Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 30 dec 2023 14:04

Ik heb zelf ook Sram schijfremmen (Force), maar met een plastic bandenlichter heb ik eigenlijk geen moeite om de zuigers terug te duwen.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 02 jan 2024 13:15

Ik heb Campagnolo 03 AFS remschijven.
Kan ik die gebruiken icm metal remblokjes (L04C)?
(Sommige remschijven van Shimano die ik in het verleden gebruikte , konden alleen icm organische blokjes gebruikt worden; vandaar mijn vraag)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3116
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 jan 2024 16:29

De reden dat dit niet bij Shimano schijven mag is vast omdat Shimano schijven zijn opgebouwd al een sandwichconstructie van staal en alu. Die campagnolo schijven zijn van staal. Ik zie daar geen problemen om metal blokjes te gebruiken.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1541
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 03 jan 2024 13:24

Letop dat Metal Pads wel meer piept, gilt of hoe je het ook wilt noemen. De AFS03 zijn juist bekend om hun stilte. Mss gewoon organisch (L05C) gaan en dan een paar duizend KM eerder vervangen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 03 jan 2024 15:17

mrcoffee schreef: 19 dec 2023 14:59
bartdr schreef: 11 dec 2023 17:31 Wanneer ik net nieuwe remblokken stak, moest ik mijn rem bijna niet indrukken om direct dat "harde" gevoel van een rem die aanslaat te hebben. Na +-200km is dat "harde" eraf en voelt het eerder aan als toenemende druk en kan ik mijn remhendel ook veel verder indrukken dan een week geleden.
Ik denk dat ik voor de eerste keer meemaak dat de minerale olie van mijn schijfrem vervangen moet worden ipv dat ik die olie vervang "voor de mooi".
Klopt mijn diagnose?
Ik heb exact jouw geval ook met de cyclocrosser van mijn zoon. Meestal is het twee weken (2 p week trainen en een wedstrijd van ca 40 minuten) en dan begint m.n. de achterrem, de meest gebruikte met het crossen, deze kuren te vertonen.
Dus in twee weken sta ik de remmen weer te bleeden met minerale olie voor shimano.
Uiteindelijk moest de fiets toch eens op onderhoud bij de fietsenmaker, dus daar maar in 1 keer gemeld. Hij zag er ook niet veel mis aan, olie was wat vuil maar zeker niet van die mate dat hij dat aanwees als reden.
Probleem was volgens hem dat er tussen de zuigers wat te veel vuil zat, waardoor die niet mooi gelijkmatig bewogen. Heb nu als aandachtspunt meegekregen dat ik bij vervangen van remblokken de zuigers er voorzichtig wat uit laat komen (niet overdrijven want dan is het ontluchten geblazen) en ze dan wat poets.
Nog niet de nodige kilometers gemaakt om te testen. Ik probeer eraan te denken hier een update over te posten.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 jan 2024 15:33

Je kunt die Shimano remzuigers redelijk goed schoon maken met een wattenstaafje gedrenkt in remolie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6118
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2024 11:16

Als ik met aanremmen (voor), wat lichte trillingen/vibratie voel. Shimano Ultegra schijfremmen.
En als ik stilstaand, voorrem ingedrukt, geen speling op het balhoofd kan voelen.

Kan het dan aan de remblokken liggen (versleten)? Of zou ik toch het balhoofdlager moeten vervangen?
De remblokken zijn qua slijtage nog niet heel ver heen, dus op basis van inspectie zou ik ze niet vervangen. Een keer wisselen met nieuwe blokken is natuurlijk niet veel werk, dus die optie kan ik sowieso proberen. Maar er zitten hier zoveel experts, dat er van te voren misschien al goede adviezen komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 jan 2024 11:35

Ik zou toch eerst de schijven en blokken eerst helemaal reinigen en opnieuw inremmen om te kijken of dit het probleem oplost. Je kunt ook een forse afdaling induiken, lekker opstoken heeft bij mij deze vergelijkbare issue als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Als het hetzelfde is.....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12755
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jan 2024 12:50

Je zegt licht aanremmen, en bij hard remmen?
Kan zijn dat je blokken dan nog wat bewegen opzich is dat niet altijd te voorkomen, zeker niet met het weer van nu er nog bij.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 05 jan 2024 10:53

Ik heb hetzelfde met mijn Scott, ook Ultegra. Het is echt heel miniem dus ik maak me er niet druk om maar het valt wel op vergeleken met de andere fiets.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12755
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jan 2024 13:54

Die nieuwe ultegra,s daar zit minimaal een serie bij die gewoon veel te hard aangrijpen bijten en niet zo goed te doseren zijn.

Dan krijg je ook heel snel een extremer links/rechts verschil. Ik heb ook twee fietsen hoer gehad die vond ik echt op het gevaarlijke af te doseren en dan ben ik wat gewend. Als je daar een keer in een paniek situatie mee moet remmen gloof ik inderdaad dat je meteen op je plaat licht.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2725
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 08 jan 2024 15:59

mrcoffee schreef: 21 dec 2023 12:44 Thanks wasbeer! Ik vermoedde al dat er iets niet okay zat en ik verdacht zelf ookal een beetje de remklauw. Een interessant projectje voor de kerstvakantie !
Remklauw achter inmiddels vervangen en deze werkt nu al twee weken foutloos. Alleen de remblokjes gaan er hard doorheemn met de cross :)

Dank wasbeer voor de tip!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie