Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram Etap remkabels aanpassen etc

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 jan 2024 11:17

Misschien overbodig maar nog 1 tip (hier ging ik zelf de fout mee in) insert en olijf is een soort knelkoppeling maar wel met 1 groot verschil. De olijf moet je over de insert draaien (is schroefdraad).
o'7o

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 jan 2024 11:18

NuitKor schreef: 07 jan 2024 11:13 Hoe bijtend is die dot vloeistof eigenlijk? stel er komt een drupje op het frame en ik haal dat er direct af met een natte doek, is er dan iets aan de hand?
Bijt wel. Zeker op verf. Het beste kun je een doek met pure alcohol bij de hand hebben om druppels te verwijderen.
o'7o

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 11:19

Bedankt!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 11:21

wasbeer2006 schreef: 07 jan 2024 10:30 Gewoon vanaf blijven :-) zolang je hem niet inknijpt loopt er niets uit.

Als er 3 a 4cm spacer uitmoeten houd je genoeg leiding over dat is fijn. Ik zou persoonlijk het stukje leiding waar de parker in zat wel afknippen.
Hoe voorzichtig ook het zijn wel je remmen! En neem anders een dun boutje, stukje tape erom heen.

Persoonlijk vind ik dit het meerst complete filmpje al heel oud maar toch
https://youtu.be/-_tGOPniwgo?si=I5_cFYlkU1-vFvuU

Maar wat Daniel aangeeft sram en shimano werken allemaal hetzelfde. Als je geen problemen hebt is het shimano bleed manier fijner (vooral de olie), als je wel ergens lucht hebt is de methode met twee spuiten fijner. Voordeel van Dot is weer dat je er eigenlijk nooit meer iets aan hoeft te doen, terwijl je remmen met minerale olie nog wel eens moet ontluchten, bij Sram en Hope kom ik dat eigenlijk nooit tegen.
Ik denk dat ik er een stukje kauwgom ofzo in de insert druk en nadat ik hem door het stuur heb gehaald, knip ik de insert etc eraf om een nieuwe er in te doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12755
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2024 12:33

Ja dat kan ook, maar de vraag is of je hem dan door het stuur krijgt, vooral die bout is dik.
Beetje ducktape werkt ook wel.

En als aanvulling op Douglas, de olijf heeft het schroefdraad andersom. Anders blijf je draaien -:)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37976
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2024 13:17

Die schroefdraad deed ik eerste keer ook fout. Is wel een instinker.
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jan 2024 13:19

Je kan beter een verpakking Dot 5 voor de auto kopen, ben je relatief een stuk goedkoper uit dan die kleine flaconnetjes die Sram aanbiedt....
Dot 5 remvloeistof is wel bijtend, meteen met een doekje of tissue afvegen.
Bij Sram kun je de insert weer hergebruiken, olijfje moet je wel vervangen.
Ik doe aan dat parkertje een vislijntje en haal de leiding zo door het stuur, werkt prima.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jan 2024 13:21

daniel1975 schreef: 07 jan 2024 13:17 Die schroefdraad deed ik eerste keer ook fout. Is wel een instinker.
Dat krijg je als je Shimano gewend bent, tegen de klok indraaien van het olijfje does the trick! ;) :winkthumb:
Ook hergebruik van insert gaat niet bij Shimi....
Ook ontluchten gaat wat makkelijker met de 2 spuiten.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jan 2024 13:29

Insert hergebruiken bij Shimano gaat prima. Gewoon even de remleiding open snijden met een Stanly mes , of hobbymes. Insert eruit, en klaar ✅
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 14:37

scottpch schreef: 07 jan 2024 13:19 Je kan beter een verpakking Dot 5 voor de auto kopen, ben je relatief een stuk goedkoper uit dan die kleine flaconnetjes die Sram aanbiedt....
Dot 5 remvloeistof is wel bijtend, meteen met een doekje of tissue afvegen.
Bij Sram kun je de insert weer hergebruiken, olijfje moet je wel vervangen.
Ik doe aan dat parkertje een vislijntje en haal de leiding zo door het stuur, werkt prima.
Weet je welke maat parkertje ik nodig heb?
Ik moet ook nog even zo'n kabel snijder meebestellen.

https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... er-p34577/

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2876
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2024 15:13

Nee, dat valt mee dan, misschien nog even met alcohol na poetsen.
Waar je vooral moet opletten is de olie die bij je shifter stiekem tussen je hoods kruipt. Ik wikkel daar altijd een dikke servet oid om de shifter heen om de meeste druppels op te vangen.

Wat DDX zegt ben ik er mee eens. Bij sram krijg je een gesloten systeem door de twee spuiten waardoor je steeds met de druk kan spelen en daardoor echt alle lucht eruit krijgt.

Nadeel van DOT is inderdaad ook wat DDX zegt. Bij het vervangen van je blokken kan het zijn dat de druk te hoog is om de zuigers goed terug te duwen. De truc is om de poort bij de shifter open te zetten. Dan kunnen er 3-4 druppels olie eruit als je de zuigers terug duwt. Dat is genoeg meestal.

En dat filmpje van GCN waar hierboven naar gerefereerd wordt met good old Jon is goud waard. Super duidelijk.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jan 2024 20:16

Is echt een ieniemienie parkertje, zo'n 2cm lang...

Plaats reactie