Alles over vakanties op én met de fiets

plannen route

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 08 jan 2024 14:15

Bedankt zover voor alle reactie's :-) ik zal hier mee aan de slag gaan. Ik heb nu al iets kunnen knutselen met Brouter en dan door in Strava.
Ik zal ook kijken naar de suggesties om iets op een servetje te doen.

Voor nu wordt de grootste uitdaging om mijn mede fietser goed aan het trainen te krijgen. Iemand van mijn leeftijd (rond de 50) met op dit moment een slechte conditie en een krakkemikkig lichaam die na een hoop gedoe afgelopen week pas eindelijk is begonnen met wat Tacx uurtjes te maken. Hij gaat er vanuit dat een goed half jaar trainen voldoende is, ik twijfel. Het idee om dit te gaan doen is ontstaan door hem, meer dan 30 jaar geleden. Ik ben altijd blijven fietsen, hij niet zo :D Maar een paar jaar terug heb ik gezegd in 2024 zijn we allebei 50, dan vind ik het wel tijd dat het gedaan is.....
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jan 2024 14:47

Ik weet niet hoe slecht zijn startpunt is, maar met realistische dagafstanden, 1 rustdag op 3 a 4 etappes en om de grote bulten heen moet het wel lukken toch? Wat wel veel uitmaakt is of je nog een kampeeruitrusting mee moet zeulen. Eerlijk gezegd als je vasthoudt aan wat in de beginpost staat (14dgn met 2-3 rust en 100km/d) zit je te hoog. My 2cts.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 08 jan 2024 14:59

@Woefdram, nee geen kampeer uitrusting, de dames gaan mee met de auto en in principe rijden we van hotel naar hotel is het idee. Die 14 dagen daar zit minder rek in, aangezien het in 3 weken zomervakantie moet passen en we ook nog een beetje willen genieten van een weekje in de omgeving van Marseille, dus ik kan er misschien nog een dag extra fietsen in frommelen maar niet veel meer. We hebben al aangeven dat we denken dat zijn voorbereiding ws te krap wordt en dat misschien een uitstel naar volgend jaar beter is. Maar dit gaan we van de week bespreken. Hij is er van overtuigd dat het kan. Het is niet zo dat hij iemand is met bijv overgewicht of iets dergelijks, maar hij heeft bijv als laatste serieuze sportpoging een jaar of 2 terug nog 1000 km hardgelopen in 1 jaar, maar daar heeft hij zoveel blessures aan overgehouden dat hardlopen al bijna niet meer tot de opties behoort. Ik ben bang dat hij nu misschien zo fanatiek gaat worden korte tijd dat hij zichzelf over de kop werkt en dat is ook niet de bedoeling, het moet gezellig blijven.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 jan 2024 15:23

raassie schreef: 08 jan 2024 14:15 Voor nu wordt de grootste uitdaging om mijn mede fietser goed aan het trainen te krijgen. Iemand van mijn leeftijd (rond de 50) met op dit moment een slechte conditie en een krakkemikkig lichaam die na een hoop gedoe afgelopen week pas eindelijk is begonnen met wat Tacx uurtjes te maken.
De grootste horde bij dit soort uitdagingen -- met twee van Nederland naar Marseille fietsen zonder langeafstandfietservaring -- is het daadwerkelijk vertrekken. Eens je vertrokken bent valt het altijd wel mee. Ik zou dus niet al te veel druk leggen op je medefietser, want mijn ervaring binnen de vriendengroep leert me dat er boven de veertig altijd wel een lichamelijk excuus is om niet mee te gaan (48'er hier).

Komende vanuit de Lage Landen moet je bij het plannen vooral opletten dat je niet ongewild teveel hoogtemeters meepakt. Dat gaat niet alleen over het vermijden van grote bulten maar ook om een route niet dwars door heuvelend terrein te laten lopen. Voor je het weet zit je bij 100km op 2000 hoogtemeters en dat is voor onervaren fietsers meestal te veel van het goede.

De "servet"-route die ik schetste is de vlakst mogelijke route naar het zuiden van Frankrijk omdat je bijna continu langs waterlopen fietst. Ze is daarom niet altijd de interessantste (hoewel de Bourgogne aangenaam verraste) maar het is een goede baseline om van te vertrekken. Maar naar het einde zou je bijvoorbeeld de Ventoux kunnen inpassen. Bega vooral niet de fout om in het begin te hard van stapel te lopen, een dag dwars door de Ardennen zou wel het einde van de medefietser kunnen betekenen. Als het echt niet lukt is er nog altijd de trein, fietsen mogen gratis mee op Franse regionale treinen (niet op de TGV).

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 08 jan 2024 15:38

@abdr, gelukkig hebben we als backup een auto meerijden dus als er ergens een dag is dat het echt even niet meer gaat kan hij instappen en een cheat dagje inlassen ;-)

Ik heb nu even als voorbeeldje voor mezelf Brouter een route laten maken, en deze in Strava geimporteerd en wat aanpassingen gedaan. Ik zit nu aan ongeveer 1160 km en een goede 5000 hoogtemeters. Verdeeld over alle dagen is dat niet zoveel maar waarschijnlijk zitten daar inderdaad wel 1 of 2 vervelende dagen tussen waarin iemand zonder ervaring zichzelf op kan blazen. Ik zal eens rustig naar jouw vlakkere suggestie kijken als ik meer tijd heb.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 jan 2024 16:03

Dat klinkt allemaal goed en haalbaar, dus datum prikken en genieten maar!

Tips voor werken met Brouter:

Rechts bovenaan heb je een Layers menu
1. Hillshading zet schaduw-reliëf aan, dan zie je de hoogteverschillen beter
2. Cycling (Waymarked trails) zet alle gekende fietsroutes aan. In het geval van de Voie Bleu (V50) langs de Saône of Via Rhona (VR) langs de Rhône gaat het om bewegwijzerde routes. Andere lokale routes kunnen minder goed aangegeven zijn.
3. Je kan ook via "More" -> scroll scroll -> "Locations (POI)" -> scroll scroll -> "Tourism" verschillende categorieën van overnachtingsmogelijkheden aanzetten. Voor jou zal waarschijnlijk "guest house" en "hotel" het meest van toepassing zijn. Brouter doet dan een aparte query naar OpenStreetMap om alle hotels in de omgeving te laten zien. Dit werkt alleen vanaf een bepaald zoomniveau, als je te ver uitgezoomd bent, zie je het niet.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 jan 2024 16:04

...De grootste horde bij dit soort uitdagingen -- met twee van Nederland naar Marseille fietsen zonder langeafstandfietservaring -- is het daadwerkelijk vertrekken. ...
Gewoon doen! Zo ben ik ooit zonder enige ervaring gewoon op de fiets gestapt naar Kopenhagen. Echt een fantastisch avontuur aan overhouden. Ja, ook een gestolen fiets, haha. Maar dat maakte de trip zelf niet minder mooi.

Mijn advies: kijk ook eens op het forum van Wereldfietser.nl
Een bak aan info en welwillende forumleden.

Verkijk je niet in de dagafstanden en de hoogtemeters! De eerste 3 dagen gaat wel, maar op dag 4 voel je dag 1,2 én 3 ook. En dan moet je er nog 10. Het scheelt wel enorm dat je van hotel naar hotel rijdt. Scheelt enórm veel bagagegewicht.
WiND 56 - 2020

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jan 2024 16:20

Exact, van hotel naar hotel en alleen een daypack scheelt heel veel. Mooi project!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2024 16:39

Creditcardpacken is toch echt wat anders dan bikepacken. En zeker als je alles al hebt vastgelegd dan kun je bij wijze van spreken de hele dag doen over 100 km. Dat is echt te doen, zelfs met wat hoogtemeters.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 jan 2024 16:42

Vergeet ook vooral niet te genieten van de voorpret! Juist het in elkaar zetten van de route en dagetappes, hotels prikken, fiets prepareren (bagage uitrusting samenstellen is het leuks, maar ik gok dat alles in de auto gesmeten wordt....) Zie het als onderdeel van de pret. Het trainen... zou ik me niet zo druk om maken, gewoon fietsen en niet te wild doen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 jan 2024 16:43

@Havana: Zie het als 14x een dagtochtje en het valt ineens reuze mee, haha.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 jan 2024 17:54

Je kunt het Plateau de Langres als middelpunt nemen. Tot daar kun je de Maas of de Rijn/Moezel volgen. Vanaf daar de Saône/Rhône.
(En ook de Seine, maar da’s een ander verhaal).
hun fietsen.

Plaats reactie