ze bij mijn kinderen op school heel breed in godsdienstige zin, het is veel meer levensbeschouwing. Alles wordt uitgebreid besproken etc. Was op de lagere school ook al zo.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2024 14:40

daniel1975 schreef: 09 jan 2024 13:47 Iedereen mag van mij een eigen mening hebben, zelfs als die niet strookt met de mijn ;-).
Vind het alleen heel erg grappig dat je één eigen ervaring projecteert op alle andere niet-openbare onderwijsvormen. Volgens mij beschrijf ik namelijk een totaal ander schooltype als dat waar jij ervaring mee hebt.
Daniel, ik heb iets meer meegemaakt, zelfs nog een tijdje op een school gewerkt. Ik zal je niet vermoeien met ervaringen met kinderen van een zeer christelijke basisschool en zeker niet met de ervaringen van leerlingen van een christelijk gereformeerde school in Amersfoort. De leerlingen die met de bus naar school gingen. De verhalen van de chauffeurs waren niet mis.

@JPAR, wat was er anders op een christelijk gymnasium geweest?

Plaats reactie