Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden vraag voor sportfiets

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 08 jan 2024 13:42

beammeup,scotty schreef: 08 jan 2024 13:34 Met het risico dat mijn reactie te laat is...
Ben heel precies over alles op mijn racefiets en heb een woon-werk-vakantiehybride met Schwalbe Marathon 37 mm. Die heb ik om diverse redenen, behalve loopeigenschappen. Ze gaan lang mee, kunnen tegen een stootje en kosten weinig. Wil je fijn lopende banden, dan moet je echt andere zoeken.
OK, dat neem ik dan maar aan. De Marathon Racer dus ook niet. Maar in een test over rolweerstand kwamen ze er goed uit....welke zou u adviseren?

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 08 jan 2024 14:53

Je hoeft van mij niks aan te nemen, het zijn mijn persoonlijke ervaringen. De Marathon scoort voorbeeldig op slijtvast en lekbestendig. Dat is precies wat ik wil op mijn dagelijkse fiets. Jij wilt iets anders, maar daarmee heb ik geen ervaring. Er zijn voldoende banden in die maat die lichtlopend zijn en gripvast, maar die zijn zelden slijtvast en lekbestendig. Dergelijke banden zaten af fabriek op mijn Trek (Bontrager H1 als ik me goed herinner). Die liepen lekker, maar waren binnen 2 jaar versleten, vooral door sneetjes in het loopvlak (2x lek). Sindsdien heb ik de Schwalbe Marathon en die gaan nu al 4 jaar mee (0x lek)! Ik wissel ergens halverwege de levensduur voor en achter uit, zodat ik nooit met een oude voorband zit. Dat moet ik binnenkort eens met mijn Schwalbes doen, dan kunnen ze nog zeker 2 jaar mee, wat het totaal op 6 jaar/ 24.000 km brengt!

Schwalbe en Continental hebben een goede website, waar je de eigenschappen van hun banden kunt vinden. Je kunt ook op mantel.com kijken (heb daar geen belang bij).
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Plaats reactie